Badrum
Husqvarna220Ac: Alla tänker inte så, tex sambo och dotter, inte lika effektivt/ekonomiskt som son/pappa..
Bostadsrätt2: Jag är precis klar med badrumsrenovering, har anlitat en firma med våtrumsbehörighet och Säker vatten-kompetens som har ansvarat för allt. Men nu är jag osäker på golvbrunnen. Ovanför klämringen syns ganska mycket av tätskiktet, och på ett ställe är det en liten, vass upphöjning i underlaget - där ser det ut som att lite av tätskiktet är avskavt. Ska kontakta firman imorgon och
Paul-Staffanstorp: Jag har inget konkret att peka på mer än vad både elektriker och rörläggare påtalat för mig gällande att totalkostnaden blir dyrare med vattenburet på mindre ytor och oftast ger det ett höjdproblem också samtidigt som man inte har värme då det vattenburna systemet är på noll under sommarhalvåret.
Peter_K: Det känns väldigt rymligt. 18 cm mellan vägg och kommod och ca 25 cm mellan toaletten.
elpaco: [citat] En sista fördel med storfirman är att ev fel utgör en mindre förlust mot deras omsättning. För den lilla firman kan att göra om bli katastrof, men kanske inte mer än en nagel i ögat för den stora som kanske tar förlusten som en PR-investering.
hempularen: Som sagt, det finns troligen inget skäl att byta dem pga. ålder. Men frågan är hur man får till ett korrekt tätskikt som ansluter mot rören.
byggahus1: Har målat våtrumstapet flera gånger, men det behövs en särskild färg som fäster på den feta plasten. Räkna inte med att fuktspärren blir bättre än vad underliggande matta redan har.
Rickard.: I min förra lägenhet hade vi både handdukstork och golvvärme på vvc, och som att det inte var dåligt nog fick alla badrum både stryp- och avstängningsventiler som självklart stängdes av på sommaren;) ett par hundra lägenheter och inga problem.
Klaugust: Minimimåttet är 760 mm när dörren är uppställd i 90 grader. Det är alltså en 9M (modulmått) bred dörr med karm . Då är karmyttermåttet typ 900mm, sen går det bort typ 50mm för karmen på varje sida, och sen är dörrbladets tjocklek 40 mm (är den uppställd i 90 grader så inkräktar dörrbladet på det fria måttet). Detta står inte i BBR, utan de nämner bara typ portar,
Peter321: Ni som har ett dubbelhandfat (på kommod) som är 120 cm, upplever ni det som (för) smalt/trångt när man är två som är där samtidigt?
BirgitS: Hej och välkommen till forumet! Vi har ett duschdraperi för vår tvättmaskin i badrummet. Annars måste jag säga att det du planerar nog kan se så snyggt ut att det inte behövs något som döljer det. Man kan ju också göra maskinerna snyggare som på sidan https://abeautifulmess.com/2013/11/stripes-and-dots-elsies-washer-dryer-makeover.html man behöver ju inte välja just ränder och
Gammelnörden: Lux Elements har prefabricerade nischer. https://www.luxelements.com/downloads/produktdaten-programm/en/relax-ni.pdf [bild]
Paul-Staffanstorp: En enkel lösning med målade Mdf men tänk på att du inte limmar eller skjuter fast dem för hårt så du med lätthet kan byta dem då de inte håller så länge trots de sitter en bit från duschen. Det är och blir fuktigt i badrummet än om du har en fläkt. ;)
Heno75: Någon som vet om det finns något litet fläktelement som klarar av att sitta i ett våtrum?
Hjulbent: Under klinkers måste det vara stumt, så kan du få till det med 300X300 bjälklag så klarar du dig med 45X125 och 16 spån plus en fibercement, primer och flyta på det för fall och ett tätskikt. Väggarna ska ha tätskikt min 0,5 meter från duschen om det inte blir en kabin, lämpligt att dra upp tätskiktet ca 200 från golv på vägg
Daniel 109: [citat] Det är rimmligt om man gör en billig renovering. Utan kakel mm.
Tm251: [citat] Ja, på den sidan har jag varit inne och snurrat lite, jag ska som du säger forska vidare i det är tillfälle ges. Jag vill bara ha en fukttålig, slät och vit vägg utan nämnvärd struktur. Hur svårt kan det vara? :D
Åsa Lund: Om du vet att tätskiktet under klinkern är ok kan du lägga ny klinker ovanpå den gamla, utan nytt tätskikt. Finns lösa galler att köpa för golvbrunnen.
hempularen: Golvbrunnen är inte godkänd idag. Och det handlar om anslutningen av mattan till brunnen. Du kan inte utföra ett korrekt tätskikt utan att byta brunnen. Brytpunkten är i början på 90 talet, tror 92.
Micke7: Jag har en IDO wc-stol som är lite äldre, gissar från ca 1980. Min fråga är om ni vet om det går att köpa en lockmutter (tror det kallas så) i plast. Hålet i porslinlocket är 20 mm och diametern på den gängade plastdetaljen 14 mm. Bifogar ett par bilder för att lättare förklara. Jag vet inte vad wc-stolen heter mer än att det står Arabia Finland 09 IDO tryckt på stolens ena
FDT: [citat] En suddig närbild luras nog:) Vanligt klinker, Milano City, som gladeligen kan sågas med en gammal Biltema-såg.. Fick veta att klinkern görs i vissa stora storlekar och sågas ned av tillverkaren till mindre från de stora. Men fick alltså veta för sent och att kantformen skiljer sig:surprised:
Jocke Best: Håller med om slutsatserna ovan, och dessutom så hade du även om det var byggt enligt branschreglerna, med åldersavdrag (runt 15 år för ett badrum) fått närmare 0 kr i ersättning ändå (för tät och yt-skikt), och endast fått för själva skadan det orsakat på stommen. Eftersom du endast har ett betonggolv att ta hand om så riskerar du inget. Jag hade tagit höjd för en renovering
hempularen: Jag misstolkade videon. Jag har iofs. för mig att någon av de här tillverkarna av compositskivor har visat något liknande. Men att den då inte uppfyller täthetskraven vi har här i landet.
erik_malare: ...och angående bakomliggande folie/fuktspärr så har jag aldrig sett någon sådan monteras i tak enkom för fuktsäkerhetens skull, men det finns säkert nån annan som har koll på.
bomm: Kolla igenom produktbladet för den fixtur som skall användas. Fixturen bygger inte särskilt mycket. Jag tror det kommer att bli som ni planerat från början. LÄS även igenom BKR och säkervattens anvisningar så vet ni vilka regler och begränsningar/möjligheter ni har att förhålla er till. Problemet med att sätta avloppet inne i väggen är att det måste tätskiktas och det blir
Gerd61: behöver byta en nonwowentapet pga järnutfällning från vattnet vi hade tidigare. Nu är det kommunalt VA. Nu hittar inte jag någon våtrumstapet jag gillar. Om det är nån som har en länk är välkommen. Annars funderar jag på om man kan vara så ful att man tapetserar nonwowen igen men klarlackar den. Vad tror ni experter?
Thom83: [citat] Nej:) Jag byggde om köket så jag kunde komma åt rören från baksidan.
Erik Hedstrom: Du får inte ha dubbla tätskikt. Så är det. Samma på väggar.