Hejsan,
Har byggt in balkongen uppe och skapat ett utrymme som ska användas till badrum. Väggarna har jag hyfsad koll på men när det kommer till själva golvkonstruktionen verkar det finnas många sätt som är mer eller mindre rätt. Det börjar dock vara dags att börja med bjälklaget och då vill man ju få den slutliga höjden på rätt nivå.
Tanken är vattenburen golvvärme + matta. (Inget kakel / klinker)
Bjälklaget med c-c mått, höjd på reglar etc. har vi koll på, men sen då? Vilket alternativ är bäst för hemmasnickaren?
1. spårad golvspån, slang, armering, flytspackel.
2. golvspån , armering, slang, flytspackel
3. golvspån, remsor av golvgips eller golvspån (för att skapa kanaler för slangen), armering, flytspackel.
4. spårad golvspån, värmefördelningsplåtar, slang, limmad gips/golvspån. + lokal fallspackling av själva duschen.
5. likt ovan men man "bygger" fallet med bjälklaget även i duschen.
Har sett varianter på nr 1-4 där duschen ligger en golvspåntjocklek under övriga golvet för att spara på flytspackel.
Nr 4 och 5 känns lockande då man slipper slafsa med stora mängder flytspackel i ett för övrigt inrett hus. Men är det OK att göra så?
Tack på förhand