3 737 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Jag gör jag för fel? Video
Ja, min erfarenhet så här långt säger att nino och Stefan1972 är inne på rätt spår 
Dels viktigt att skrapa bort övre skiktet på mattan så att tråden får bra kontakt med själva stommen i mattan. Samtidigt viktigt att få mycket värme precis i svetspunkten, och minimalt vid sidan av.
Lösningen var att skrapa mattan i skarven, öka temperaturen på varmluften samtidigt som luftflödet sattes på lägsta nivå.
Och ja, om man stannar smälter tråden helt, ganska kvickt. Det kan man nyttja för att kapa tråden när man svetsat klart, bara att lyfta, stanna upp, vänta en sekund eller två tills tråden smält, och kapa den med spetsen på munstycket. Smidigt när man tränar på bitar som på bilden i trådstarten
Vad gäller utseende håller svetsarna jag gjort inte riktigt proffskvalitet . Det beror på två saker, dels att jag inte fixade att skära till snitten helt perfekt rakt och tätt ihop, dels att jag inte har proffsens skärverktyg. Men efter att ha "hittat rätt" vad gäller inställning på varmluftspistolen, svetshastighet osv, och att ha tränat en hel del och till sist även "hållfastighetstestat" den färdiga svetsfogen, är jag nöjd med slutresultatet
Dels viktigt att skrapa bort övre skiktet på mattan så att tråden får bra kontakt med själva stommen i mattan. Samtidigt viktigt att få mycket värme precis i svetspunkten, och minimalt vid sidan av.
Lösningen var att skrapa mattan i skarven, öka temperaturen på varmluften samtidigt som luftflödet sattes på lägsta nivå.
Och ja, om man stannar smälter tråden helt, ganska kvickt. Det kan man nyttja för att kapa tråden när man svetsat klart, bara att lyfta, stanna upp, vänta en sekund eller två tills tråden smält, och kapa den med spetsen på munstycket. Smidigt när man tränar på bitar som på bilden i trådstarten
Vad gäller utseende håller svetsarna jag gjort inte riktigt proffskvalitet . Det beror på två saker, dels att jag inte fixade att skära till snitten helt perfekt rakt och tätt ihop, dels att jag inte har proffsens skärverktyg. Men efter att ha "hittat rätt" vad gäller inställning på varmluftspistolen, svetshastighet osv, och att ha tränat en hel del och till sist även "hållfastighetstestat" den färdiga svetsfogen, är jag nöjd med slutresultatet
I hörnet så ska du skrapa ordentligt sen värmer du en metallpinne, tex en fönsterhållauppepinne
som du viker in den korta delen på, värm som tusan på pinnen och lite lagom (här är det lätt att bränna mattan eller blåsa hål i den) på svetsen och forma hörnet så det blir tätt. Löda brukar mattisarna säga.
Mata ut ca 1cm innan du börjar svetsa i hörnet så du får lite extra material att löda/ smälta i hörnet, det är den kritiska punkten, 3cm upp från golvet är det ganska otroligt att det börjar läcka.
Mata ut ca 1cm innan du börjar svetsa i hörnet så du får lite extra material att löda/ smälta i hörnet, det är den kritiska punkten, 3cm upp från golvet är det ganska otroligt att det börjar läcka.
Klicka här för att svara