Hej,

Håller på och bygger en fristående bastu med relax och dusch.

Har lite funderingar på duschen, är det någon som vet om man kan
sätta cortenplåt på väggarna istället för kakel?

Oavsett möjligheten, finns det inte risk att man får fula fläckar som inte går att få bort på handdukar om man råkar gå emot?

Det borde ju gå, men jag hade hellre valt rostfritt stål. Man vill inte ha en massa rinnande rost i duschen.

Lutar nog åt att hitta nått kakel eller klinker med rost-look, fanns något på Bauhaus såg jag - Klinker Metallic Iron.
Verkar inte finnas så stort utbud av rostfärgat kakel/klinker annars.

Det borde ju annars funka att ta en rostig stålskiva och lacka den ordentligt så att rosten förseglas.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Fast rosten kan ju räknas som bom-underlag och då lossnar ju lacken tillsammans med rosten tillslut

Kolla in kaminan Rais Pilar Uniq. Den har man låtit rosta innan man lackar den.

• Gilla
Laban_X
  • Laddar…
Riktigt snyggt pelpet! precis sån finish vill jag ha på väggarna :thumbup:

Testa med en bit? Lacka och se hur det håller

Klart man kan sätta plåt men det kommer inte hålla tätt och absolut inte godkänt. Men är det någon utomhus dusch eller där det inte gör något om det läcker vatten så vist kör på.

O
johan ivarsson skrev:
Klart man kan sätta plåt men det kommer inte hålla tätt och absolut inte godkänt. Men är det någon utomhus dusch eller där det inte gör något om det läcker vatten så vist kör på.
Tja... kakel är inte heller tätt så jag ser inte problemet. Förutsatt att man har tätskikt som vanligt...

Då skarvarna på plåten inte blir tillräckligt tätta men hör med försäkringsbolaget vad dom tycker.

O
johan ivarsson skrev:
Då skarvarna på plåten inte blir tillräckligt tätta men hör med försäkringsbolaget vad dom tycker.
Tja... nu har du inte läst det jag skrev. Men om du vet något jag inte vet när det kakel och tätskikt så berätta!

Kakel är tätare än plåt jobbar som plåtslagare och prata med en våtrum expert om det en gång och det är absolut inte godkänt. Sen att det kanske kan funka ibland är en annan sak.

O
Tja... Det spelar nog ingen större roll... om du har ett tätskikt som är godkänt...
För kakel räknas inte som tätskikt.... Sedan... så undrar jag... är verkligen kakel tätare än plåt?
Det har jag inte trott...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.