Jag håller på att renovera ett badrum och har några funderingar.
Jag har betongbjälklag i badrummet, och eftersom jag ville flytta på toaletten och handfatet till andra sidan av badrummet så har jag billat upp en ränna för avloppet och även lagt ned nya avloppsrör i rännan. Eftersom det är riktigt knöligt att dra vatten till toaletten i väggarna runt hela badrummet så skulle jag gärna dra just vattenledningen till toaletten i golvet, i samma ränna som avloppet. Jag vet att detta inte alltid är tillåtet, men vissa skriver att det är ok att göra vid renovering om det är bökigt att dra vattnet i väggarna? Någon som vet om jag kan göra detta?
Det blir ju bara en ledning för kallvatten, tanken är att den kommer upp vid toaletten och andra ändan kommer upp på andra sidan av badrummet och kopplas på på kallvattensröret till handfatet ( det röret ligger utanpå väggen).
Om det är tillåtet, vad för typ av rör ska jag använda? Hade varigt praktiskt att ha ett rörligt rör för att slippa kröka. Vad ska man ha som klarar att gjutas?
Min andra fundering är om det är något speciellt jag behöver tänka på när jag gjuter igen min ränna? Hur viktigt är det tex att allt damm är borta ur rännan? Hur mycket man än soppar på väggarna i rännan så lär man ju inte få borta allt.. i botten under rören är det grus blandat med sand, man jag gjuta direkt på det? På ena ändan så går röret så långt ned att botten kommer på röret kommer ligga under plattan, spelar det någon roll om man bara gjuter över röret där? Rännan är ca 20 cm bred, antar att man inte behöver armering här?
Badrummet ifråga är ca 4-5 kvadrat, vattenröret som jag vill dra kommer alltså bli ca 2 meter.