Bobone
Bobone: Vore också intresserad av en begagnad modell som annars ligger och värmer på en hylla. Tacksam för svar och tips. 🙏😁
3 svar · 1,3k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: Det är väl dessutom varmvatten inblandat så det blir inte bara blött utan även obehagligt varmt.
9 svar · 563 läst
AMIR86
AMIR86: Taget jag får ta upp det med hantverkarna dessvärre känns det som tåget redan gått känns som att göra om skulle innebära ganska stora ingrepp...
8 svar · 527 läst
·
E
etompau: Dessa termostater brukar hålla länge, små strömmar och inget mekaniskt relä som kan gå sönder. Har du systematiskt felsökt och kolla beteendet på termostaten? Om du bortser från temp.angivelsen på ratten, kan märka om den reglerar tempen i golvet någorlunda korrekt eller ser du aldrig att den växlar mellan värme på/värme av/värme på?
1 svar · 548 läst
·
L
Legolasse: [citat] Tack! Äntligen av med förmyndarfasonerna!
17 svar · 24,6k läst
·
X
xxargs: Och om möglet själv om det bara ligger ovanpå fogarna och ytorna så tas det bort enkelt med klorin mousse och motsvarande klorprodukter¹ - det är alkalisk (vilket är en faktor som mjukar upp och löser mögel från underlaget, förutom att hypokloriten också hjälper till att bleka bort miss och gulfärgning och annat) och skadar inte ev. cementbruket i fogarna på kaklet, bör inte skada
7 svar · 526 läst
É
ÉlPon: Det blir nog att jag låter det vara tight utan mellanrum och börjar med vanlig fog och ser om det vill stanna kvar. Funkar det inte så lägger jag silikon där. Det kommer ju inte stoppa vattenflödet så det enda problem jag kan se med det är att det påstås att silikonfogar snabbt blir fula.
1 svar · 282 läst
·
surris
surris: Finns stosar med offset som borde hjälpa. Nackdelen är att de stryper flödet lite.
2 svar · 407 läst
·
K
Klara Jutterström: Ja såklart! Jag tog en kniv och tog bort den gamla packningen så att jag kunde lyfta bort vattenreservoaren. Sen kunde jag enkelt ta bort den gamla spolanordningen och skruva på den nya. Tätade med ny packning och skruvade tillbaka reservoaren, toasittsen och till slut locket med den nya spolknappen. Nu funkar allt som det ska!
5 svar · 503 läst
·
R
roli: Jag håller med Ossian i föregående inlägg. Den vita ramen bör kunna vridas i förhållande till den svarta bakdelen av armaturen.
2 svar · 367 läst
·
B
Beame: Nej, den går varken inåt eller utåt. Det är dock denna knappen som styr varifrån vattnet kommer så verkar troligt att den kalkat igen. Enligt förra ägaren har de inte använt takduschen på flera år…
6 svar · 493 läst
·
T
tergo: ev testa brunsåpa [MEDIA=youtube]Uz-vY5BMRYQ[/MEDIA]
1 svar · 228 läst
·
M
MrRude: [citat] Tack! Jag ska försöka att se om det finns fler personer i närboendet som har gjort liknande upptäkter. Har redan två grannar i samma trapphus som menar att de också upptäkt märkliga sprickor som uppkom för ca 2 år sedan.
5 svar · 714 läst
·
S
Sten Bumling: Hej! Är det någon som känner igen detta handfat/tvättställ och vet vilket företag som säljer det? Skålen är 42 cm i diameter och djupet 49 cm. Ska renovera ett badrum där jag vill ha ett smalt men djupt tvättställ. Tar tacksamt emot andra tips på smala men djupa tvättställ. /Sten
0 svar · 190 läst
·
BirgitS
BirgitS: Ett badrum ska ha tätskikt över hela väggarna och hela golvet. Det ska vara som en balja så när som på dörren och ev. fönster. Det finns godkända vattentäta målade system som går att kombinera med tätskiktet bakom kaklet. Det är alltså olika tätskikt bakom målarfärg resp. bakom kaklet. Rekommenderar dig att läsa branschreglerna från de här: BKR för kakel och klinker MVK för
1 svar · 556 läst
·
M
Martin Eriksson9: [citat] Så här fem år senare undrar jag hur det gick och vilken metod du använde? Jag befinner mig i samma sits nu och funderar på klinkerrent.
12 svar · 5,0k läst
·
Rickard.
Rickard.: Tjaa om det är en klämringskoppling eller inte kan väl diskuteras men den funkar i stora drag som en. Den ser ut så där är för att vatette inte vill tillverka en helt egen koppling för 16mm utan vill nyttja 15mm vilket är den dimension man oftast vill byta till.
1 svar · 412 läst
·
Q
Qala19: Finns det någon som har duschdörr i badrummet där det finns en bröstlist? Visa gärna era lösningar. Nej draperi är inget alternativ. Vi har något som liknar detta:
0 svar · 234 läst
C
cpalm: [citat] Ja, det är just den frågan jag söker svaret på, men när man funderar saken är det väl knappast tekniskt möjligt att reglera slingorna separat i eldrift så som shunten är konstruerad. På sommaren finns ingen värme i radiatorkretsen, så då vill jag ha lite (eldriven) komfortvärme i båda golven. Hur menar du med styrning och ev elpatron? Grejen med Push-12 är ju att en och
5 svar · 670 läst
E
ElinHM: [citat] Vill ju helst kanske inte ha vattenskada innan det åtgärdas... låter onödigt dyrt... Jag vill ju egentligen riva ut allt och göra helt nytt, men är inte sugen på att lägga 200-500tkr på att fixa det.. 😆 Men tack för tipset. Jag ska ta det en vända till och se vad vi skulle kunna tänkas fräscha upp det för, och kanske räkna en gång till på vad det kostar att göra om
6 svar · 637 läst
·
K
Kane: [citat] En större springa än 1-2 mm är lämpligt (om du inte har tilluft på annat sätt).
1 svar · 491 läst
·
BirgitS
BirgitS: JM bör ju ha uppfyllt branschreglerna och där finns i stort sett 3 alternativ. 1. Betong, lättbetong, lecablock och liknande, förekommer ibland i villor men vanligt i flerfamiljshus. Man kan kakla direkt på detta. Vanlig betongplugg används. 2. Väggar uppbyggda av träreglar med skivor på och då finns det 2 underalternativ. 2a. Säker vatten-väggen med konstruktionsplywood utanpå
2 svar · 556 läst
C
ConnyN: [citat] Spännande! Om du hittar en lösning så är jag väldigt nyfiken. Håller tummarna!
5 svar · 1,3k läst
·
H
heimlaga: Snål som jag är skulle jag se om den går att få igång igen. Mormor och morfar hade en sån där då jag var barn på 80-90-talet. Det var bra spoltryck i den. Sådant är bra när man som jag har en mage med bra tryck och ofta litet klistrig skit.
1 svar · 516 läst
·
T
TheGame: [citat] Riv bort skiten du ska inte spara det om du ska renovera badrummet. Det skulle vara helt mot standard
4 svar · 1,9k läst
·
A
Anjovipe: Badrummet renoverades 2006 så tätskiktet är snart 20 år gammalt……
2 svar · 402 läst
·
T
tergo: [citat] vårgårda tillhör gustafsberg sedan slutet på 80-talet [MEDIA=youtube]y_ZLiXJc3Vc[/MEDIA]
1 svar · 194 läst
H
Harald Blåtumme: [citat] Japp, du fick en stjärna för det i går kväll när jag postade den illustrerade lösningen och kollade igenom tråden igen. Jag var inte mottaglig för denna åtgärd tidigare eftersom jag inte förstod hur mekanismen fungerade - att stängningen sker via en sinnrik hydraulisk ventil med mycket snäva toleranser i de små kanalerna i membranet och tillhörande ventilnål som utgör
15 svar · 1,9k läst
K
Kaninget_: Hej! Försöker läsa mig till om man kan regla väggar direkt på träbjälkarna eller om man bör sätta spånskivor först, enl vad jag kan se på ”bygga badrummet rätt” så har man reglar byggda på golvet. Är sugen på unidrain längs väggen och kikar man i monteringanvisningen så verkar det som golv sätts efter att man har färdig vägg Kollar jag träguiden för konstruktion mot
0 svar · 267 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.