Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju skriva en avvikelserapport där du påpekar att detta bryter mot elsäkerhetskraven men att eftersom kunden krävt det är det på kundens ansvar.
Nej, jag tror inte det är möjligt. Man får liksom egentligen inte bryta mot elsäkerhetskraven, vad man än skriver för vackra papper.

Eller kanske inte, man kan ju avvika mot standarden ss436 40 00 (elinstallationsreglerna) om man gör bedömningen att det ändå uppnår tillräcklig elsäkerhet, och detta bör man ju dock dokumentera. Nu upprättar ju typ ingen elektriker någonsin någon sådan dokumentation, men i teorin då ...

Får fundera på detta ...

BirgitS BirgitS skrev:
Men själva uttaget är ju en annan sak än om det är lämpligt att en tvättmaskin står direkt på golvet, som ju är zon 0 om det är inom 120 cm från duschhuvudet sett ovanifrån.
Så har jag väl i princip resonerat i de tveksamma gränsfall jag haft, jag har sett till att uttaget eller anslutningsdosan klarar kraven, sen går det över till den anslutna utrustningen som liksom blir lite mer kundens ansvar.
Och även om jag kollar att tvättmaskinen håller kapslingsklass IP44, så kan ju kunden byta ut den dagen efter jag varit där, så vissa delar har jag ganska dålig rådighet över.

Men i vilket fall har du rätt om lite höjd över golvet. Dvs i område 0 och dessa 10 centimeter från golvet, där får jag pudla för vad jag skrev för några inlägg sedan. När det saknas kar så försvinner ju område 2 och område 1 utsträcks och område 0 råder under hela område 1.
För den som undrar kolla den PDF jag bifogade tidigare.

Och att detta skapar huvudbry är ju även rätt tydligt i denna tråd i fluxio forum, där yrkesverksamma elektriker diskuterar saker och ting.
http://www.fluxio.se/forum/6/9989.html

Mikael_L
Ett strikt och fyrkantigt applicerande av zonreglerna får ju dock konstiga effekter.

Om det är badkar eller ett duschkar så får alltså en IP44-klassad tvättmaskin stå i zon 2 vilket innebär att den kan stå kloss mot badkarskanten eller kanten av duschkaret/duschkabinen. Och det finns inget egentligt krav på ens ett duschdraperi.
Så maskinen kan helt godkänt stå 50-70 cm ifrån duschmunstycket i extremaste fall.

Och så kastar vi ut badkaret/duschkaret, då försvinner zon 2 och det bryter mot zonreglerna att ha samma IP44-klassade maskin 119 cm ifrån duschmunstycket.

Så blir i alla fall resultatet av en strikt tillämpning utav endast zonreglerna.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
BirgitS
Sen kan ju tillverkaren av tvättmaskinen ha tillkommande regler enligt Fluxio-tråden du länkade till.

Kan du inte fråga om du får titta hos en granne hur de har löst det? Det finns duschväggar som har gångjärn på mitten, det bör fungera.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.