2 663 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Tagit hål rakt genom väggen i badrummet!!!
Hej! Igår när vi monterade ner den trasiga duschkabinen så upptäckte vi att de har tagit hål rakt genom väggen bakom duschen utan att ha tätat med något alls verkar det som, detta för att ha ström till duschen som hade radio och lampa, vi tänker nu måla om väggen och vill då naturligtvis göra på rätt sätt för att sätta igen detta hål, hur gör vi för att det ska bli tätt ? Väggen är målad sedan tidigare så jag vet inget om tätskikt etc, huset är byggt 1987
Ok vi lär fixa det redan idag, vi duschar inte där just nu utan skall göra i ordning lite, ny färg på väggarna, som jag förstod kan man måla med någon form av våtrumsgrund osv innan täckfärg, blir det som ett litet nytt tätskikt?ylven skrev:
Vi kommer att sätta in ett badkar, hålet är rätt långt upp på väggen så det kommer inte att duschas något vatten på det, däremot kan det säkert stänka om barnen badar etc.Anna_H skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Jag uppfattar ditt inlägg som att det är målade väggar? Inte kakel eller våtrumsmatta av plast?
Det finns godkända system för målade väggar i badrum, som enda fuktspärr. Om du kollar på hemsidor från Beckers, Nordsjö osv. Så finns där beskrivningar om vad som gäller. Beskrivningarna utgår i de flesta fall från att det är nytt, alltså ingen gammal färg tidigare.
Om det skall målas bör du vara försiktig med silikon i hålet. INGET fäster på silikon, inte ens ny silikon (utom smuts som av någon anledning fäster väldigt bra på silikon).
Det finns andra tätningsprodukter som lämpar sig för målning i våtrum.
Det finns godkända system för målade väggar i badrum, som enda fuktspärr. Om du kollar på hemsidor från Beckers, Nordsjö osv. Så finns där beskrivningar om vad som gäller. Beskrivningarna utgår i de flesta fall från att det är nytt, alltså ingen gammal färg tidigare.
Om det skall målas bör du vara försiktig med silikon i hålet. INGET fäster på silikon, inte ens ny silikon (utom smuts som av någon anledning fäster väldigt bra på silikon).
Det finns andra tätningsprodukter som lämpar sig för målning i våtrum.
Väggarna är vitmålade, om det är en våtrumsmatta bakom eller inte det vet jag inte men jag gissar på det. Ok kanske ska fråga där jag köper våtrumsfärgen hur jag ska göra då?!
Jo jag har läst lite på Beckers,, Alcro etc men precis som du skriver gäller ju det när man gör nytt, jag vill göra detta så bra det bara går själv.
Jo jag har läst lite på Beckers,, Alcro etc men precis som du skriver gäller ju det när man gör nytt, jag vill göra detta så bra det bara går själv.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Mindre hål på några millimeter går bra att sätta igen med kemsvets, fördelen med det är att den smälter samman med mattan och blir 100% tät. Den är övermålningsbar.
Dock skall försiktighet vidtas vid applicering, läs instruktionerna noga då det är svårt att justera i efterhand.
Dock skall försiktighet vidtas vid applicering, läs instruktionerna noga då det är svårt att justera i efterhand.
Klicka här för att svara