Hej!

Har ett badrum där jag vill ha in ett badkar, där det idag står en duschkabin. Problemet är att kabinen står på en liten klack som är överdragen med våtrumsmatta, som går ut i resten av badrummet.

Jag vill bygga ut klacken hela vägen enligt den streckade markeringen på bilden och sen kakla den, är det ens möjligt? Typ att jag bygger en form med utomhus-flytspackel ovanpå mattan. Sen måste jag ju även lämna öppning för brunnen på nåt sätt. Vill ju helst inte göra om våtspärren. Om flytspacklet ej fungerar, vad annat skulle kunna gå?

Klacken är ca 5 cm hög.

• 3D-modell av badrum med markerad klack för utvidgning där en duschkabin står.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen?

Blir kanske svår att få något att fästa på mattan. Varför klack hela vägen?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blir kanske svår att få något att fästa på mattan. Varför klack hela vägen?
Vill ha ett fristående badkar - svårt när halva ytan har en klack. Sen är den ganska ful med, och jag vill helst slippa riva upp allt och sätta nytt.

• En närbild av en klack i ett badrum, där man ser del av en vägg och golv med en utstickande kant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan inte badkaret stå jämt eller vad menar du? Bättre bild , zooma ut tack

Nej halva badkaret hade stått på klacken, som du ser på 3D-skissen. Badkaret måste alltså följa den streckade linjen.

Går det inte att sätta några distanser under två av fötterna eller så?

Vill ha ett fristående badkar utan fötter, och skulle bli väldigt fult. Klacken är hemsk.

Jag är trögtänkt ikväll, hur ser ett fristående badkar ut? Jag tror det blir fult med en kakelrand mot mattan tyvärr...

Inga fötter, oval variant. En kaklad kant kommer bli hästlängder bättre än hur det är idag iaf :)

L
Om du har en matta under och den verkar vara en som är tät , så kan du flyta ovanpå , tätskiktet finns ju där , men rugga lite på ytan och lägg på en primer så biter det nog
Det är ju inget som ska förflyttas utan bara stå på , då håller tyngden den nya plattan på plats .
Du får tänka lite med att trycket från karet kan pressa sig igenom mattan med läckage som följd
genom tätskiktet ( mattan ) plast är kallflytande och ger sig vid tryck

L
Vad jag förstår så har du ingen golvvärme där , en del lägger klinker direkt på linoliummattor och det fungerar bra .
Vid EL-golvvärme så finns det bara någon enstaka matta som är godkänd för det , andra kan krackelera p-g-a värmekabel , hur det är med vattenvärme vet jag inte riktigt , men den är lägre temp på och ska nog inte påverka mattan
Sedan att lägga i en armering är nog inte fel , så den håller ihop lite bättre och inte vill spricka vid belastningen
Karet du talar om är nog absolut jämnt under , kan nog bli svårt att inte få det att vika lite eller stå ojämnt

L Liteavvarje skrev:
Om du har en matta under och den verkar vara en som är tät , så kan du flyta ovanpå , tätskiktet finns ju där , men rugga lite på ytan och lägg på en primer så biter det nog
Det är ju inget som ska förflyttas utan bara stå på , då håller tyngden den nya plattan på plats .
Du får tänka lite med att trycket från karet kan pressa sig igenom mattan med läckage som följd
genom tätskiktet ( mattan ) plast är kallflytande och ger sig vid tryck
Mattan är tät. Ingen golvvärme. Just det där att mattan kanske inte pallar vikten av en platta + badkar är ju lite fundersamt. Fast hur funkar det normalt, är väl rätt vanligt med våtrumsmatta och badkar i ett badrum.

Sen finns ju brunnen med som sitter i klacken, den måste jag samtidigt sätta en form runt antar jag.

L
Har för mig att det är stora tassar på dom , men det finns lite annat med , typen av matta som tål tryck , men delen kan jag inte uttala mig om då jag inte är mattläggare , men kan du lägga plattor på allt under så finns det nog inga betänkligheter med tryck ,
Blir bara etter värre med att få det slätt för karet
Troligtvis är ytan under så stor att trycket blir utjämnat på en större yta , och då avlastas det
Inte säker men om du flyter en kaka över allt , så är nog chansen till jämnhet större om du har det lite löst och gungar det

ett vanligt badkar har väl minst 6 tassar och rymmer max 200l/kg. det är 33kg per fot. inte särskilt stor punktlast. sen vet du inte hur mattan reagerar på kemikalerna i betongen. hade sett ut som en halvdan tillfällig lösning i mina ögon. oavsett kakel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.