Gammal anslutningskoppling med speciellt mönster synlig vid demontering nära ett verktyg mot en betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två gamla duschanslutningskopplingar med speciellt mönster inmurade i en grå betongvägg.
Skapa konto

Hej!

Jag ska byta anslutningskopplingar till min dusch. De nya jag har köpt har 12mm insex på insidan av röret vilket gör de lätta att montera, men de gamla har ett speciellt mönster (se bild). Vad är det för sorts hylsa som man använder till detta? Och var går det att få tag på?

Krilleman
Nippelnyckel heter korrekt verktyg. En ganska dyr om man vill ha stora varianten dock!

https://www.ahlsell.se/10/verktyg--maskiner-1/vvs-verktyg/montagenycklar/2870050/

Det är den inringade delen med spår i sidorna som är tilltänkt för detta.

Låna av en röris om det går!

En nippelnyckel med inringad del med spår, verktyg för rörkopplingar.
Skapa konto

Den finns även i en mindre variant som är mer prissatt för en hemmafixare om man vill äga ett eget verktyg! Kolla bara så måttet räcker till för dina kopplingar!

https://www.esska.se/esska_se_s/Nippelnyckel-1/2-faeste-943020001461-13090.html,shoptype_set=b2c

Stor nippelnyckel med spår för justering, tillverkad av BGS verktyg.
Skapa konto

St
Krilleman Krilleman skrev:
Nippelnyckel heter korrekt verktyg. En ganska dyr om man vill ha stora varianten dock!

[länk]

Det är den inringade delen med spår i sidorna som är tilltänkt för detta.

Låna av en röris om det går!

[bild]

Den finns även i en mindre variant som är mer prissatt för en hemmafixare om man vill äga ett eget verktyg! Kolla bara så måttet räcker till för dina kopplingar!

[länk]

[bild]
Stort tack! Jag pratade med min röris och han trodde sig ha ett sånt verktyg någonstans :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.