1 490 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Flyta golv i badrum över plastmatta.
Hejsan. Jag håller på att riva mitt badrum och lägenheten byggdes 1945.
Jag har rivet all kakel på väggar in till teglet.
Men nu när jag har bilat bort kaklet på golvet ser jag att där ligger en gammal plastmatta under kaklet.
Nu till min fråga kan man flyta nytt golv över den gamla plastmattan och sen lägga nytt kakel över det?
Det är mycket tidskrävande att bila bort den gamla plastmattan.
Att tillägga är att jag ska inte flyta golvet själv utan får hjälp med det.
Har även bilat bort den gamla golvbrunnen och bilat upp var den nya golvbrunnen ska sitta(är trött på att bila nu)
Jag har rivet all kakel på väggar in till teglet.
Men nu när jag har bilat bort kaklet på golvet ser jag att där ligger en gammal plastmatta under kaklet.
Nu till min fråga kan man flyta nytt golv över den gamla plastmattan och sen lägga nytt kakel över det?
Det är mycket tidskrävande att bila bort den gamla plastmattan.
Att tillägga är att jag ska inte flyta golvet själv utan får hjälp med det.
Har även bilat bort den gamla golvbrunnen och bilat upp var den nya golvbrunnen ska sitta(är trött på att bila nu)
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Antar att du ska lägga nytt tätskikt på flytspacklet? Då måste du riva mattan också,
Dubbla tätskikt leder bara till problem
Dubbla tätskikt leder bara till problem
Ja det blir primer, ångspärr och tätskikt för våtutrymme(något av det kanske va till putsen på väggarna)M Mattias_Eson skrev:
Vad för problem kan uppstå? Bryter det mot säker vatten om jag inte gör det? Är verkligen inte sugen på att bila upp den..och grannarna har klagat haha.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Det blir mögel och annan otrevlig tillväxt mellan tätskikten utav fukten som inte kan ta sig ut.
Hyr en stripper så blir jobbet lättare
Hyr en stripper så blir jobbet lättare
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
med rätt maskin får du bort mattan på någon timme. Har dock bara sett det göras.
Är det originalkaklet från 1945 som du knackat bort ? Är "plastmattan" svart och lite klibbig ? - i så fall är det troligtvis bitumen/asfalt som normalt användes som tätskickt på den tiden. Har själv vid ett par renoveringar använt en bred mejsel på borrhammaren för att få bort mattan, la maskinen nästan vågrätt och höll spetsen precis under mattan.
Klicka här för att svara