Hej!
Jag har haft mindre bra hantverkare som inte följt det som vi kommit överens om och nu vill de inte åtgärda felen utan föreslår en ekonomisk kompensation. Vad är rimligt? Tacksamt för råd.

Följande fel är inte åtgärdade...

1. Termostat till golvvärmen på fel höjd
2. 3 st eluttag utspridda/osymmetriskt på vägg. Skulle vara ett eluttag enligt ök. (det till höger)
Tre eluttag placerade osymmetriskt på en kaklad vägg, fel enligt byggöverenskommelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3. Kakelplattor tandar/tiltar påflertalet ställen på vägg.
Duschkabin med kakelväggar och golv, markerade med en laserlinje för att visa ojämnheter och dåligt utförd fogning.
Skapa konto

4. Kakel- och klinkerfog större än enligt beställningen. 3-5 mm istället för 1-2 mm enligt ök.
5. Tätskikt ej skarvat enligt branschreglerna enligt B. TE intygar att det är korrekt utfört men hittar inte bildbevis som de lovat.
6. Ojämna/ kladdiga mjukfogar i golv (bild)
Ojämn och kladdig mjukfog mellan golvkakel och väggkakel i ett badrum.
Skapa konto

• Ledsen
  • Gilla
Carro_D och 1 till
  • Laddar…
Om inte tätskiktet är ok. Så är det bara att riva ut allt och börja om från början. Det ser bedrövligt ut.

• Gilla
uffen och 1 till
  • Laddar…
Eluttagen gå ju inte att flytta på i detta läget utan att riva, kan ju hålla med om att det ser konstigt ut!? Hur tänkte dom?
Ser inte termostaten till golvvärmen, kan inte bedöma höjden, höjden har ju bara betydelse om den ska gå på rumsavkänning.
Plattsättningen ser sådär ut, dock tror jag den håller sig inom ramarna för godkända fogsprång
Smalare fogar kanske det är ig, vissa plattor är väldigt runda i ytterkanterna, så innan fogning kan det varit smalare, men effekten
blir bredare efter fogning. Sen ska man komma ihåg att alla plattor är inte bra att sätta med för smala fogar, pga att dom är för ojämna i storlekar. Tycker inte du har för breda fogar.
Tätskiktet går inte att bedöma utan bilder
Mjukfogen i golv/väggvinkeln ska inte vara där alls...…
Förutom tätskiktet som inte går att bedöma så är det ju mest estetiska fel, ekonomisk kompensation ja.

Var sitter uttagen i förhållande till dusch och/eller badkar?

Uttagen ser väldigt märkliga ut. Här måste finnas någon mer historia om hur det skett? Det är ju omöjligt att ens en usel hantverkare skulle komma på att göra så på egen hand.

Fogarna ser normala ut, hur får man ens 1-2mm fog?

Enligt B? Enligt beställare eller enligt besiktning?

Så frågan är vem tycker skarvarna är fel?

H hempularen skrev:
Var sitter uttagen i förhållande till dusch och/eller badkar?

Uttagen ser väldigt märkliga ut. Här måste finnas någon mer historia om hur det skett? Det är ju omöjligt att ens en usel hantverkare skulle komma på att göra så på egen hand.
Tack för ditt engagemang hempularen. Uttagen sitter så lågt bort de kan från duschen. Diagonalt i andra änden.
Det högra uttagen skulle enligt min beställning behållas och sedan dök det bara upp två till utan att jag blev informerad, dessutom sitter de inte i linje med varandra.

S Stefan1972 skrev:
Fogarna ser normala ut, hur får man ens 1-2mm fog?
Tack för ditt engagemang Stefan1972. Det står i produktbladet till plattorna att det går :)

• Gilla
ullet
  • Laddar…
J Joak skrev:
Om inte tätskiktet är ok. Så är det bara att riva ut allt och börja om från början. Det ser bedrövligt ut.
Tack för ditt engagemang Joak. Angående tätskiktet så gäller denna punkt enstaka plattor som har bytts ut och jag ställer mig tveksam till att nytt tätskikt blivit korrekt applicerat.

Enligt BBK:

Kan man byta enstaka plattor?
Svar: Ja, det kan gå.

Här måste man även säkerställa att ett nytt tätskikt blir korrekt applicerat om det följer med den bortmejslade plattan samt att det nya får ett överlapp mot det befintliga tätskiktet i enlighet med tätskiktstillverkarens anvisningar.
Detta är en komplicerad operation som inte alltid går att utföra. Det finns dock inget generellt förbud mot bryta och reparera ett tätskikt.
Vi hänvisar till texten i den röda ruta på sid 3 i Branschreglerna BBV.

T topmount skrev:
Enligt B? Enligt beställare eller enligt besiktning?

Så frågan är vem tycker skarvarna är fel?
Tack för ditt engagemang topmount! B = beställaren, vilket är bostadsrättsföreningen. Dock är det besiktningsmannen som företräder bostadsrättsföreningen och som jag informerade att detta kan inte vara rätt gjort. TE svarade att de skulle ta fram bildbevis på att det var rätt gjort men har nu meddelat att de inte hittar dem. Det tolkar jag som ett ytterligare täcken på att det är fel.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Vid byte av enstaka plattor, numera. Nu när det oftast är ett foliebaserat tätskikt. Så brukar man lyckas få bort plattorna utan att skada tätskiktet, så det skall normalt inte behöva skarvas.

Förr när man hade rollat tätskikt, en sort gummiliknande massa som rollades på väggarna. Så var det nästan omöjligt att få bort en platta utan att det blev en skada på gummit. Och det riktigt stora problemet var att OM det blev en skada så måste man rolla med överlapp på typ 5 cm. När man då frilägger de 5 centimeterna, så blir det skador även där osv.

• Gilla
klavgren
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Eluttagen gå ju inte att flytta på i detta läget utan att riva, kan ju hålla med om att det ser konstigt ut!? Hur tänkte dom?
Ser inte termostaten till golvvärmen, kan inte bedöma höjden, höjden har ju bara betydelse om den ska gå på rumsavkänning.
Plattsättningen ser sådär ut, dock tror jag den håller sig inom ramarna för godkända fogsprång
Smalare fogar kanske det är ig, vissa plattor är väldigt runda i ytterkanterna, så innan fogning kan det varit smalare, men effekten
blir bredare efter fogning. Sen ska man komma ihåg att alla plattor är inte bra att sätta med för smala fogar, pga att dom är för ojämna i storlekar. Tycker inte du har för breda fogar.
Tätskiktet går inte att bedöma utan bilder
Mjukfogen i golv/väggvinkeln ska inte vara där alls...…
Förutom tätskiktet som inte går att bedöma så är det ju mest estetiska fel, ekonomisk kompensation ja.
Tack så mycket för ditt engagemang Jörgen Ö.
Eluttagen: Ja den frågan har jag ställt dem men inte fått något svar :(
Termostaten: sitter strax ovanför strömbrytaren istället för på standardhöjd.
Fogen: Eftersom jag sett det med samlare fogar och ville ha det så enligt min beställning så tycker jag naturligtvis att det inte blev bra. Dessutom står det i produktbladet/info från kakelföretaget att det går att sätta plattorna enligt min beställning. Om man frångår en beställning ska man väl ändå informera beställaren om det innan, eller?
Mjukfogen: Det är precis som du skriver, den ska inte vara där. Dock har detta företag visat på så många sätt att de inte gör så många rätt så jag antar att det kommer se för jävligt ut om man bara tar bort den.
Ekonomisk kompensation: Har du något förslag :), vad är rimligt?

K klavgren skrev:
Tack så mycket för ditt engagemang Jörgen Ö.
Eluttagen: Ja den frågan har jag ställt dem men inte fått något svar :(
Termostaten: sitter strax ovanför strömbrytaren istället för på standardhöjd.
Fogen: Eftersom jag sett det med samlare fogar och ville ha det så enligt min beställning så tycker jag naturligtvis att det inte blev bra. Dessutom står det i produktbladet/info från kakelföretaget att det går att sätta plattorna enligt min beställning. Om man frångår en beställning ska man väl ändå informera beställaren om det innan, eller?
Mjukfogen: Det är precis som du skriver, den ska inte vara där. Dock har detta företag visat på så många sätt att de inte gör så många rätt så jag antar att det kommer se för jävligt ut om man bara tar bort den.
Ekonomisk kompensation: Har du något förslag :), vad är rimligt?
Svårt att sätta ett rimligt pris på ev ekonomisk ersättning, det är nog bara du själv som kan bedöma vad det skulle vara värt.
Dock ska du ha i åtanke att dessa avvikelser är vad det verkar mest estetiska, så juridiskt tror jag du skulle få det svårt om man skulle dra det vidare.
Ta till en summa du känner är rimlig, sen får du se hur firman ställer till den summan.

• Gilla
uffen
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Vid byte av enstaka plattor, numera. Nu när det oftast är ett foliebaserat tätskikt. Så brukar man lyckas få bort plattorna utan att skada tätskiktet, så det skall normalt inte behöva skarvas.

Förr när man hade rollat tätskikt, en sort gummiliknande massa som rollades på väggarna. Så var det nästan omöjligt att få bort en platta utan att det blev en skada på gummit. Och det riktigt stora problemet var att OM det blev en skada så måste man rolla med överlapp på typ 5 cm. När man då frilägger de 5 centimeterna, så blir det skador även där osv.
Ja, och eftersom jag vet att tätskiktet skadades och att det var mindre än till 5 cm till nästa platta så har det inte blivit rätt gjort. Hur går man vidare?

• Gilla
Carro_D
  • Laddar…
K klavgren skrev:
Ja, och eftersom jag vet att tätskiktet skadades och att det var mindre än till 5 cm till nästa platta så har det inte blivit rätt gjort. Hur går man vidare?
Var du med när dom gjorde skada på tätskiktet?
Vad är det för företag som gjort jobbet, stort litet?
Är uttagen för tvättpelare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.