Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Enligt den information jag utgått ifrån "Tillgänglighet och användbarhet för all i en- och tvåbostadshus" står det;
"I standarden ingår
- att dörren ska ha ett karmyttermått på minst 90 cm
- att svängrum för rullstol med diameter 130 cm ska kunna ritas in
- att på en sida av toaletten finns fritt utrymmer för rullstol och på andra sidan för medhjälpare (ta bort badkaret)"

Inget av exemplen visar på att cirkeln måste placeras framför toaletten eller att det måste vara 170cm. Samt i tex sovrum räcker det med en 70-80 cm bred passage för rullstolen vid sänggaveln och ena långsidan. Så jag räknar kallt med att det räcker med den passage på 80 cm framför toalettstolen i mitt förslag räcker för att ta sig in i duschen. Toalettstolen är placerad 110 cm från väggen i duschen enligt reglerna.
Jag utgick från bilden i BirgitS länk, men den behöver inte stämma, eller så har jag misstolkat den.

Ritning med mått för placering av tvättmaskin, torkskåp, tvättställ, toalettstol och duschområde.

80cm framför är det mått jag hittar. Men jag hittar ingen regel.

Gammelnörden
Jag var också rätt övertygad om att minsta mått var 170x190cm, men eftersom TS hade fått klartecken från kommunen om att frångå måtten på rummet och istället fokusera på placeringen av toalettstol och handfat utgick jag från direktiven enligt svensk standard som jag citerade i tidigare inlägg.

Angående dörröppning är det karmyttermått 90cm som gäller för innerdörrar. "Med normalt karmyttermått för innerdörrar, dvs 90 cm, blir det fria passagemåttet tillräckligt brett för manuell rullstol: inomhus räcker det med 76 cm när dörren öppnas 90 grader. Det behöver också finnas tillräckligt med utrymme intill dörrhandtaget. Eventuella trösklar bör inte vara mer än 15 cm eller enkla att ta bort."

ullet ullet skrev:
Ifö Sign finns i kort modell: [länk]

Den verkar vara 60 cm djup.

Tror den har P-vattenlås dock, så avloppsröret ansluter i bakkant, inte under.
Kollade också på den, tyvärr funkar den inte då avloppsröret kommer gå från golvet. Men vad gäller toalettstolen så kan vi väl ha en normaldjup, bara att det ska gå att byta till en med kortare djup?

[bild]
Om man flyttar dörren så att den är ca 15 cm från hörnet och placerar handfatet på kortväggen 50 cm från innerhörnet så följer det reglerna enligt måtten i iallafall. Den röda mattan symboliserar rullstolscirkeln på 130x130cm.
I vilket program har du gjort ritningen?

Jag var också rätt övertygad om att minsta mått var 170x190cm, men eftersom TS hade fått klartecken från kommunen om att frångå måtten på rummet och istället fokusera på placeringen av toalettstol och handfat utgick jag från direktiven enligt svensk standard som jag citerade i tidigare inlägg.

Angående dörröppning är det karmyttermått 90cm som gäller för innerdörrar. "Med normalt karmyttermått för innerdörrar, dvs 90 cm, blir det fria passagemåttet tillräckligt brett för manuell rullstol: inomhus räcker det med 76 cm när dörren öppnas 90 grader. Det behöver också finnas tillräckligt med utrymme intill dörrhandtaget. Eventuella trösklar bör inte vara mer än 15 cm eller enkla att ta bort."
Nej, kravet är 76cm genom dörrhålet, det medför att man normalt använder en dörr med modulmått 9. Men det är inte kravet.

Gammelnörden
RoomSketcher (Pro Small) :)

Gammelnörden
BirgitS
Om man har S-lås på toaletten kan ju inte kommunen byta till en med P-lås annat än genom att ha en adapter bakom som konverterar men då går inte toaletten att placera direkt mot väggen utan man får nog samma djup som en vanlig S-lås-toalett.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag utgick från bilden i BirgitS länk, men den behöver inte stämma, eller så har jag misstolkat den.
Eventuellt kommer 170 cm från att de ska lyckas klämma in rullstolscirkeln någonstans också.

BirgitS
Jag antar att kortsidsmåttet 140 cm bestäms av fönstret men det kanske kan fungera med en krökt/krokig vägg så att det fortfarande är 140 cm vid fönstret men blir 150 cm till vänster om duschen.

Om du på ritningen ställer toaletten lite vriden åt höger så ökar ju måttet till den motstående väggen. Om sedan rörmokaren monterar toaletten rakt fram när allt är klart kommer ju kommunen aldrig att få veta.

Såhär kommer bi först och främst att ansöka om (har inte skrivit dit måtten än) men rullstolscirkeln finns till höger inne i duschen, det är minst 1100 från toalett till vägg, och 800 från center på toan till center på handfat. Det som oroar är måttet framför toaletten, drygt 70 cm bara men mäter man snett från toa till dörrkarm så är måttet mer än 80 cm. Får vi bakläxa här så får vi tänka om.

Vad tror ni annars, är ritningen godkänd bara vi får ditt måtten på badrummet och rummet utanför?

• Planritning av badrum med markerade rullstolsvändcirklar och avstånd mellan sanitetsartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.