Fanns många trådar om detta men hittade ingen som var från i år.
Jag ska renovera badrum i ett älvsbyhus från -89.
Våtrumsmatta och Våtrumstapet idag kommer bytas till klinkers och kakel.
Allt kommer att rivas ut och göras om från början och flera offerter har kommit.
Dilemmat jag nu har är att offerterna skiljer sig åt...
En säger att väggarna måste förstärkas då dessa endast är 45 mm regel med cc60 och det förstår jag ju men räcker det med att sätta 45mm regel på cc30 och osb eller måste jag som det står i offert nr2 använda 70mm regel på cc30 istället?
Sen går deras skolor även isär angående Matta eller tätskiktsfolie på golvet.
Han som förespråkar folie säger att matta är helt omodernt och att folien är mycket bättre.
Han som säger att mattan är betydligt bättre och om man i framtiden skulle behöva byta en platta så är mattan helt "outstanding" jämfört med alla foliesystem som finns idag.
Det jag oroar mig är ju just kring golvbrunnens tätningen för det är nog lättare att få dit en folie än en matta känns det som men annars känns ju mattan som det bästa alternativet än så länge.
någon som har erfarenhet?

T
Minst 44 cc och sedan 15 mm plyfa på det samt vanlig gips. Angående plastmatta gentemot folie så är det som han säger bra mycket lättare att byta en platta men det går på folie med om man är försiktig och skulle det gå hål så får man lappa. Angående täthet så har inte Tarketts tarkoDry eller Forbos dito klarat Länsförsäkringars täthetstester däremot så klarade 6-7 fabrikanter av folie det senaste testet.

Jag tänker att systemen inte spelar lika stor roll som om de monteras korrekt. Reglingen brukar styras av om de satter tex osb ovanpå. Det viktiga är att få det stumt. cc60 och enkrlgips är för klent, dubbel var ok för ett par år sedan. I vårt nya badrum sattes cc45 plus 4-6 cm tjock osb (rejal) då företaget ville att alla skruvar skulle bottna i den, rätt tänkt.

Efter att ha sett foliesystem och matta så känner jag spontant att matta känns tatare.....men den skarvad ju också....

Ska du bygga själv?

Tack för svaren!
Det lät ju intressant att folie klarade sig bättre, jag får fördjupa mig mer i den testen helt enkelt...
Jag tänkte först bygga allt själv men inser väl att tiden inte räcker till...
Hoppades först hitta en firma som kunde lägga tätskiktet och flyta golvet men eftersom vi vill ha dolda vattenrör och en hängande toa, så känns det kanske ändå lättare att ta in en firma som får hela ansvaret även över ex rörmokarens åtaganden...
Jag ska börja riva och såga upp golvet förhoppningsvis i början på veckan så jag får en bättre bild av hur el, avlopp och vatten är draget i trossbotten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.