Hej,

Vår rörmokare har gjort fel med silikon. Tsgit för hög kant på handfatet mot kaklet. Ser hemskt ut. Även klumpigt.
Sen spillt på sidan på den nya dyra kommoden som är målad svart så att säga. Man kan ju inte ta vad som helst för medel på. Han skulle ju eg limmat på insidan av kommoden men gjort fel på utsidan å dessutom så slarvigt.

Skrapa med rakbladsskrapa?

(Hoppar in i tråden då jag har samma fråga!)

Det är ”bara” ett fritidshus men den här kanten förstör ju semester ;)
Hur får jag bort den och hur gör jag för att få det snyggare än så här?!
Skadad fog mellan kakelvägg och handfat i ett fritidshus badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskador och smuts i fogarna mellan kakelvägg och badkarskant i ett badrum.
Skapa konto

Bara att skära bort med brytbladskniv, sen får man skrapa rätt mycket, allt ska bort om man vill ha ett bra resultat, annars är risken rätt stor att den gamla fogen tittar fram, blir hemskt fult!

Gjorde om min då den blivit lite gul och va för stor

• Gammal gulnad fog vid ett badrumshörn nära handfatet som behöver skrapas bort och bytas ut.
    Skapa konto
  • Närbild på ny fogad skarv mellan handfat och kakelvägg i badrum.
    Skapa konto
  • Gilla
jarvidsson och 1 till
  • Laddar…
”Gjorde om min då den blivit lite gul och va för stor”

Supersnyggt! Vad använde du för produkt? Som inte gulnar igen tänker jag? Maskeringstejp på båda sidorna och så spruta som påförare? Tipsa mig! :)

Lengan Lengan skrev:
”Gjorde om min då den blivit lite gul och va för stor”

Supersnyggt! Vad använde du för produkt? Som inte gulnar igen tänker jag? Maskeringstejp på båda sidorna och så spruta som påförare? Tipsa mig! :)
Tech 7 vit med tech7 7 cleaner(ist för såpa blandat med vatten) tejpa kan man alltid göra, se till att tejpa rakt och en remsa tejp per sida, blir lite lättare då, själv kör jag utan tejp och drar med fingret, fogar en del på jobbet. Annars finns det ju också fogspadar dom är rätt smidiga kan va trångt vid blandaren med den dock!

1 ta bort all fog, nog, allt ska bort blir lättare sen.

2 dra ut en jämn sträng hela vägen

3 på.med antagligen såpa blandat med vatten i blomspruta eller tech7 cleaner, och jobba till den som du vill ha den

4 om du har kladdat mycket på plattor eller tvättställ, på med mer avfettning och torka bort.

Sen med tejp är det samma, fast du kan slippa att få en ojämn fog om du tejpar bra.

På med tejp, dra din sträng, på med avfettning, dra med fingret eller verktyg så den blir jämn och fin, sen drar du bort tejpen, klar

Edit* tyvärr så blir fog tråkig med åren, man får hålla efter lite

• Gilla
Lengan
  • Laddar…
kör en Silicon som innehåller ättika. gulnar inte. å tvätta med t-röd innan. yes-diskmedel i spruta är de bästa när man drar ut fog. fått både från snickare/kakelgubbe/röris.

• Gilla
Lengan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.