Byggahus.se
Funderar på hur vi ska bygga vårt nya badrum. Idén jag gillar bäst, vilket inte är samma sak som att min fru håller med, ser ut såhär:

upload_2019-1-1_13-27-53.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badkar längst uppe till vänster. Räcker ett 75 cm, eller blir det för trångt att använda?

Toaletten kan naturligtvis finjusteras, men funderar på om avståndet toalett -> badkar kommer att upplevas för trångt?

Duschen i nedre vänstra hörnet tänker jag mig två dörrar för att slippa en fast vägg som blir svår att tvätta, men åtminstone en av dörrarna tycker jag behöver gå att öppna helt. Eller tänker vi galet? Finns det en bättre lösning?

Det enda som är givet är dörrens placering samt att det finns ett fönster ungefär mitt ovanför badkaret.

Ett alternativ vi funderar på är detta:

upload_2019-1-1_13-32-52.png
Skapa konto

Nackdelen med detta är att, eftersom dörren inte går att flytta, badkaret blir begränsat i längd, samt att det inte kommer att finnas någon bra placering för en handdukstork annat än ovanför badkaret.

Vad tycker den samlade expertisen här. Hur stort bör ett badkar vara för att det ska vara roligt att använda? Hur löser man bäst en dusch?

/rådvill

S
Vad sägs om badkaret nere till vänster, duschen nere till höger, handdukstorken nedanför dörren och toa och handfat som i alternativ 2? Eventuellt kan toastolen vändas med ryggen mot långsidan.

Rita gärna in fönstret så man ser var det sitter.

Jag har gjort en dusch där ena duschdörren är vanlig plan glassdörr och den andra är ledad på mitten också. Det gör att vi kan ha en duschhörna där ingen av dörrarna kan öppna utåt, pga toastol och handfat på var sida. Men att man ändå kan gå in i och ut ur duschen på ett smidigt sätt. När duschen inte används är bägge dörrarna infällda mot respektive vägg.
I ditt fall krävs inte en sådan lösning, men kan ändå övervägas om man tycker det är smidigare.

• Gilla
pppp123
  • Laddar…
Håller med Snickerick. Nån variant på alt två där du byter plats på dusch och badkar.

Jag har också satt in två duschdörrar som är ledade på mitten, så att det inte behövs så mycket utrymme utanför duschen för att kunna öppna dörrarna. Om duschen har två öppningsbara dörrar viker man ju in dörrarna när man inte duschar; så att offra så mycket utrymme som du gör i alt 1 bara för att kunna öppna dörren känns dumt.

BirgitS
F fridde skrev:
Badkar längst uppe till vänster. Räcker ett 75 cm, eller blir det för trångt att använda?
Under många år har badkar varit 70 cm breda och 160-170 cm långa. Men du kan alltid provligga ett badkar på ett byggvaruhus ;)

F fridde skrev:
men funderar på om avståndet toalett -> badkar kommer att upplevas för trångt?
Kanske inte just trångt men kommer nog att kännas som att toaletten är i vägen eftersom man behöver runda den för att komma fram till duschen, samt att man behöver gå och vrida sig lite knepigt när man ska sätta sig på toan. Det blir gärna lite blött på golvet vid badkaret och därför är det skönt om man inte behöver passera badkaret på väg till toa och handfat.

F fridde skrev:
Duschen i nedre vänstra hörnet tänker jag mig två dörrar för att slippa en fast vägg som blir svår att tvätta, men åtminstone en av dörrarna tycker jag behöver gå att öppna helt. Eller tänker vi galet? Finns det en bättre lösning?
Fast vägg bör undvikas i badrum som är lite trånga. Vikdörrar, som Snickerick skriver om, är utmärkta i små eller trånga badrum.

F fridde skrev:
Nackdelen med detta är att, eftersom dörren inte går att flytta, badkaret blir begränsat i längd, samt att det inte kommer att finnas någon bra placering för en handdukstork annat än ovanför badkaret.
Går väl utmärkt att ha handdukarna på väggen bort mot toaletten. Går ju utmärkt att dra en duschdörr inåt när man är i duschen, även om det inte är en vikdörr.

Golvytan i alternativ 1 blir uppdelad i markant olika delar och sådana rum upplevs ofta som mindre och trängre än rum där golvytan är mer sammanhängande som i alternativ två.

Tänk på att duschar inte behöver vara 90 x 90 cm utan man duschar minst lika bra i duschar som är 80 x 100 eller t.o.m. 70 x 110.

S
Here you go :)
upload_2019-1-1_18-52-23.png
Skapa konto

• Gilla
fridde och 1 till
  • Laddar…
Duschhörnor med två dörrar kan dessutom fällas in i duschen när man inte använder den. Det gör att duschen bara tar plats just när man duschar. Då kan man tex vara lite mer fri med placering av handfat och toalett eftersom de oftast inte används när man duschar...

Tack för alla kommentarer. Anledningen till att jag var skeptisk till att placera duschen i det hörnet är att dörren troligen kommer att gå ut i ingången till badrummet - men det är ju bara när den är maximalt öppnad och tror bestämt att jag gjorde en tankevurpa som såg det som ett problem.

En ytterligare fråga, givet att rummet nu ser ut som nedan (jepp, din ritning ser snyggare ut Snickerick!:)):

upload_2019-1-2_14-36-24.png
Skapa konto

Vad tror församligen om placering av handdukstork? Har ritat in en platt på två olika potentiella ställen ovan; antingen vid fönstret eller direkt vid duschen. Funderar på om det blir ett problem för duschhörnans dörr om jag sätter den där?

Över toaletten gillar jag inte, har så i ett annat badrum idag och barnen hänger upp handdukarna som barn gör vilket gör att de mest ligger över toaletten. Det känns sådär fräscht.

BirgitS
Jag skulle välja direkt vid duschen, mer opraktiskt att behöva gå runt badkaret eller sträcka sig över det när man har duschat klart.

Kolla att avståndet mellan toaletten och badkaret känns okej när man reser sig från toaletten så att det inte kommer att kännas som att man går in i badkaret, t.ex. genom att hålla en planka på det avståndet framför din nuvarande toalett.

Tack alla för er input, har varit väldigt värdefullt i denna process! Nu återstår lite lampfunderingar och om en vecka kommer hantverkarna. Återkommer med slutresultatet.

S
Ja, handdukstorken direkt vid duschen. Det kommer inte att vara något problem, ej heller med badrumsdörren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.