Hej,
Jag har en bostadsrätt med ett mindre badrum, det var en stambyte för ca 4 år sedan där man kunde välja mellan badkar eller dusch + tvättmaskin. Alla förberedelser som behövs för tvättmaskin i framtiden gjordes, sitter en "brytare" eller vad det heter för tvättmaskin bredvid elskåpet. Badrummet idag:
Hur som helst tycker jag det är mer värt med dusch+tvättmaskin därav börjar jag skissa på detta.
Frågan är hur man ska få till detta bäst. Det räcker inte med att bara ta bort badkaret och sätta en tvättmaskin i hörnet då jag utgår från att man helst inte ska bada den i blöttvatten, den måste på något sätt isoleras.
ett duschdrapperi kan man sätta emllan men det känns inte tillräckligt.
Jag är absolut inte expert på detta men vad jag kunde spekulera fram så känns det jordnära att ha en duschvägg i glas mellan där man står och tvättmaskinen för att isolera den. Man skullke kunna ha en duschkarbin också men det blir rätt mastigt med en sån när det är så liten yta och innuti den lär det bli trångt är min gissning.
Alltså t.ex. en sån här dusch-glasvägg:
Några "riktiga" bilder kommer här:

Är jag inne på rätt spår eller ska man kanske börja tänka annorlunda? Är det relevant att sätta upp något mellan som inte gör åverkan på väggen?
Alla synpunkter och reflektioner mottages mycket tacksamt!
Jag har en bostadsrätt med ett mindre badrum, det var en stambyte för ca 4 år sedan där man kunde välja mellan badkar eller dusch + tvättmaskin. Alla förberedelser som behövs för tvättmaskin i framtiden gjordes, sitter en "brytare" eller vad det heter för tvättmaskin bredvid elskåpet. Badrummet idag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur som helst tycker jag det är mer värt med dusch+tvättmaskin därav börjar jag skissa på detta.
Frågan är hur man ska få till detta bäst. Det räcker inte med att bara ta bort badkaret och sätta en tvättmaskin i hörnet då jag utgår från att man helst inte ska bada den i blöttvatten, den måste på något sätt isoleras.
ett duschdrapperi kan man sätta emllan men det känns inte tillräckligt.
Jag är absolut inte expert på detta men vad jag kunde spekulera fram så känns det jordnära att ha en duschvägg i glas mellan där man står och tvättmaskinen för att isolera den. Man skullke kunna ha en duschkarbin också men det blir rätt mastigt med en sån när det är så liten yta och innuti den lär det bli trångt är min gissning.
Logga in
Skapa konto
Alltså t.ex. en sån här dusch-glasvägg:
Logga in
Skapa konto
Några "riktiga" bilder kommer här:

Är jag inne på rätt spår eller ska man kanske börja tänka annorlunda? Är det relevant att sätta upp något mellan som inte gör åverkan på väggen?
Alla synpunkter och reflektioner mottages mycket tacksamt!
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Tvättmaskinen bör vara upphöjd så att botten på den inte riskerar att bada i vatten (och det inte riskerar att rulla in något under tvättmaskinen som man inte får fram). Det finns enkla 20 och 30 cm höga stativ att köpa. En tvättmaskin innehåller el och det får inte förekomma i närmast golvet.
Duschväggar och -dörrar limmas numera rätt ofta så väggen skadas inte.
Själv skulle jag sätta upp två duschdörrar för den där kommoden mår väl inte bra av vatten i längden och det är betydligt säkrare vattenskydd än ett duschdraperi. En duschvägg är fast och kan inte svängas utan vill man ha det svängbart är det en duschdörr.
Duschväggar och -dörrar limmas numera rätt ofta så väggen skadas inte.
Själv skulle jag sätta upp två duschdörrar för den där kommoden mår väl inte bra av vatten i längden och det är betydligt säkrare vattenskydd än ett duschdraperi. En duschvägg är fast och kan inte svängas utan vill man ha det svängbart är det en duschdörr.
Två duschväggar blir nog svårt om eftersom man måste öppna dem utåt för att komma in. Vi hade en svängbar duschvägg endast på förra stället, och det stänkte en hel del utanför. Kanske vore det vettigt med en fast vägg mot tvättmaskinen och draperi mot tvättstället?
Lägger upp en länk på något liknande det jag tänkte på: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MIjbbF-rmu3AIVWOWaCh3DkwKlEAQYAyABEgIrVvD_BwE
Lägger upp en länk på något liknande det jag tänkte på: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MIjbbF-rmu3AIVWOWaCh3DkwKlEAQYAyABEgIrVvD_BwE
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Vi har två rundade duschdörrar som bildar ett duschutrymme på 90x90 cm och det går utmärkt att dra den ena dörren inåt när man ska gå ur duschen. Innan du bestämmer dig för hur det är i ditt fall med andra mått bör du pröva, t.ex. med en enkel modell t.ex. där du markerar upp duschutrymmet på ett golv och använder brädbitar som dörrar.
Duschväggar mot något som i princip inte går att flytta, som en tvättmaskin eller en kommod, är svåra (omöjliga) att göra rena på sidan som är mot det fasta föremålet. I ditt fall måste du sätta duschväggen längre åt höger än om det är en duschdörr, så att det går att få in/ut tvättmaskinen utan att handdukstorken är i vägen, dvs. duschen blir mindre.
På den tiden jag hade duschdraperi så blev duschdraperiet blött på utsidan om det gick emot något. Om det fortfarande är så innebär det att kommoden blir blöt när man duschar och det mår den inte bra av.
Duschväggar mot något som i princip inte går att flytta, som en tvättmaskin eller en kommod, är svåra (omöjliga) att göra rena på sidan som är mot det fasta föremålet. I ditt fall måste du sätta duschväggen längre åt höger än om det är en duschdörr, så att det går att få in/ut tvättmaskinen utan att handdukstorken är i vägen, dvs. duschen blir mindre.
På den tiden jag hade duschdraperi så blev duschdraperiet blött på utsidan om det gick emot något. Om det fortfarande är så innebär det att kommoden blir blöt när man duschar och det mår den inte bra av.
Det är sant att det är lite svårare med rengöring om man sätter en fast vägg, men en tvättmaskin går att dra ut och det blir inte heller särskilt smutsigt. Vi har en kommod nära en fast duschvägg (det går att få in en arm att städa med om man är väldigt motiverad) och jag har inte städat det glaspartiet mer än kanske en gång på ett års tid. Det ser rent ut och kommer inte något stänk där. Man kanske kan tänka sig en frostad vägg också. Men svängbara dörrar ger större frihet. Jag tycker att de är meckiga att använda när jag lånar duschen hos någon som har såna, men det kanske är en vanesak? Draperier är ju jobbiga också för att de suger sig in och blir smutsiga.BirgitS skrev:
Vi har två rundade duschdörrar som bildar ett duschutrymme på 90x90 cm och det går utmärkt att dra den ena dörren inåt när man ska gå ur duschen. Innan du bestämmer dig för hur det är i ditt fall med andra mått bör du pröva, t.ex. med en enkel modell t.ex. där du markerar upp duschutrymmet på ett golv och använder brädbitar som dörrar.
Nåt sånt här kanske är lättare att komma in och ur ifall det är trångt? https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/dusch/duschhorna/duschhorn-inr-sync-modell-12/p-655505
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Vi har i alla fall tyckt att det varit ett lyft att gå från duschdraperi till duschdörrar, trots att duschdörrar kräver mer manuell rengöring, men det är skönt att slippa duschdraperier som åker in mot kroppen och släpper ut vatten längs kanterna.S Sackaros skrev:
Jaha ... Varför?, reglerat på något vis?BirgitS skrev:
Och hur nära börjar "närmast" vara?
Mig veterligen finns det bara IP-klassning samt zonreglerna för badrum som klart reglerar detta.
Sen kan man givetvis gå längre än kraven på ren magkänsla, men vad magkänslan säger är olika från person till person.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Jag är rätt säker på att jag i forumet har sett någon, normalt väl kunnig, hänvisa till zon-reglerna och därför hävdat att en tvättmaskin inte kan angränsa till en dusch utan att vara upphöjd.Mikael_L skrev:
Såhär är zon-reglerna, just idag i alla fall.
Se bifogad fil
Och sen till detta är IP-klassningen som ett tvingande komplement.
Oklassat område i ett badrum lyder under dessa regler istället. Och ja, det gör ju även klassade områden med förvisso
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning
Se bifogad fil
Och sen till detta är IP-klassningen som ett tvingande komplement.
Oklassat område i ett badrum lyder under dessa regler istället. Och ja, det gör ju även klassade områden med förvisso
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kapslingsklassning
Redigerat:
Ja maskinen i sig är ett intressant kapitel, jag har inte någonsin sett en angiven IP.klass på en tvättmaskin (har dock inte direkt medvetet letat heller).
Den har naturligtvis någon IP-klass, då inget får säljas mot konsument med lägre IP-klass än IP20.
En tvättmaskin är nog nästan garanterat minst IP41, allra troligast klarar alla minst IP42, gissar jag.
Men är de IP44 tro? Alla, eller bara vissa?
Detta är verkligen ett huvudbry för oss elektriker.
Men man kan ju sätta upp ett uttag i oklassat område och sen skita i vad kunden sen gör, det får bli dennes ansvar att inte koppla in någon apparat som strider mot områdesklassningen.
Den har naturligtvis någon IP-klass, då inget får säljas mot konsument med lägre IP-klass än IP20.
En tvättmaskin är nog nästan garanterat minst IP41, allra troligast klarar alla minst IP42, gissar jag.
Men är de IP44 tro? Alla, eller bara vissa?
Detta är verkligen ett huvudbry för oss elektriker.
Men man kan ju sätta upp ett uttag i oklassat område och sen skita i vad kunden sen gör, det får bli dennes ansvar att inte koppla in någon apparat som strider mot områdesklassningen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Det finns åtminstone en tråd där personen har skrivit att hens tvättmaskin var märkt IPx4.
Man anlitar väl en elektriker för att man anser att man inte har tillräcklig kunskap om elsäkerhet och jag skulle då förvänta mig att en elektriker protesterar om jag vill ha något gjort som inte uppfyller gällande krav, det är något som jag anser tillhör begreppet fackmannamässigt. Likaväl som att det ska bli en avvikelserapport om VVS:aren blir tvungen att dra upp tappvattenrör genom badrumsgolvet.
Man anlitar väl en elektriker för att man anser att man inte har tillräcklig kunskap om elsäkerhet och jag skulle då förvänta mig att en elektriker protesterar om jag vill ha något gjort som inte uppfyller gällande krav, det är något som jag anser tillhör begreppet fackmannamässigt. Likaväl som att det ska bli en avvikelserapport om VVS:aren blir tvungen att dra upp tappvattenrör genom badrumsgolvet.
Ja jo ... 
Men såhär i verkligheten då.
Jag har kommit till kunder, för att de beställt tjänsten, och då har de redan köpt maskinen, rörmokaren har varit där och dragit vatten och avlopp och först då får jag se det hela, och maskinen står nästan inne i duschen ...
Nä riktigt så illa som i duschen är det ju inte, men några gånger har elanslutningen varit strax innanför 120cm från duschmunstycket så jag inte har kunnat sätta ett uttag utan blivit tvungen att göra en fast anslutning.
Och då kommer maskinen inom zon 2 (eller utökad zon 1), och problemet uppstår.
Men jag ska fundera på detta lite, jag kanske måste dra fulla konsekvensen av detta, vägra installera maskinen om IP-klassen inte går att utröna eller är lägre än IP44, lämna kunden och bara skicka en faktura på framkörning och konsultation.
Men såhär i verkligheten då.
Jag har kommit till kunder, för att de beställt tjänsten, och då har de redan köpt maskinen, rörmokaren har varit där och dragit vatten och avlopp och först då får jag se det hela, och maskinen står nästan inne i duschen ...
Nä riktigt så illa som i duschen är det ju inte, men några gånger har elanslutningen varit strax innanför 120cm från duschmunstycket så jag inte har kunnat sätta ett uttag utan blivit tvungen att göra en fast anslutning.
Och då kommer maskinen inom zon 2 (eller utökad zon 1), och problemet uppstår.
Men jag ska fundera på detta lite, jag kanske måste dra fulla konsekvensen av detta, vägra installera maskinen om IP-klassen inte går att utröna eller är lägre än IP44, lämna kunden och bara skicka en faktura på framkörning och konsultation.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 207 inlägg
Du kan ju skriva en avvikelserapport där du påpekar att detta bryter mot elsäkerhetskraven men att eftersom kunden krävt det är det på kundens ansvar.
Men själva uttaget är ju en annan sak än om det är lämpligt att en tvättmaskin står direkt på golvet, som ju är zon 0 om det är inom 120 cm från duschhuvudet sett ovanifrån.
Men själva uttaget är ju en annan sak än om det är lämpligt att en tvättmaskin står direkt på golvet, som ju är zon 0 om det är inom 120 cm från duschhuvudet sett ovanifrån.