1 368 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vettigt golvvärme för prismedveten?
Renoverar lilla badrummet och tänkte spackla in golvvärme. Rummet är totalt ca 3,5 m2 och vi behöver bara "komfortvärme" då badrummet ligger mitt i huset och bara har innerväggar. Jag kikar på detta. Är det nån som har nån erfarenhet av detta kit eller Golvvärmebutiken i stort?
https://golvvarmebutiken.se/Elektri...12Wm/Vaermekabel-Kit/Vaermekabel-Kit-290W.htm
https://golvvarmebutiken.se/Elektri...12Wm/Vaermekabel-Kit/Vaermekabel-Kit-290W.htm
Det är hugget som stucket vilken värmekabelkit du tar , alla klarar sig ta inte någon digatal termostat med en massa konstiga finesser i du blir bara lömsk på den , till/frånknapp och ett vred att ställa tempen med , du ska komfortvärme och då blir ett läge bara , När du ska lägga den så köp ett putsnät 10X10 mm rutor i det , limma med limpistol fast nätet mot golvet på många ställen , det går utmärkt att limma kabeln med limpistol , den måste ligga fast annars kan den flyta upp när du flyter
Det blir lite armering i flyten , samt att du har linjer när du lägger V-kabeln , rakt och snyggt blir det .
Tänk till som minimum går det åt 10 m kabel per m2 när den ligger grunt ca 10 cm mellan slingorna annars blir golvet randigt ,
du får brännsår på tårna och köldskador på hälen
Det blir lite armering i flyten , samt att du har linjer när du lägger V-kabeln , rakt och snyggt blir det .
Tänk till som minimum går det åt 10 m kabel per m2 när den ligger grunt ca 10 cm mellan slingorna annars blir golvet randigt ,
du får brännsår på tårna och köldskador på hälen
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
Jag ser att flera tillverkare skriver att man kan anpassa effekten per m2 genom att lägga slingorna tätare eller glesare. Jag kommer flytspackla och sedan lägga klinker över så det kommer vara minst 20-30 mm mellan kabeln och ytan på klinkern. Kan man anta att den massan jämnar ut och fördelar värmen något så det som du beskriver inte händer, eller blir lika tydlig?R rävlyan skrev:
20-30 mm över , tänk dig en spridningsvinkel upp till ytan från V-kabeln på ca 90 grader + överförning 120 grader ca 1 cm under ytan så får du en uppfattning om avståndet mellan slingorna , värmen kommer att sprida sig lite i flyt och klinker men inte helt hela vägen mellan slingorna , så det kan bli lite svalare på den del som är mittemellan , givaren i golvet ska ligga mittemellan två slingor och inte i en kurva ,annars kan du få bekymmer med regleringen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden