3 381 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Inkommande vattenledning genom badrumsgolv som ska klinkras
Självbyggare
· Östergötland
· 1 372 inlägg
Har i mitt gamla hus inkommande vatten från torpargrund upp genom spånskiva med huvudkran. Sedan går det vidare till varmvattenberedare och in i badrum genom vägg.
Har framtidsplaner på att utöka badrummet så även delen under trappen med varmvattenberedare och inkommande ledning blir tillhörande badrummet.
Vad är lämpligaste lösningen om man vill gå in i badrum genom vägg?
Vad säger reglerna om hur det ska se ut vid inkommande vattenledning genom golv, om det är utanför badrum?
Har planer på en vattenvärmepumpsberedare stående i badrummet i framtiden, så behöver egentligen bara gå genom vägg med huvudvattenledningen, men det utrymme som blir kvar under trappen där vattenledning kommer upp genom golv och sedan in genom vägg, behöver det inte ha något fuktskydd?
Har framtidsplaner på att utöka badrummet så även delen under trappen med varmvattenberedare och inkommande ledning blir tillhörande badrummet.
Vad säger reglerna om hur det ska se ut vid inkommande vattenledning genom golv, om det är utanför badrum?
Har planer på en vattenvärmepumpsberedare stående i badrummet i framtiden, så behöver egentligen bara gå genom vägg med huvudvattenledningen, men det utrymme som blir kvar under trappen där vattenledning kommer upp genom golv och sedan in genom vägg, behöver det inte ha något fuktskydd?
Redigerat av moderator:
Är det frostfritt där slang/rör går nu ?P patriklarsson skrev:Gammal tråd men undrar lite samma sak här, har i mitt gamla hus inkommande vatten från torpargrund upp genom spånskiva med huvudkran. Sedan går det vidare till varmvattenberedare och in i badrum genom vägg.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 372 inlägg
Ja utrymmet under trappen (inomhus) är vanlig rumstemperatur. Dock var tanken att flytta väggen i badrummet närmare inkommande vattenledning.
Man kan alltså inte låta huvudledningen gå upp genom golvet i badrummet?
Vad är då alternativen?
Att låta det gå upp utanför väggen och dra in vattenrör genom vägg som det är gjort idag?
Besiktningsmannen sa när jag köpte huset att det ska vara plastmatta där vattenledning kommer in och varmvattenberedare sitter?
Men kan ju bero på beredaren möjligen?
Skvallerröret går genom vägg in i badrum också.
Man kan alltså inte låta huvudledningen gå upp genom golvet i badrummet?
Vad är då alternativen?
Att låta det gå upp utanför väggen och dra in vattenrör genom vägg som det är gjort idag?
Besiktningsmannen sa när jag köpte huset att det ska vara plastmatta där vattenledning kommer in och varmvattenberedare sitter?
Men kan ju bero på beredaren möjligen?
Skvallerröret går genom vägg in i badrum också.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 372 inlägg
Röret/slangen kan jag troligen flytta när jag lägger nytt golv, så att jag får det i ett hörn eller liknande.
Som det ser ut nu sitter en stor kulventil på vad jag tror är en slang. Den är ju isolerad i krypgrunden men i huset sticker den knappt upp genom golvet, så att flytta den lite så man får upp slangen vore nog en bra idé.
Visst kan jag sedan gå med rör genom vägg som idag men måste jag ha något fuktskydd även runt huvudkranen/kulventilen?
Spontant hade det väl varit enklast att gå upp genom golv inne i badrummet iom att där finns golvbrunn.
Men är det inte godkänt så måste jag ju göra något annat?
Som det ser ut nu sitter en stor kulventil på vad jag tror är en slang. Den är ju isolerad i krypgrunden men i huset sticker den knappt upp genom golvet, så att flytta den lite så man får upp slangen vore nog en bra idé.
Visst kan jag sedan gå med rör genom vägg som idag men måste jag ha något fuktskydd även runt huvudkranen/kulventilen?
Spontant hade det väl varit enklast att gå upp genom golv inne i badrummet iom att där finns golvbrunn.
Men är det inte godkänt så måste jag ju göra något annat?
Det med godkänt eller inte , tvistar de lärda om , ta ett avlopprör som slangen passar i låt det sticka upp ca 5 cm och gör tät anslutning vid golvet kring röret , lämpligt då att ta en en sådan här muff som passar för rör och slang ,. kan inte bli fel , det är detsamma som ett toalettavlopp bara att det går en slang genom ett rör och golv
Självbyggare
· Östergötland
· 1 372 inlägg
Ok ser toppen ut, men om man vill kakla på våtrumsmatta, lägger man bara kakel runt om avloppsröret då, även vid WC?
En annan kanske dum fråga, men iom att man kan kakla på våtrumsmatta, hur vanligt är det att man kaklar i befintliga äldre badrum? Eller blir det fel vid ex golvbrunn m.m?
En annan kanske dum fråga, men iom att man kan kakla på våtrumsmatta, hur vanligt är det att man kaklar i befintliga äldre badrum? Eller blir det fel vid ex golvbrunn m.m?
Jepp det läggs runt bara , var ska det nya röret vara i ett annat rum ? det finns då ingen golvvärme i badrummet , det finns mattor som är godkända som tätskikt under klinker/kakel , kanske bara gäller om det ska vara värmekabel i golvet , inte säker där . Mattan måste primas och kanske ruggas lite så fixen fastnar , vet då inte om tätskiktet skadas
Sen blir det nog lite problem vid brunnen , en förhöjning kommer till , kanske med en förhöjningsring för just det fabrikatet du har på brunnen nu
Finns nog plattisar på forumet som vet bättre
Sen blir det nog lite problem vid brunnen , en förhöjning kommer till , kanske med en förhöjningsring för just det fabrikatet du har på brunnen nu
Finns nog plattisar på forumet som vet bättre
Självbyggare
· Östergötland
· 1 372 inlägg
"var ska det nya röret vara i ett annat rum ? det finns då ingen golvvärme i badrummet"
Förstår inte riktigt frågorna?
Tanken är att jag ev ska bygga ett nytt badrum vägg i vägg med befintliga som också ska totalrenoveras.
Vattenburen golvvärme i bägge har jag tänkt.
Hur funkar golvvärmen med tätskikt? Går man då med golvvärmeslangen via vägg ner i golvet?
Frågan var ifall man gör ett badrum med våtrumsmatta och senare vill kakla utanpå. Då ska alltså mattan vara godkänd för kakling?
Förstår inte riktigt frågorna?
Tanken är att jag ev ska bygga ett nytt badrum vägg i vägg med befintliga som också ska totalrenoveras.
Vattenburen golvvärme i bägge har jag tänkt.
Hur funkar golvvärmen med tätskikt? Går man då med golvvärmeslangen via vägg ner i golvet?
Frågan var ifall man gör ett badrum med våtrumsmatta och senare vill kakla utanpå. Då ska alltså mattan vara godkänd för kakling?
OK lite miss här , rör för vatten på så sätt som jag skrev , rakt upp genom golvet
GV ska ligga under tätskiktet . lämpligt att flyta in den , och få till fall mot en brunn , anslutning av slang/ar till golv görs bäst
från en fördelare som placeras i en vägg , det ska då vara en låda som sätts enligt de föreskrifter som finns . tänk på placeringen så den går att ansluta det andra på , du ska även ha två slangar från pannan med . har du vanliga element i övriga huset , så kommer GV att få för varmt , då bör du ha någon minishunt med eller utan cirkulationspump för att reglera maxtemp på GV .
Det beror även på vad du har för anläggning nu med cirkulationspump
Våtrumsmatta går bra att lägga klinker på om den är godkänd för det , du får fråga en mattläggare
GV ska ligga under tätskiktet . lämpligt att flyta in den , och få till fall mot en brunn , anslutning av slang/ar till golv görs bäst
från en fördelare som placeras i en vägg , det ska då vara en låda som sätts enligt de föreskrifter som finns . tänk på placeringen så den går att ansluta det andra på , du ska även ha två slangar från pannan med . har du vanliga element i övriga huset , så kommer GV att få för varmt , då bör du ha någon minishunt med eller utan cirkulationspump för att reglera maxtemp på GV .
Det beror även på vad du har för anläggning nu med cirkulationspump
Våtrumsmatta går bra att lägga klinker på om den är godkänd för det , du får fråga en mattläggare
Självbyggare
· Östergötland
· 1 372 inlägg
Kommer använda en varmvattenvärmepump typ Indol Supreme så slangarna bör ju kunna anslutas där i genom vägg. Lämpligen väggen mellan badrummen.

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 37 500 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 37 500 inlägg
JaP patriklarsson skrev:
Det är nog bra om du läser på Säkert vattens webbplats om vilka regler som gäller om man inte ska få problem med försäkringsbolaget vid en vattenskada.
Försäkringsbolagen brukar i alla fall inte betala för vattenskador som uppstår på grund av att det i badrumsgolv går andra rör genom golvet än avloppsrör.R rävlyan skrev:
Man får ju se lite till hur det ser ut i nuläget. Grundprincipen är ju att det inte ska komma upp något ur golvet, inte ens inkommande vatten.
Men om det som i vårt fall är så att inkommande vatten går diagonalt under plattan genom hela hallen, och kommer upp i hörnet i badrummet har man inte mycket att välja på, eftersom det rimligtvis är sämre att det kommer upp mitt i golvet i hallen, som ju inte har något avlopp. Och att dra upp det i väggen bakom en fast garderob blir rimligtvis ännu sämre, skulle skarven som med nödvändighet skulle hamna där gå sönder så kan det ju döljas av garderoben rätt länge. Nej, i vårt fall fick allt inkommande vatten och vattenmätare stanna i badrummet.
Men om det som i vårt fall är så att inkommande vatten går diagonalt under plattan genom hela hallen, och kommer upp i hörnet i badrummet har man inte mycket att välja på, eftersom det rimligtvis är sämre att det kommer upp mitt i golvet i hallen, som ju inte har något avlopp. Och att dra upp det i väggen bakom en fast garderob blir rimligtvis ännu sämre, skulle skarven som med nödvändighet skulle hamna där gå sönder så kan det ju döljas av garderoben rätt länge. Nej, i vårt fall fick allt inkommande vatten och vattenmätare stanna i badrummet.
Självbyggare
· Östergötland
· 1 372 inlägg
Fortsätter på denna tråd, citerar:
"anslutning av slang/ar till golv görs bäst
från en fördelare som placeras i en vägg , det ska då vara en låda som sätts enligt de föreskrifter som finns . tänk på placeringen så den går att ansluta det andra på , du ska även ha två slangar från pannan med ."
Om man vid ombyggnation vill gå upp med inkommande vatten i inner, eller yttervägg mellan det gamla badrummet och det nya, i en uppgjuten form av betong, är det en bättre lösning, om man använder en fördelare ovanför sedan ihop med golvvärmefördelare i samma vägg? Isf skulle de hamna straxt bredvid duschväggarna som sen har golvbrunnar.
Hoppas Ni förstår vad jag menar nu.
"anslutning av slang/ar till golv görs bäst
från en fördelare som placeras i en vägg , det ska då vara en låda som sätts enligt de föreskrifter som finns . tänk på placeringen så den går att ansluta det andra på , du ska även ha två slangar från pannan med ."
Om man vid ombyggnation vill gå upp med inkommande vatten i inner, eller yttervägg mellan det gamla badrummet och det nya, i en uppgjuten form av betong, är det en bättre lösning, om man använder en fördelare ovanför sedan ihop med golvvärmefördelare i samma vägg? Isf skulle de hamna straxt bredvid duschväggarna som sen har golvbrunnar.
Hoppas Ni förstår vad jag menar nu.