Men själva plåten kan väl inte vara mindre tät än kakelplattan? Allt läckage måste väl sitta i skarven? Plåt lägger man ju på tak för att hålla tätt, men jag har aldrig sett ett kakeltak.

• Gilla
OlofChrister
  • Laddar…
Hur ska du få skarvarna tätat? Fog håller inte svetsad rostfri plåt är det enda som kanske kan funkar. Jo det är skarvar som läcker hur ska man fästa upp plåten? Skruv genom tätskiktet går inte lima så stora plåtar där värme skillnad är stora kommer inte funka då plåten rör sej och lim kommer släppa. Jo man läger plåt på tak men måste luta minst 6 grader och det finns kakeltak oftast balkonger som inte lutar något och man går då som i badrum.

M
johan ivarsson skrev:
Kakel är tätare än plåt jobbar som plåtslagare och prata med en våtrum expert om det en gång och det är absolut inte godkänt. Sen att det kanske kan funka ibland är en annan sak.
Kakel tätare än plåt? Att glaseringen på en kakelplatta har mycket högt motstånd mot vattengenomträngning det köper jag, men att det skulle ha högre motstånd än plåt eller rostfritt stål, det köper jag inte. Även om du "jobbar som plåtslagare". Hade du jobbat som forskare och varit doktorand med inriktning "olika materials fuktgenomträngningsmotstånd och värden därav" så skulle jag åtminstone googla vidare för att hitta källor på ditt påstående.

Ok, till topic:

Om man låter svetsa rostfri plåt i sektioner bör det ju bli bom-tätt forever så att säga.

edit: Du hann svara medan jag skrev mitt inlägg, men svaret på skarvfrågan fick jag med ändå...

lim finns för övrigt som tål temperatursvängningar, PL400 är beständigt i -40 till +100 grader

Redigerat av moderator:
Nu menar jag så klart att plåta med skarvar bli mindre tätt än kakel med skarvarna självklart är en plåt bit tättare än en kakelplatta.

Man får väl skruva med silikon. Det gör man ju ändå i våtrum då man ska upp med blandare, duschväggar mm.

Angående täthet så är ju kakel tätt men fogarna är inte täta. Plåt kan däremot vara helt tät om man undviker skarvar.

O
johan ivarsson skrev:
Nu menar jag så klart att plåta med skarvar bli mindre tätt än kakel med skarvarna självklart är en plåt bit tättare än en kakelplatta.
Det är tråkigt att du inte läser det vi andra skriver... Det är tätskiktet bakom som är det intressanta.... inte vad du har framför.... huru vida skarvar är otäta eller inte har ingen betydelse i det här fallet.

johan ivarsson skrev:
Fogarna mellan kakelplattor och/eller klinkerplattor läcker som ett såll, det är därför man måste ha tätskikt bakom kakel/klinker.

Jag skulle verkligen inte tro kakel är tätare än plåt. Såvitt jag vet finns inga krav på ytan på det sättet. Så jag tror inte det är några problem att sätta plåt isf kakel.

Glas och metaller räknas till de vanligaste vattentäta material, kakel är inte vattentätt, klinkers är mera vattentäta pga de bränns vid högre temperatur, men det spelar ingen roll så länge man har fogar.

I johan ivarsson skrev:
Klart man kan sätta plåt men det kommer inte hålla tätt och absolut inte godkänt. Men är det någon utomhus dusch eller där det inte gör något om det läcker vatten så vist kör på.
Hej, jag har en liknande tanke ang plåt. Hur menar du att det inte skulle vara tätt? Jag tänker mig en 4x4m stor plåtbit som formas till ett hörn och sedan står direkt på golv som naturligvis har tätskikt. Kan inte förstå hur det inte skulle vara tätt?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.