1 435 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Elburen golvvärme
Utrymme ?
Beror på om det ska vara tätmassa under och är godkänd för att lägga värmekabel direkt på , samt att V-kabeln måste läggas väldigt tätt annars blir golvet randigt , det finns dom som lägger i fixet men är inte bra i min mening , lite av snikvariant
Beror på om det ska vara tätmassa under och är godkänd för att lägga värmekabel direkt på , samt att V-kabeln måste läggas väldigt tätt annars blir golvet randigt , det finns dom som lägger i fixet men är inte bra i min mening , lite av snikvariant
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det skall framgå av monteringsanvisningarna för kabeln. Jag vet att det finns varianter som kan läggas direkt i fix. Men har för mig att det bara gäller torra rum.
Det är ett litet badrum (3.5 m2) på ovanvåning, träbjälklag och inga ytterväggar, alltså omslutet av varma rum. Jag har redan gjort tätskiktet, skaffade matta och lim på Hornbach märke Mapei. Sen kom jag på att det vore fint med golvvärme...R rävlyan skrev:
Ska kolla med personalen på Hornbach.
Det med godkänt är om skiktet tål värme så det inte blir som en lastpåse i solen , sprött , det med matta är det ett putsnät så kommer V-kabeln inte att ligga direkt mot skiktet och inte påverka det något , bara om du gasar upp max på termostaten kan det påverka , V-kabeln blir inte het utan bara varm
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men, som sagt. Det gäller att få tag på en värmekabel som dels är tunn nog att lägga i fix (och godkänd för det). Dels är godkänd att ligga i våtrum. Det går inte med vad som helst där.
Även om jag iofs. tycker att Hornbach hör till de bästa byggmarknaderna vad gäller kvalitet på personalen, så är detta inte en lämplig fråga att lita på en butiksuppgift.
Tag kontakt direkt med Mapeis tekniska support och ställ frågan där.
Även om jag iofs. tycker att Hornbach hör till de bästa byggmarknaderna vad gäller kvalitet på personalen, så är detta inte en lämplig fråga att lita på en butiksuppgift.
Tag kontakt direkt med Mapeis tekniska support och ställ frågan där.
Tack för engagemang! Efter att ha pratat med Mapei bestämde jag mig för att ta bort tätskiktet (mattan), lägga elkabeln och sedan flyta om golvet. Så nu har jag ordentligt med flytspackel och denna gång med bättre fall till golvbrunnen. Lite mer jobb, men i slutändan tänker man inte på det. Hade varit mer jobbigt att riva upp fint klinkergolv osv... Snart invigning av nytt badrum!
Klicka här för att svara
