Byggahus.se
Vi har tänkt bygga badrum på entréplanet (enplansvilla med inredd källare) och nu när vi sökte bygglov fick vi veta att badrummet måste vara handikappsanpassat. Är det ens möjligt i ett badrum med dessa mått? Går ej att bygga större då vi har begränsat med utrymme.

Hur ska vi isåfall placera wc och tvättställ, och vilka mått ska vi välja på dom? Tanken är att ”vändplatsen” som krävs ska vara i duschen, är det tillåtet?

Kan tillägga att vi har ett handikappsanpassat badrum i källaren, men vad jag förstår det som så spelar det ingen roll då det ska vara tillgängligt på varje plan?

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du komma åt det nedre badrummet via ramp så borde det kunna gå att hävda. Oavsett hade jag tagit bort det fasade hörnet där ;)

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan du komma åt det nedre badrummet via ramp så borde det kunna gå att hävda. Oavsett hade jag tagit bort det fasade hörnet där ;)
Nja, inte via ramp då det är en väldigt smal, brant källartrappa, möjligtvis med hjälp av trapphiss..

Det fasade hörnet är pga att man annars kommer ”gå rätt in i” hörnet när man kommer ifrån hallen, det framgår inte riktigt på ritningen, men vi och byggfirman kom fram till att det blir snyggaste och mest naturliga lösningen då badrummet blir ett rum i rummet.

BirgitS
Minsta mått som behövs för ett anpassat rum med toalett, handfat och dusch är 170 cm x 190 cm och hur man då placerar ut delarna framgår av http://infobank.nacka.se/Handlingar...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf
Förutom rullstolscirkeln (som får vara i duschen) så behövs det 110 cm fritt på ena sidan av toaletten, räknat från toalettens mitt (detta fria utrymme får vara i duschen).

Om den rullstolsburna (eller kryck/rullatoranvändande) inte kan komma till badrummet i källaren så spelar det ingen roll att badrummet där är anpassat.

BirgitS BirgitS skrev:
Minsta mått som behövs för ett anpassat rum med toalett, handfat och dusch är 170 cm x 190 cm och hur man då placerar ut delarna framgår av [länk]
Förutom rullstolscirkeln (som får vara i duschen) så behövs det 110 cm fritt på ena sidan av toaletten, räknat från toalettens mitt (detta fria utrymme får vara i duschen).

Om den rullstolsburna (eller kryck/rullatoranvändande) inte kan komma till badrummet i källaren så spelar det ingen roll att badrummet där är anpassat.
Vi har också läst oss till att det är minsta måtten, men nu när vi pratade med en på kommunen så sa hon att det inte alls ska vara något problem att lösa det med de måtten vi har på badrummet ”bara vi kommer på hur vi ska placera wc och handfat”. Mer än så kunde hon inte svara på, utan vi skulle pussla själva med olika mått.

K KarinMahammar skrev:
Nja, inte via ramp då det är en väldigt smal, brant källartrappa, möjligtvis med hjälp av trapphiss..
Poängen med handikappanpassade badrum på grundplan är ju att skattebetalare/kommunen inte ska behöva bidra till att köpa en trapphiss åt er den dag ni behöver rullator eller liknande. Får ni rullstol eller mer så ser badrummet alldeles för litet ut - men anpassning för "eller mer" är det som kommunen är med och betalar.

Jag har inte koll på måttkraven - så kan tyvärr inte säga mer om er planritning

A avdpos skrev:
Poängen med handikappanpassade badrum på grundplan är ju att skattebetalare/kommunen inte ska behöva bidra till att köpa en trapphiss åt er den dag ni behöver rullator eller liknande. Får ni rullstol eller mer så ser badrummet alldeles för litet ut - men anpassning för "eller mer" är det som kommunen är med och betalar.

Jag har inte koll på måttkraven - så kan tyvärr inte säga mer om er planritning
Jag förstår ju själva iden med att det ska vara handikappsanpassat för att kommunen inte ska behöva gå in med pengar den dagen någon av oss blir handikappade, men eftersom att alternativet är att vi inte kan bygga badrum överhuvudtaget så kommer ju kommunen ändå vara tvungen att gå in med pengar till en trapphiss om någon av oss blir handikappade.

Gammelnörden
Skärmavbild 2019-06-26 kl. 11.10.16.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man flyttar dörren så att den är ca 15 cm från hörnet och placerar handfatet på kortväggen 50 cm från innerhörnet så följer det reglerna enligt måtten i iallafall. Den röda mattan symboliserar rullstolscirkeln på 130x130cm.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
[bild]
Om man flyttar dörren så att den är ca 15 cm från hörnet och placerar handfatet på kortväggen 50 cm från innerhörnet så följer det reglerna enligt måtten i iallafall. Den röda mattan symboliserar rullstolscirkeln på 130x130cm.
TACK! Det är precis såna här lösningar som vi själva inte lyckas komma på. Hur är det med utrymmet framför toaletten, blir det tillräckligt brett?

Men enligt den tidigare länken behöver man väl ha 170cm rakt över toastolen?

Gammelnörden
Enligt den information jag utgått ifrån "Tillgänglighet och användbarhet för all i en- och tvåbostadshus" står det;
"I standarden ingår
- att dörren ska ha ett karmyttermått på minst 90 cm
- att svängrum för rullstol med diameter 130 cm ska kunna ritas in
- att på en sida av toaletten finns fritt utrymmer för rullstol och på andra sidan för medhjälpare (ta bort badkaret)"

Inget av exemplen visar på att cirkeln måste placeras framför toaletten eller att det måste vara 170cm. Samt i tex sovrum räcker det med en 70-80 cm bred passage för rullstolen vid sänggaveln och ena långsidan. Så jag räknar kallt med att det räcker med den passage på 80 cm framför toalettstolen i mitt förslag räcker för att ta sig in i duschen. Toalettstolen är placerad 110 cm från väggen i duschen enligt reglerna.

Enligt hon på kommunen så ska passagen framför toaletten vara mellan 76 och 80 cm bred. Men då har vi 60 cm över till toaletten, finns det toaletter som inte kräver mer djup? Trodde det låg på 70 cm för en toalett..

Finns det några regler för mått vad gäller tvättstället?

ullet
K KarinMahammar skrev:
Enligt hon på kommunen så ska passagen framför toaletten vara mellan 76 och 80 cm bred. Men då har vi 60 cm över till toaletten, finns det toaletter som inte kräver mer djup? Trodde det låg på 70 cm för en toalett..
Ifö Sign finns i kort modell: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MIncP31_iG4wIVS4uyCh2EBg28EAQYASABEgIBz_D_BwE

Den verkar vara 60 cm djup.

Tror den har P-vattenlås dock, så avloppsröret ansluter i bakkant, inte under.

Det är väl snarare dörröppningen än karmåttet som är av intresse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.