Badrums bygge

490 läst  10 svar

1. N
    Medlem Nivå 1
    Vi har fått klart ett badrum strax innan jul. Men är inte nöjda med finishen? Hantverkarna tycker vi är petiga men tycker ändå när man betalar såpass mycket så ska vi bli nöjda och inte behöva "nöja" oss? Vi har själva satt plyfa gips, men all rör installation, våtsikt kakel klinker från behöriga firmor. Vad tycker ni, är vi för petiga runt fönster är det flisigt samt ojämnt, kakel ner mot golv går ej hela vägen ner utan glipsr även efter dom la silicon. Påpekat vid ett flertal gånger under arbetes gång att det inte ser snygtt ut. Men fått till svar att det kommer dölja sig med fog & fix när allt är klart. .Även i duschen tycker vi fallet inte är tillräckligt, sista plattorna innan golvbrunn lutar upp som synes på bild..

2. Slunken
    Självbyggare Nivå 4
    Nej det där ska ni inte nöja er med om det nu är en behörig firma.
    Är långt ifrån duktig gör-det-själv-kaklare, trots detta ser det bättre ut hos mig.
    Sen kanske man kan göra något åt detta - med hemliga kaklings-tricks - men jag uppfattar det som att de var nöjda och klara redan?!

3. Slunken
    Självbyggare Nivå 4
    Ser ut som de inte skurit/sågat plattorna utan knipsat med tång med tanke på de hackiga kanterna (tänker på bilden kring fönstret).

4. J
    Medlem · Nivå 8
    Slarvigt!
    Plattan på översta bilden inte tillräckligt noggrant måttad = för liten.
    Golvplattan närmast slukristen (brunnen) klassiskt fel = kommer bli en stillastående pöl
    Plattorna runt fönstren kan bero på dålig trissa på kapen, eller dålig emalj på plattorna.
    Troligtvis har dom ristat med trissan, sen försökt bryta bort kapbiten, då kan det bli sådär.
    Nedre bild som den första.
    Sen lägger man inte silikon mellan golv och vägg.
    Ni är inte petiga i detta fall!

• Laddar…
  5. N
    Medlem Nivå 1
    Exakt våran tanke med. Att de klippt det sista på plattorna när de säkerligen ej passat efter de sågat.
    Är en komplett offert vi fått från ett företag, dom skötte rörmokeri och hyrde i sin tur in ett GVK behörigt företag, den största och äldsta i vår stad. Perfekt tänkte vi då blir det seriöst och bra.
    Visade sig dock sista veckan 7!! att det gvk anslutna företaget i sin tur hyrt in ytligare en firma som gjorde jobbet hemma hos oss. Inget vi varken hört eller godkänt, men när det redan var flytspacklat tätskikt och golvlagt veckan före jul tänkte vi att det inte är någon mer idé att bråka, utan låta dom göra klart.
    Fråga dock chefen på gvk företaget om dom som var hemma har alla behörigheter som behövs, till svar fick jag att det är dom som står för alla garantier. Ej svar på min fråga..

6. N
    Medlem Nivå 1
    Gud va skönt att få lite me hör.:D
    Dom har ersatt en av många såna plattor vid golv. Efter klagande innan dom blev klara. Är vell en 7-8 till som jag skulle vilja ha bytt..

7. J
    Medlem · Nivå 8
    För att förtydliga, tror inte dom knipsat plattorna med tång runt fönstren, utan dom har ritsat först sen bryter man bort kapdelen
    med tången, då går plattan av där man ritsat.
    Men som sagt, på vissa plattor "fnasas" emaljen så som det ser ut på bild, och det är kvaliteten på plattorna som avgör det.
    Kombon dålig emalj och dålig trissa på kapen kan vara en orsak.

8. T
    Medlem · Nivå 13
    Det är väldigt lätt att få gehör på byggahus.se då man hatar hantverkare här;):rolleyes:

Inte mycket att orda om då det inte ser okej ut förutom plattorna runt fönstret, det är tämligen omöjligt att inte kakelplattan flisar sig lite när man kör med en kapskiva på en vinkelslip, kvittar om kapskivan är ny. Har med kvaliteten på plattorna att göra, likadant med klinker som lätt flisar ur sig i kanten när man kapar med vinkelslipen och nej det blir inte bättre med en våtkap.

9. B
    Medlem Nivå 7
    Jag är mest inne på det här spåret som du skriver om silikon. Om man får in silikon för långt så blir det ju tätt så att vatten riskerar att sammlas bakom plattorna på väggen. Sedan möglar det ju och blir sunkigt efter ett tag.

10. S
    Medlem · Nivå 6
    Fel, i BBV kan läsas:
    Mjukfogning bör bland annat normalt utföras • I hörn och vinklar där underlaget på båda sidor är betong, gjuten mindre än ett år före plattsättning
    • I nyproduktion då risk för rörelser i underlaget kan väntas. Till exempel vid vägg vinklar då skivkonstruktion möter betongvägg, eller skivkonstruktion möter skiv- konstruktion
    • Vid övergång till andra material i väggar såsom dörrkarm/foder, fönsterkarm/foder, och tröskel
    • I tak/väggvinklar. I takvinkel får inte fog av silikon användas, då den försvårar målningsarbeten
    • I golv/väggvinkel då värmegolv är installerat.

Så silikon eller ej beror på, tex vid värmegolv. Sen ser det ju inte bra ut för det...

11. B
    Medlem Nivå 7
    I väggvinkel så är det ju lämpligt med silikon, men när det gäller golvvinkel så skulle i alla fall inte jag köra det, golvvärme eller ej. Fogen går ju att fylla i om det spricker vilket är knepigare med en möglig silikonsträng.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: