Badrum
b8q: [citat] Ja, tänk att det verkar vara så omöjligt att gå över golvet med ett vattenpass INNAN man sätter tätskiktet. Undrar hur många miljoner (och arbetstid) som försvinner i svenska byggen pga detta.
Paul-Staffanstorp: [citat] Problemet uppstår ju om där t.ex är 1000mm från ena hörnet ut till en fog och på andra väggen 980mm ut till motsatt fog. Ska man då montera dit duschdörrar mellan väggarna så kommer ju detta att synas när profilerna kommer på plats mitt för varandra då profilen på ena sidan t.ex kommer stå exakt vid en fog men på andra väggen kommer den stå 20mm sidan om fogen. Lite
Andreas12345: https://gds.se/badrum/kakel-badrum/tips-till-badrummet-mala-kakel Jag skulle vara försiktig eftersom fel färgval skulle förstöra badrummet.
Fripsta: Vi har ett över 100 år gammalt hus i lersten och vi har genomgående använt Auro (ekologisk färg som andas) till väggar. Nu ska vi måla om väggarna inne i duschen och frågan är om det finns någon färg som andas men som det går att spola vatten på? Eller är det inte viktigt om just den delen av huset släpper fukt fram och tillbaks (och att man då målar med våtrumsfärg)?
patd: Hej har haft en vattenläcka o nu håller vi på att få det återställt. Frågan är hur man skall göra vid övergång från kakel på vägg som har ett snedtak som är målat. Nu har dom målat ner över plattorna så att det är målat på väggen o det ser inte klokt ut . Vi vill ha övergången i vinkeln. Har påtalat detta för plattsättaren o han skyller på väggen o plattorna. Hoppas
maverik: Hej! Är lite sugna på att lägga träklinker i badrummet som vi håller på med och dessa är 20x120cm, hur orolig ska man vara att så här långa klinker kommer spricka? Huset är gammalt med stomme i timmer, således är det inga CC 60 eller för den delen CC30 någonstans, däremot är det ju kraftiga kärnvirkesbalkar som bjälklag i badrummet kors och tvärs. Däremot har jag kottlat i
Knight: [citat] siporexbetong gissar jag. Gissar även på att det är ett hus 60-70 tal. Det är stor sannolikhet att de är asbest så överlät de till snickaren. De slipar ner de där på nolltid och du slipper exponering Läs afs om asbest
lasa7: Har gjort det en gång. Använde då en klinkerkap, diamantklinga med vattenkylning. Var väldigt enkelt. Vinkelkap med rätt klinga går säkert oxå. Marmor är rätt mjukt (jmf med andra stenmaterial)
EaR.: Hej! Denna: https://www.jotun.com/se/se/b2c/products/professional/glfiberstrie-for-vaatrom-finstruktur.aspx Någon som vet om gula släta sidan ska vara inåt väggen eller utåt? Spelar der någon roll? Tack!
hus226: Kollade nu och tomten som var här har sågat av röret så att det går ner ca 5 cm under brunnsloppet. Sen är det rakt fall ner, jag tryckte ner en tumstock som jag fick ner 50 cm utan problem, kanske är det ännu längre ner. Hur som. Om jag vill koppla på ngt på denna lösning, som går ca 50 cm ner, vilken typ av slang/rör rekommenderas då? Är det ngt särskilt jag bör tänka på?
Henke203: [citat] Låter konstigt men den plattan kanske är speciell att kapa. Höganäs är annars ett helt ok företag men absolut inte nått Rolls Roys märke på marknaden det är bara vi svenskar som tycker det är så sjukt bra när det är svenskt. har jobbat klart mest med Spanska skivor av olika fabrikat och måste säga att det är överlag jämn kvalité. Klart det finns dåliga plattor där
Monteras: Tack för en lärorik text. Jag kan bara beklaga det tråkiga med dessa "hantverkare". Ang. Fermacell så är det intressant läsning. "Branschen" är så sjuk med att favorisera sina egna produkter. Inte på funktion o behov. GVK är en samling företag som endast funktion är att monopolisera och tjäna pengar, på en sjuk bransch. Att det anses som "bransnchstandard" kan vi väl tacka reklamen
BirgitS: Tarkett har bruna nyanser, inkl. trämönstrade: https://konsument.tarkett.se/sv_SE/kollektion-C000020-aquarelle-golv?filter-color%5B%5D=BW&filter-color%5B%5D=WB Ett företag som heter Gerflor verkar ha våtrumsmattor och Forbo verkar ha åtminstone två modellserier med våtrumsmattor.
hempularen: Var det borta i alla vattenlås? Jag antar att du har ett tvättställ, golvbrunn och toalett? Det brukar inte sugas ut ur alla vattenlåsen, när väl vattnet är borta ur ett vattenlås, så finns det ju fri väg för luft att sugas in, och då blir det inte så mycket undertryck som kan suga ut mer vatten.
Stefan1972: [citat] Fast problemet med FB är det där med att renovera. För dem är det allt eller inget. Nå delrenoveringar med bibehållet skydd verkar inte finnas i deras värld. De utgår liksom från att det blir nollställt allting om man renoverar och att allt byts och värdeåret blir renoveringsår. Målar man om och ev byter matta så är det ingen renovering så utan det är fortfarande
BirgitS: Det bör ju gå på deras ansvarsförsäkring. Prata med firman om när de kommer att fixa det och säg att det förstås måste se snyggt ut utan kanter och olika färg.
BirgitS: [citat] Det där varierar väldigt mycket beroende på hus och när det byggdes. I 60-talshus kan det vara väldigt tunt och man måste vara ytterst försiktig när man bilar och ofta sätta upp skydd i lägenheten under för att inte riskera att det ramlar ner betongbitar och förstör där. Eftersom du väl redan har haft kontakt med styrelsen är det nog bra att prata med dem igen om
Metroid: [citat] Kanske ska sälja av de humidboard jag köpt och satsa på vanligt gips och matta istället. Var och hur hittar man duktiga mattläggare (bor i Skåne, Lund/Malmö)? De badrumsbutiker jag sålt säljer bara kakel och rycker lite på axlarna åt matta... Hänvisar till bygghandeln typ.
noupe: [citat] Vi har exakt samma modell. Den var extremt trög i termostat-vredet. Reklamerade och de skickade en rörmokare som bytte termostatinsatsen. Gjorde marginell skillnad. Rörmokaren sa att det var mycket kvalitetsproblem. Så ja, byt till något annat om du kan eller reklamera. Gällande stången så har de normalt en flyttbar infästningspunkt så det ska förhoppningsvis inte vara ett
Katrin Carlsson: [citat] Jag tryckte in ett kasserat lakan som du rekommenderade och det var torrt därinne. Lite smuts får man räkna med och jag hittade inget mögel :D
Stefan N: Du reglar upp för en monteringsplatta, tex denna om du har Purusbrunn. https://www.vvsochbad.se/VVS-Avlopp-Golvbrunnar-Purus-Tillbehoer--Purus-monteringsplatta-golvbrunn-199953.html?gclid=Cj0KCQjwg73kBRDVARIsAF-kEH8M2MNJurCLR4AjfxsCTEGqF2PcGIYE1PRkKsae9176l_-vmolIfg8aAt6GEALw_wcB
saiter: Du borde göra en ritning så man förstår hur du menar, men du kan väl löda på t-rör på dina befintliga kopparör på ett lämpligt ställe. Gå ner till 12mm därifrån. Jag tycker det värkar enklare att ha rören i bjälklaget än på vinden. (Loftet) //AA
epw: Trådbumpar en riktigt gammal tråd här. Är det någon som har koll på en lucka/ram för tex lk fördelare? Som går att kakla in.
Choom: [citat] Ah, jag tänkte mer "hela rummet med fall mot dusch förutom lokalt fall under badkar, hela rummet med fall mot badkar förutom lokalt fall i dusch, eller ett fall som delas mitt emellan badkar och dusch?" Jag förstår hur du tänker. Det är kanske det bästa ändå. En nackdel hade kanske varit att det blir knepigare med ev. duschvägg, men man får väl se till att den inte är tät
Frågan: Så blev det. Lite överskottsmatta från golvet. [bild]
Husqvarna220Ac: Alla tänker inte så, tex sambo och dotter, inte lika effektivt/ekonomiskt som son/pappa..