Vi bor i ett sju år gammalt hus och jag är lite fundersam kring statusen hos några av fogarna i badrummet.
Det verkar som att vatten/fukt ifrån duschen vandrar längst fogen mellan golv och vägg, fukten tar sig inte runt hörnet till nästa vägg utan håller sig längst ytterväggen...
Skall jag vara orolig eller är det bara att fylla på med silicon eller ny fog?
PS Vi har väldigt mineralrikt vatten där några av avlagringarna blir väldigt hårda därav att det ser så risigt ut plus att jag är kass på att städa ;-)
Det verkar som att vatten/fukt ifrån duschen vandrar längst fogen mellan golv och vägg, fukten tar sig inte runt hörnet till nästa vägg utan håller sig längst ytterväggen...
Skall jag vara orolig eller är det bara att fylla på med silicon eller ny fog?
PS Vi har väldigt mineralrikt vatten där några av avlagringarna blir väldigt hårda därav att det ser så risigt ut plus att jag är kass på att städa ;-)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 152 inlägg
Är endast lekman som du men så länge tätskiktet inte är skadat bör det väl inte vara något problem att det vandrar/ligger vatten där? Det får en ju att undra lite över fallet iofs...
Jag hade skrapat/rensat/städat bort allt smuts och kalk och mög och försiktigt skrapat bort fogen och fogat med en ny fräsch grå silikonfog. Särskilt kring anslutningen till duschväggen ser det väl "angripet" ut. Ny fog där med givetvis. Och sen hållt det rent så man kan se...
Jag hade skrapat/rensat/städat bort allt smuts och kalk och mög och försiktigt skrapat bort fogen och fogat med en ny fräsch grå silikonfog. Särskilt kring anslutningen till duschväggen ser det väl "angripet" ut. Ny fog där med givetvis. Och sen hållt det rent så man kan se...
Ja det är ju just fallet och att vattnet verkar ligga där för att torka upp och lämna avlagringar som gör att det känns lite skeptiskt.
Samtidigt så verkar ju det där vara 4-5 års mög som ligger så det kanske bara är slarvstädningen som orsakat det. Svårt att veta.
Enklast är som sagt att skrapa ur (försiktigt) och foga om.
Skulle även passa på att kolla hur fuktigheten är om man inte duschat på 4-5 dagar. Är det fortfarande fuktigt skulle jag nog undersöka närmare.
Samtidigt så verkar ju det där vara 4-5 års mög som ligger så det kanske bara är slarvstädningen som orsakat det. Svårt att veta.
Enklast är som sagt att skrapa ur (försiktigt) och foga om.
Skulle även passa på att kolla hur fuktigheten är om man inte duschat på 4-5 dagar. Är det fortfarande fuktigt skulle jag nog undersöka närmare.
Klicka här för att svara