Hej!

Jag har nyss flyttat till hus efter att ha varit uppväxt i lägenhet hela mitt liv, så det är lite nya saker att börja lära sig. Det första jag tänkte ge mig på är att försöka byta ut en gammal skränig badrumsfläkt mot en ny som kan gå tyst dygnet runt. Det är en Intellivent och röret från den ska enligt spec vara 118mm och den ska sitta i ett rör som är 125mm. Här blir det ju en glipa på 7mm som man kanske vill täta? Eller det kanske inte gör något då fläkten alltid kommer blåsa ut luft? Bör jag köpa nåt för att täta det där, i så fall vad? Hur hade ni gjort en sån här installation?

Tack på förhand

Åsa Lund
Har inte satt mig in i din produkt men ibland är det så att dimensioner mäts med invändigt mått.
I ditt fall att ett rör 118 mm invändigt (okänd storlek utvändigt) sätts i ett annat rör som är 125 invändigt. Det låter rimligt med ca 3 mm godstjocklek på rör av plast?

JanneJanne123
In med röret och lägg under någon/några distanser så att det blir ungefär lika stor glipa runt om och sedan dit med fogskum. Provfoga på något annat först innan du ger dig på röret för att lära dig mer om hus skum funkar. Du behöver mindre än du tror och om det expanderar för mycket kan det göra åverkan på dit rör. Är också väldigt kladdigt så se till att maskera bra runt om om det är en yta du är lite rädd om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.