8 409 läst ·
27 svar
8k läst
27 svar
Golvbrunn inte centrerad
Detta är bland det bättre. Jag har sett mycket värre!
Väggar flyttas flera gånger under ett bygge. Även på en villa.
Och jag tror inte du kommer få någon kompensation. En besiktningsman skulle tveklöst godkänna placeringen. Minimikravet är 200mm vägg till kant brunn.
Väggar flyttas flera gånger under ett bygge. Även på en villa.
Och jag tror inte du kommer få någon kompensation. En besiktningsman skulle tveklöst godkänna placeringen. Minimikravet är 200mm vägg till kant brunn.
Jaha, jag antog att det var en ny platta på mark, när jag läste orden "platta på mark". 
Men i gamla hus är det aldrig säkert hur det ser ut i plattan. Det kan ligga enormt mycket armering eller ingen alls. Hur ser det ut vid befintlig anslutningspunkt på avloppet? Det var även vanligt "förr" att förlägga vattenledningar precis bredvid brunnen i gjutningen. Så det finns flera parametrar här som vi inte vet.
Men åter till sakfrågan, jag tror ersättningsfrågan kommer att bli svår att följa upp. Brunnen sitter godkänt enligt en besiktningsman.
Men i gamla hus är det aldrig säkert hur det ser ut i plattan. Det kan ligga enormt mycket armering eller ingen alls. Hur ser det ut vid befintlig anslutningspunkt på avloppet? Det var även vanligt "förr" att förlägga vattenledningar precis bredvid brunnen i gjutningen. Så det finns flera parametrar här som vi inte vet.
Men åter till sakfrågan, jag tror ersättningsfrågan kommer att bli svår att följa upp. Brunnen sitter godkänt enligt en besiktningsman.
Nej inte direkt, jag har tyvärr ingen bild på hur det såg ut innan röret las i men jag kan ladda upp en bild på hur det såg ut när de la i golvbrunnen och där ser man att det fanns plats att justera den innan man gjöt igen.Krilleman skrev:
Jaha, jag antog att det var en ny platta på mark, när jag läste orden "platta på mark".
Ja det där ser ut att finnas förutsättning för att kunna gå att få till bättre. 
Bilade rörmokaren själv eller gjorde någon grovis bilningen? Det är ytterligare en parameter... "Jag tänker inte bila mer" det har också inträffat många gånger trots att underentrepenör blivit kontrakterad att bila/riva/agera grovis.
Det är ju oerhört lätt att vara efterklok. Men om du själv vet att du vill ha brunnen med millimeterpassning för att din val av klinker ska passa bra, varför dubbelkollade du inte jobbet som blev utfört innan gjutning och kakling?
Installationsmässigt ser jag inget fel förutom det estetiska. Men hur som haver så ligger brunnen godkänt trots att den inte ligger exakt i mitten. Hur många badrum gör den det i?
Jag skulle vilja sticka ut huvudet och säga: knappt något.
Sen kan man ju självklart tycka att allt som görs ska verkligen vara med mikrometerpassning. Men så fungerar ingen yrkesgrupp som jobbar inom hantverkskategorin. Men det är inget unikt med rörmokeri.
Bilade rörmokaren själv eller gjorde någon grovis bilningen? Det är ytterligare en parameter... "Jag tänker inte bila mer" det har också inträffat många gånger trots att underentrepenör blivit kontrakterad att bila/riva/agera grovis.
Det är ju oerhört lätt att vara efterklok. Men om du själv vet att du vill ha brunnen med millimeterpassning för att din val av klinker ska passa bra, varför dubbelkollade du inte jobbet som blev utfört innan gjutning och kakling?
Installationsmässigt ser jag inget fel förutom det estetiska. Men hur som haver så ligger brunnen godkänt trots att den inte ligger exakt i mitten. Hur många badrum gör den det i?
Sen kan man ju självklart tycka att allt som görs ska verkligen vara med mikrometerpassning. Men så fungerar ingen yrkesgrupp som jobbar inom hantverkskategorin. Men det är inget unikt med rörmokeri.
Rörmokaren bilade ingenting. Det estetiska tycker i alla fall jag är otroligt viktigt. Jag lejde ärligt talat bort arbetet eftersom jag var rädd att jag inte kunde göra det tillräckligt fackmannamässigt. Då det varit andra saker som blivit fel (exempelvis silikonfog mellan tak/vägg, dåligt skurna plattor etc) undrar jag om jag inte kunnat få till ett liknade resultat och sparat 100 000 i arbetskostnad.Krilleman skrev:
Tror inte heller man kan skylla någon enskild hantverkare, verkar istället vara brister i övergripande planering och samordning. Om ingen håller i processen och talar om för betongarbetare och rörmokare att brunnen ska sitta centrerad i ett 100 cm brett duschutrymme lär det som här bli lite hur som helst (dock inom ramarna för säkert vatten).
Resonerar precis som TS, varför ska man ta in "proffs" om man gör det lika bra eller bättre själv.
Resonerar precis som TS, varför ska man ta in "proffs" om man gör det lika bra eller bättre själv.
Ps, jag dubbelkollade arbetet, såg att brunnen satt fel. Hantverkaren sa att det skiljer sig 6 cm. Han föreslog att sätta på två skivor gips på ena väggen extra och flytta brunnsilen 3 cm. Då skulle det bara skilja 0,5 cm. Fullt acceptabelt tyckte jag och sa kör. Nu när jag ser att kaklingen är gjord har brunnsilen flyttats 3 cm och han satte på två extra gipsskivor men ändå skiljer det sig 2,5 cm. Måste innebära att han mätt fel från början. Att flytta brunnsilen och sätta på extra gips var en kompromiss för att de inte skulle behöva bila upp igen, vilket de sa att de kunde göra då de gjort fel men för att inte fördröja arbetet och att det bara skulle skilja sig 0,5 mm så tyckte jag det var en acceptabel kompromiss. Hade jag vetat att det skulle skilja sig så här mycket hade jag sagt åt dem att bila och rätta till.Krilleman skrev:
Nu är badrummet klart. Spottarna är uppe i taket och så nu och jag provade ta ner en spot för att kika hur det ser ut under takgipset. Hann aldrig tidigare se när de gjorde innertaket då det gjordes när jag var på jobbet. Nu ser jag att de hade tagit ner den gamla ångspärren som var helt skadad men inte satt dit ny plast i taket. Är det någon risk med det? Behövs det inte eftersom det sitter våtrumsfärg i taket och spottarna täcker hålen?
Klicka här för att svara