Hej,

Vi har just fått en badrumsrenovering utförd hemma. Allt är från samma företag, men företaget köper tjänster från underleverantörer som gör mycket av jobbet. Företagets säljare är förvirrade och håller inte ordning. På flera punkter stämde offerten inte överens med verkligheten (säljarna verkade förstå och anteckna och titta på våra noggranna ritningar, men av någon anledning gick detta inte in i offerten). Hantverkarna var lättare att ha att göra med än deras chef.

Vi har tre punkter där jag och min fru diskuterat saker med han som skrev offerten, men där arbetet (med rätta!) inte utförts och jag kan nu inte förstå om han försöker ta betalt för detta eller inte. Fakturan är inte specad, utan det närmsta jag har är en hänvisning till offerten.

1) frimärke över handfatet i gästtoan
2) flytt av golvbrunn
3) spåra och bila för värmerör.

Ovanstående punkter finns med i offerten men jag tror inte att de utförts. 1) vi har redan kakel över handfatet som vi är nöjda med. Det kom med på offerten av bara farten 2) golvbrunnen behövde aldrig flyttas - det var något som de fick för sig p.g.a. att de ritade en hörndusch i sin ritning, trots att vi beställt en nischdusch och att vi visade detta på vår ritning. 3) jag fattar inte vad detta betyder. Vad är "spåra och bila för värmerör"? När gör man det? Jag tror inte att ett enda rör som går "under kaklet" har flyttats en millimeter.

Borde jag tjafsa med firman? Vad betyder "spåra och bila för värmerör"? Vad kan det syfta på?

All hjälp uppskattas!

Har de spårat in nytt värmegolv (eller andra varmvattenrör) i befintligt golv för att inte behöva höja nya golvet så mycket kanske?

• Gilla
Mattias Fransson
  • Laddar…
Varför godkänner ni en offert som innehåller arbeten ni inte vill ha utförda? Känns spontant att här får ni skylla er själva.

Kunde man använda den gamla golvbrunnen eller man skulle ändå dit med en ny? Isf borde en omplacering vara en petitess så till vida det inte behövdes bilningsarbeten för den uppgiften, vilket isf inte framgår i offerten.

Ena minuten pratade vi med en säljare som vi verkade vara i samförstånd med. Andra minuten fick vi en offert som vi långt senare har upptäckt problem med. Exempelvis hittade jag precis att vi blandat ihop gäst-wc med stora badrummet och att vi skrivit under att en elinstallatör ska arbeta för tusentals kronor i gäst-wc, trots att det enda jobbet i bad om där inne var att kakla golvet... inte en sladd har vidrörts.

Det är klart att jag känner mig dum, men efter att ha skakat hand med tre säljare på vad vi beställde så trodde jag inte att de skulle ge sig på några lurendrejerier...

PS. de har alltså inte heller utfört något el-arbete i gäst-wc.

Vad gäller flytt av golvbrunn så var vi alltid överens om att den skulle bytas, men de insisterade på att den även skulle flyttas, av funktionsskäl. Det var som sagt långt senare som jag insåg att det hela var ett missförstånd då de ritat in en hörndusch i sin ritning.

Men är det ett fastprisavtal, eller arbete på löpande räkning?

Om det är fastpris, så spelar det inte så stor roll vad de gjort, det fasta priset gäller.

S
H hempularen skrev:
Men är det ett fastprisavtal, eller arbete på löpande räkning?

Om det är fastpris, så spelar det inte så stor roll vad de gjort, det fasta priset gäller.
Nej, men om det är ett fast pris så har ju de räknat in dessa moment som inte utförts men ändå kostar pengar för TS. Har de inte gjort dessa moment, får de räkna av dessa från de fasta priset.

Framför allt är jag förvirrad över hur detta fungerar, men det börjar klarna nu. Vi har löpande räkning och offerten är på nästan dubbelt så mycket som fakturan. De har alltså offererat massor med tjänster som vi inte skriftligen tackat nej till, utan nickat och skakat hand på. Nu försöker de inte ta betalt för det de inte utfört, men det har ändå varit en ögonöppnare inför nästa gång jag sitter och ska skriva under avtal...

Nästa gång gör jag på ett annat sätt. Fint blev det, i alla fall.

Om det är avtal på löpande räkning så får man betala för de timmar och material som faktiskt använts. Men om man fått en uppskattning (som jag tror din offert skall tolkas som) så får inte fakturan överstiga uppskattningen med mer än 15%. Oavsett hur mycket som faktiskt gick pt.

Du har rött till en specificerad faktura så att du kan bedöma om timmarna och material stämmer.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.