Har en Jafo golvbrunn installerad 2013. Ser installationen korrekt ut? Vad är det för matta/duk som sticker fram (värmemattan?)? Vita röret som sticker ner kommer från badkaret.

• Närbild av ett rör genom golv, tätningar, konstruktionselement syns. Underhåll eller installation av rörledning verkar pågå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag inte golvläggare så detta är inte 100%.

Men i min värld ska tätskiktsmembranet gå ner under klämmringen och det tycker jag inte det ser ut som. det ser däremot ut som att den där plastduken ska vara någon form av tätskikt...

Redigerat:
Är det inte bara något man har använt för att kila upp slukristen till rätt nivå i förhållande till plattorna? Ser ju lite risigt ut. Man ser väl inte manschetten på bilden, den ser ut att täckas av fixet.

• Gilla
RickardAvara
  • Laddar…
S
ser ut som ångplast.
samt att du har någon annan konstig vit plast i bruket
dom kan ha pallat upp brunnsplåten på något konstigt sätt

Ser varken brunnsmanschett eller tätskikt anslutet under klämringen. Hur ser konstruktionen (bjälklag/platta) ut som brunnen sitter i?
Sitter brunnen i en källare med oisolerad platta skulle detta eventuellt kunna vara okej.

Skruvarna man ser är själva klämringen. Den håller tätskiktsfolien på plats och ska omöjliggöra att vatten kan backa upp i brunnen och in under folien. Du har ingen folie vilket är lite märkligt om man renoverade så sent som år 2013.
Men när du skriver att brunnen installerades 2013 så menar du väl att hela badrummet renoverades och tätskiktades 2013?
Har man oisolerad platta brukar man ändå använda sig av iaf rollat tätskikt. Du verkar inte ha någotdera?
Är det hus? Lägenhet? Första våningen, andra våningen?`Vilket underlag?

Huset byggt 2013 så hela badrummet byggt då också. Andra våningen. Konstigt om allt detta missats. Vad gör man då, göra om hela badrummet?

Ja är det på andra våningen så har du med största sannolikhet träbjälklag och det är ju känsligt för fukt.
Det finns ingen "quick fix" för att lägga ett tätskikt under plattorna så ja, man hade behövt riva hela badrummet så att man ansluter tätskiktsfolien på väggarna mot golvet på rätt sätt så att övergången också blir tät.

Eftersom du idag har badkar och leder ner vatten rakt ner i brunnen så är det ju bättre än om det hade varit en dusch där man sprutar vatten på kakel och klinkers varje dag. Du kan säkert köra vidare såsom du har det idag i flera år till så länge som allt vatten går rakt ner i brunnen. Däremot om du skulle sälja huset så kommer du nog få nedslag på detta under besiktningen. Samma sak gäller om du skulle få en fuktskada och försäkringsbolaget konstaterar att det saknas tätskikt så kommer de nog vara restriktiva till hur mycket de ersätter.

Men om huset är nybyggt 2013 så borde det fortfarande finnas garantier på huset. Se om du inte kan vända dig till tillverkaren till huset och få hjälp av dem kanske?

Alternativt kan man ju undra vad de står i besiktningspapprena då ni köpte huset? Tyvärr kan man nog inte klassa det som dolt fel då en besiktningsman borde ha sett detta direkt.

Redigerat:
Rolle85 skrev:
Skruvarna man ser är själva klämringen.
Skruvarna är inte klämringen. Den vita plasten man ser är klämringen. I bilden täcks ytterkanterna av klämringen av fix, så det går inte att se om det finns tätskikt eller ej. Troligen finns det tätskikt och det är inget problem med installationen.

S
Rolle85 skrev:
Skruvarna man ser är själva klämringen. Den håller tätskiktsfolien på plats och ska omöjliggöra att vatten kan backa upp i brunnen och in under folien. Du har ingen folie vilket är lite märkligt om man renoverade så sent som år 2013.
Men när du skriver att brunnen installerades 2013 så menar du väl att hela badrummet renoverades och tätskiktades 2013?
Har man oisolerad platta brukar man ändå använda sig av iaf rollat tätskikt. Du verkar inte ha någotdera?
Är det hus? Lägenhet? Första våningen, andra våningen?`Vilket underlag?
sen skall foliein döljas med denna modell.
man måste skruva bort skruvar och ta bort ringen.

Vad jag menade är att när man lossar skruvarna så lossas klämringen. Trodde det var underförstått.

S
Rolle85 skrev:
Vad jag menade är att när man lossar skruvarna så lossas klämringen. Trodde det var underförstått.
alltid klarspråk det brukar ni gnälla på mig om

jahapp.
men då vet du olof64

Rolle85 skrev:
OK, fast sen skrev du att det inte fanns någon tätskiktsfolie. Den slutsatsen går inte att dra ur bilden eftersom klämringen helt täcker eventuell folie.

• Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.