Vi har ett 24 kg handfat som ska fästas på en vägg med håltegel. Då vi är oroliga över om det kan hålla så funderar vi på att anlita någon som kan bygga ben åt handfatet. Hur får vi tag på en "ben-konstruktör" ? I rostfritt eller i annat vattentåligt material eftersom det ska stå i badrum.

Så här ser handfatet ut med dimensioner:

Handfat med teknisk ritning som visar dimensioner och monteringsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Vitt handfat med måttband och kran, avsett för väggmontage, placerat mot vit bakgrund.
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Vi vill undersöka om det går att bygga ben som sitter bra och som inte ser för klumpiga ut.
Det finns inga hål att skruva fast benen så man måste på något sätt ha en ställning med ben runt kanterna på handfatet. Jag har sett tidigare inlägg om att förstärka fästen i håltegel med ankarmassa. Men vi undrar alltså om det finns någon som har erfarenhet av att bygga ben i stället. Rent allmänt undrar jag också om det finns någon tumregel för om det ska gå att hänga 24 kg handfat på en vägg med håltegel. Kommer hela väggen dras ner om någon lutar sig mot handfatet eller blir det "bara" så att fästena i värsta fall poppar ut ur hålrummen i teglet och att handfatet ramlar ner med stora hål i tätskiktet där fästena fanns.

Benen kan vara i trä, med fötter av tex bultar så att träet inte står direkt på golvet där vatten kan komma. Ikea gör så, så jag tror det är mer än safe :)
En finsnickare kan göra vackra träben med bultfötter för en rimlig peng.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.