4 255 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Vad bör jag kräva av hantverkare?
En liten uppdatering.
Idag var försäkringsbolagets besiktningsman här och tittade. Han dömde ut matta i båda badrummen och ansåg att skarvarna var bedrövliga, jobbet dåligt utfört rent kosmetiskt och ifrågasatte om personen som gjort detta verkligen är en mattläggare.
Han var dessutom inte imponerad av Fiboskivorna. Uppsättningen var under all kritik och när jag visade en skiva som inte sitter stumt utan går att med fingerkraft trycka in ca 1 cm så höll han på ramla baklänges. Hans råd: "Kräv att de gör om allt, betala inte en krona".
Det kändes bra och är helt i linje med de svar vi fått här på forumet. Tack igen!
Chefen för företaget som utför jobbet kunde inte komma idag, men jag har skrivit till honom och krävt att de kommer och provisoriskt tätar ett hål i mattan och även provisoriskt löser den flexande Fiboskian. Inväntar fortfarande svar.
Idag var försäkringsbolagets besiktningsman här och tittade. Han dömde ut matta i båda badrummen och ansåg att skarvarna var bedrövliga, jobbet dåligt utfört rent kosmetiskt och ifrågasatte om personen som gjort detta verkligen är en mattläggare.
Han var dessutom inte imponerad av Fiboskivorna. Uppsättningen var under all kritik och när jag visade en skiva som inte sitter stumt utan går att med fingerkraft trycka in ca 1 cm så höll han på ramla baklänges. Hans råd: "Kräv att de gör om allt, betala inte en krona".
Det kändes bra och är helt i linje med de svar vi fått här på forumet. Tack igen!
Chefen för företaget som utför jobbet kunde inte komma idag, men jag har skrivit till honom och krävt att de kommer och provisoriskt tätar ett hål i mattan och även provisoriskt löser den flexande Fiboskian. Inväntar fortfarande svar.
Jag skulle försöka slingra mig ur avtalet och anlitat någon annan.
Då de arbetar på badrummet nere så har vi inget badrum alls om de inte provisoriskt tätar uppe. Chefen ringde för övrigt upp i eftermiddag, tyvärr missade jag samtalet och när jag väl ringde upp så var han på väg hem, men sade att han kunde komma imorgon.F Freddedan skrev:
Så jag är försiktigt positiv.
För att ändå sitta med några kort i handen. Hur skulle ni resonera kring hur mycket vi ska betala nuvarande hantverkare om man bestämmer sig för att avsluta med dem?
De har alltså i nuläget rivit ett badrum som de sedan "färdigställt", men som nu bör göras om från grunden. Det som troligen inte behöver göras om är byte av golvbrunn, plywooden på väggarna och rördragningen till viss del.
Det andra badrummet har jag rivit. De har installerat golvbrunn, satt upp plywood och lagt en matta som måste bort.
De kommer ju lämna oss med badrum som egentligen inte är brukbara, även om det övre kan användas på egen risk då att säga. Arbetet är över en månad försenat och har egentligen varit kantat av problem sedan de började.
Hur hade ni gjort?
De har alltså i nuläget rivit ett badrum som de sedan "färdigställt", men som nu bör göras om från grunden. Det som troligen inte behöver göras om är byte av golvbrunn, plywooden på väggarna och rördragningen till viss del.
Det andra badrummet har jag rivit. De har installerat golvbrunn, satt upp plywood och lagt en matta som måste bort.
De kommer ju lämna oss med badrum som egentligen inte är brukbara, även om det övre kan användas på egen risk då att säga. Arbetet är över en månad försenat och har egentligen varit kantat av problem sedan de började.
Hur hade ni gjort?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Problemet med detta är bara att det inte är speciellt enkelt att hitta en "riktig" hantverkare som vill ta över när klåpare varit i farten.T TheGame skrev:Nu har jag inte egna erfarenheter då jag sällan anlitat hantverkare och dom ggr jag gjort det varit nöjd.
Men en granne blev missnöjd under arbetets gång och helt enkelt gav firman kicken.
Betalade för tiden dom varit där men sen fick nån annan fortsätta då han tyckte dom var odugliga.
Vad jag villa säga med det.
Skriv aldrig fast er i kontrakt där ni inte kan avbryta arbetet. Och se till att berätta om missnöjet tidigt och ev ge dom kicken..stå inte och titta på och låt klåpare förstöra mer helt i onödan
Kanske det.Paul-Staffanstorp skrev:
Men känner man att det är klåpare man har att göra med avsluta samarbetet betala dom så tidigt som möjligt.
Stå och titta på och må dåligt när man "vet" att det kommer inte bli bättre är ingen bra metod
Jag kanske tänker fel, men de har ju åtagit sig att utföra ett arbete enligt konstens alla regler. I sämsta fall kan jag förlora tid, men inte inte pengar, eller hur? Jag kan vägra betala och hävda tvist tills det är utrett. Ingen besiktningsman kommer ge företaget rätt.T TheGame skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag förstår det med men ville bara nämna hur i princip alla vi hantverkare ser på detta med att ta över efter någon klåpare.T TheGame skrev:
Detta betyder att det är extra viktigt att man som lekman hellre lägger lite extra tid från början på att verkligen hitta en bra hantverkare.
Oftast har man någon i vänkretsen eller på arbetet som känner någon, som kanske känner någon som...............
Tveka inte att begära referenser och kolla gärna upp ekonomisk statistik för företaget.
Begär de förskottsbetalning så dra öronen åt er direkt.
Vi som är seriösa har oftast 30 dagars kredit hos våra leverantörer och behöver i normala fall inte kräva förskottsbetalning.
Det jobbiga är att allt det du säger att man ska göra, det har vi gjort. Men likväl befinner vi oss i den här situationen.Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår det med men ville bara nämna hur i princip alla vi hantverkare ser på detta med att ta över efter någon klåpare.
Detta betyder att det är extra viktigt att man som lekman hellre lägger lite extra tid från början på att verkligen hitta en bra hantverkare.
Oftast har man någon i vänkretsen eller på arbetet som känner någon, som kanske känner någon som...............
Tveka inte att begära referenser och kolla gärna upp ekonomisk statistik för företaget.
Begär de förskottsbetalning så dra öronen åt er direkt.
Vi som är seriösa har oftast 30 dagars kredit hos våra leverantörer och behöver i normala fall inte kräva förskottsbetalning.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden