Badrum
BirgitS: Tror inte det räcker med bara 30 cm golvyta framför toaletten för att kunna resa sig utan problem.
Anna_H: [citat] Ja, eftersom jag skrev "Om ni bygger nytt MÅSTE badrummet i entréplanet vara anpassat." så var det nog det jag menade?
hempularen: Det låter som du har för lite isolering i taket. Troligen sitter det en skyddskåpa över spotten uppe i taket. Och ovanför det har du kanske en kallvind? Då skall det finnas lika mycket isolering ovanpå skyddskåpan däruppe som det finns över resten av taket. Nu gissar jag att det inte finns isolering där. Då kondenserar vattenångan mot den kalla ytan. Skyddskåpa när viktig för att
useless: Eftersom det bara är ett rum, dessutom badrummet, så hade jag satt en riktig diffspärr.
Niklas Berg: Jo vi får kapa men det hade inte varit nödvändigt då golvet lades om från grunden, vi var ända ner och grävde i sanden samt att golvet även i kök och hall är så högt att dörrar inte går att hänga tillbaks igen. Dessutom märkte jag i veckan att de kapat ena dörrkarmen en centimeter mer på högra sidan än vänstra. En jäkla härva. Vi var desperata med tiden (var tvugna att
Kromo: Okej men om det sitter papper i fogen gör det ju inte så mycket men om det du kallat det gråa de kladdade på är tätskicktet så är det inte bra! Papper suger ju till sig fukt och om det är pappersrester inblandat tror jag inte det är tätt. Sen är ju frågan vid handfaten om deg spelar nån verklig roll.
A.R86: Finns det någon som har monterat en tapwell inbyggnads blandare och vet i vilken ordning man ska montera täcklocket osv?
Jörgen Ö: En fördel med folie är att det går att ta bort (oftast) en eller ett par plattor. Lagar sen med en bit folie över hålet och sen dit med ny platta. Det går, och det går att göra det godkänt!
jimmylinus: [citat] Inga problem med takhöjden. Nuvarande höjd är 2.80 cirka.
twoody: [citat] Nej fog behöver inte spricka och nej fukten under klinker torkar fort om man kör med golvvärme.
Anna_H: Hur har det gått? Jag undrar varför det överhuvudtaget är en kabin? Finns det inget tätskikt?
f91jsw: Jag skulle använda MS polymer-lim, t ex Tec7 eller liknande (Biltema, Byggmax etc har egna varianter). Det är fukthärdande vilket är bra i det här läget eftersom det kommer vara svårt att få underlaget helt torrt.
KnockOnWood: Oj vilka flöden! Hela vårt FTX-system är injusterat till 165 m3/h, och frånluften är uppdelad på fyra ställen, Stora duschrummet, lilla dito, tvättstugan och köket. Det ger ca 40 m3/h på varje ställe, men jag kör systemet på halvfart, så varje hygienrum får ca 10 m3/h flöde. Jag skulle satsa på den fläkt som låter minst :)
KnockOnWood: [citat] Du håller ju träklossen mot listen och knackar lätt mot träklossen med hammaren. Så hammaren kommer inte alls i kontakt med glaset. Inte farligt alls. Och glaset i dörrarna är härdat! Fast om det sedan är millimeterbreda springor mellan dörrarna, så spelar det ju egentligen ingen som helst roll heller. (På mina superbilliga glasdörrar från Skånska Byggvaror går
JonatanP: Tack igen för svaren! Stoppet är löst, och vattnet rinner nu så fint ner i avloppet! Drt räckte faktiskt att, som Yrrol säger, köra ner slangen I brunnen, I kombination med att trycka ner en vaskrensare ("plunger") och skapa tryck runt utloppet längst ner i brunnen. Renspluggen sitter som i berget. Jag hann inte prova med en gasbrännare än - men låter pluggen sitta nu när det rinner
tank77: [citat] Inte brunnen utan det är skruvhuvudet som smäller av om man drar för hårt, därför man inte får skruva med skruvdragare!
mili_d: Ingen? Är det ens möjligt att det skulle gå så långt att grannens del tar skada utan att man märker det? Det är 1-plan och platta på marken från 1991
Anonymiserad 154842: Är mitt i renovering pg av läcka, har idag både portabel ir bastu och ett portabelt badkar "rätt viktigt för mig" båda är asjobbiga och tar plats, bor på liten yta samt badrummet är litet. IR paneler finns för beställning och kan sättas in men är inte vattentäta så en låda behöver byggas till dom, 2st mot hörnen väggen är tanken sen 1 i taket. Platsbyggt badkar verkar möjligt
Chaly: Jag satte in takduschen från FMM för drygt ett år sedan. Har funkat ypperligt. Jag gillar takdusch, men det är juh en smaksak...
Jörgen Ö: Som hempularn säger så lär det inte vara något problem att bila som vanligt, kanske inte behöver den största bilmaskinen. Men....är du säker på att det ligger på masonit? Avloppen är ju av den modernare sorten, och klinkern är ju också av mordernare snitt, så det är därför jag undrar om det verkligen är lagt på masonit. Masonit användes ju för länge sedan, i min värld borde
Autodidak1: Som sagt inte godkänt med rollat i hela badrummet i ditt fall. I våtzon 2 kan det vara det. Problemet med rollat system var inte i systemet i första hand utan att det lades på för lite (för tunt). Det var för lätt att göra fel (och fuska). Det mest kritiska i badrummet är duschblandaren, har du inte manschetter där kommer det bli problem förr eller senare. Andra ställen i badrummet
jockeping: Vad är takhöjden? 210 cm? Ikea har även LED-lampor på skena som kanske bygger 6 cm, om de är för våtrum vet jag inte , men det borde finnas liknande på marknaden som har IP66 eller vad som krävs... När jag ska göra badrum i källaren kommer jag gräva ur och ha golvvärme där badrummet ska vara. Det är nog det enda som blir tillräckligt bra. Ska du kakla, lägga klinker bör du ta
Jörgen Ö: Den där typen av brunn finns/fanns i ett antal fastigheter, bl,a i Rissne i Sundbyberg. Husen byggdes i moduler på fabrik, som sen lyftes på plats. Är ett ngt större ingrepp att byta dessa brunnar vid renovering, samt att man behövde ofta involvera grannen under. Så är det stambyte på g om ett par år, sitt lugnt i båten och var inte orolig!
Liteavvarje: Bara tätskikt enligt regler och vatten ,avlopp enligt montageanvisning och regler , finns det inget vatten , avlopp och ventilation där , så blir det mycket jobb Finns det ingen plats nere ? blir spring i trappen när tvättstugan ska användas och hängning av tvätt utomhus , normalt med tvättstuga är dörr ut i trädgården
Anna_H: Tycker förslaget ser bra ut, mindre än 80 på minsta hållet bör duschen inte vara. Föreslår dock att du sätter ett smalt högskåp i hörnet där du satt TM, och sedan ett skåp elelr öppna hyllor ovanför TM. Då kommer den inte ivägen för dörren och då kan du eventuellt välja en maskin med 60-djup om du inte tycker det blir för trångt. Personligen föredrar jag tvättstuga om jag
Musse2017: Det ser ut att vara en yttervägg. Jag skulle inte dra vattenrör i en yttervägg pga frysrisken. Tycker du ska blåsa rent hela badrummet och sedan dra nya PEX från källaren och då dra rören så dom kommer upp i mellanväggen där duschblandaren sitter, skyddat från kylan i ytterväggen.
Lars48: Jag skulle flytta mättaren till ett fördelarskåp inbyggt i väggen. Därifrån fördela vartnet snyggt och prydigt. Passa på byta mätaren. Den dka ju bytas var tionde år. Nåt sånt: [bild]