Vi har köpt ett radhus från 1975 där tiden stått stilla sedan dess. Vi diskuterar gärna:
- Tips på hur man på bästa sätt sätter in ett IKEA kök själv.
- Söker seriösa badrumsfirmor
- Tips kring relining/stambyte
- Byte av fönster
 
BirgitS
Hej och välkommen till forumet!

Byggahus fungerar bäst om man i en tråd ställer specifika frågor inom bara ett avgränsat område. Då kan man dessutom placera sin fråga i ett underforum där det är störst sannolikhet för att den som verkligen kan något om ämnet ser den. Till exempel ligger denna tråd i underforumet Badrum och dä är det inte säkert alls att de som har satt in Ikea-kök själva ser den. Så mitt förslag är att du begränsar dig till vad denna tråd ska handla om.

Vill man ha tips på firmor måste man berätta var i landet man finns.
 
Som sagt, ställ specifika frågor i lämpliga underforum.

Vad gäller badrumsfirmor, så var lite observant på att många firmor där är rena säljföretag. De jobbar på att få in affären från dig till högsta möjliga pris. Sedan anlitar de helt och hållet en annan firma med det enda kriteriet att den skall vara så billig som möjligt. I många fall kommer då hantverkare som aldrig sett en byggarbetsplats, och inte har en aning om vilka regler som gäller för att göra något som blir godkänt i Sverige.

Som typexempel fanns firman "badrumsmäklarna" som det finns en lång tråd om här på byggahus, de gör konkurs och byter namn regelbundet.

A o O är referenser, kolla med kolleger, släktingar, grannar osv. Passa på om du ser att arbete pågår någonstans, ta referens från den som har huset där osv.

Räkna med att de riktigt bra hantverkarfirmorna jobbar uteslutande på referenser, (och är lika petiga på att ta referenser på dig, som du är på att kolla firman), och de är ofta fulltecknade för lång tid framåt. Tar du bara kontakt, utan att kunna ange hur du fick tag på dem, så är de "fulltecknade" väääldigt länge. Förmedlingssidor på nätet har ofta referenser i överflöd, och de är oftast falska. De bättre firmorna nedlåter sig inte till att förmedlas av den typen av tjänster. Man kan roa sig med att läsa de där falska referenserna, efter ett tag inser man att det är samma uttryck och ordval som återkommer i referenserna, och tittar man på tidsangivelserna, så är det ofta 4 - 5 referenser inom ett par dagar, sedan inget på ett år, och så en ny klump, där flera är skrivna med 5 minuters mellanrum.
 
Förlåt!
Pinsamt. Jag trodde jag skrev i ett fält där jag berättade lite kort om varför jag vill vara medlem..
Nu vet jag bättre hur det fungerar ;)

Mvh Frida

BirgitS BirgitS skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Byggahus fungerar bäst om man i en tråd ställer specifika frågor inom bara ett avgränsat område. Då kan man dessutom placera sin fråga i ett underforum där det är störst sannolikhet för att den som verkligen kan något om ämnet ser den. Till exempel ligger denna tråd i underforumet Badrum och dä är det inte säkert alls att de som har satt in Ikea-kök själva ser den. Så mitt förslag är att du begränsar dig till vad denna tråd ska handla om.

Vill man ha tips på firmor måste man berätta var i landet man finns.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.