1 991 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Avloppsrör i väggen
Tänkte gjuta in 50mm avloppsrör i väggen(tegelvägg) till handfatet på badet. Min fråga är hur djupt in i väggen bör jag gå? 50mm rör med muffar är väl lite tjockare än 50mm? Och ska murbruket fästa så behövs väl lite utrymme där också? Behöver jag fästa rören med något innan jag murar, eller räcker det med murbruket för att hålla allt på plats?
Muffarnarna är lite olika beroende på fabrikat. 50mm med muff bygger säkert ca 70mm med muff. Jag skulle ta det säkra före det osäkra och fästa rören på sedvanligt sätt och ha en renslucka som jag inte skulle puts igen. Precisionen kommer påverkas beroende på hur du tar upp hålet, men jag skulle sikta på minst 100mm då fästningensanordningen själ lite utrymme.
Sen skulle jag fundera om jag inte skulle 75mm rör, men det beror ju på vad det ska användas till.
Sen skulle jag fundera om jag inte skulle 75mm rör, men det beror ju på vad det ska användas till.
Det ska ju vara till ett handfat, så jag hoppas inte 75mm ska vara nödvändigt.
Men jag blir lite förvirrad av de olika dimensioner som finns. Egentligen verkar allt utom 110 och 75 överflödigt. För jag har knappt läst om någon som tycker att de andra dimensionerna går att använda =)
För övrigt borde det ha funnits nån sorts flex avloppsrör som är godkänd att mura in. Tycker man förlorar mycket utrymme pga alla skarvar.
Men jag blir lite förvirrad av de olika dimensioner som finns. Egentligen verkar allt utom 110 och 75 överflödigt. För jag har knappt läst om någon som tycker att de andra dimensionerna går att använda =)
För övrigt borde det ha funnits nån sorts flex avloppsrör som är godkänd att mura in. Tycker man förlorar mycket utrymme pga alla skarvar.
Klicka här för att svara