Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Jag rekommenderar installationsanvisningen. De flesta fläktar har en extra ingång för strömbrytare som t.ex kan forcera att fläkten går. Det är vanligen inget måste.
Ja ha! Så jag kan koppla in den genom att enbart L och N?
Jag har givetvis läst manualen från Julas fläkt! Men det framgår inte i den hur man skall koppla in fläkten!
Så därför undrade jag om någon vet om man kan lägga en bygel mellan L och LT eller inte?
Är det någon som vet? Jag tror att man skall koppla in en brytare till LT.
Så därför undrade jag om någon vet om man kan lägga en bygel mellan L och LT eller inte?
Är det någon som vet? Jag tror att man skall koppla in en brytare till LT.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Eftersom du läst manualen så bör du veta det.
Jag har inte läst manualen eftersom jag inte har installerat en sådan fläkt.
Därför blir mitt enkla och tråkiga svar:
Har ingen som helst aning om hur den ska kopplas in
Lycka till
//Uffe!
Jag har inte läst manualen eftersom jag inte har installerat en sådan fläkt.
Därför blir mitt enkla och tråkiga svar:
Har ingen som helst aning om hur den ska kopplas in
Lycka till
//Uffe!
Redigerat:
Det finns flera fläktar i Julas sortiment. Om du länkar till den specifika fläkt du köpt kanske någon annan kan läsa och förstå manualen. Om det är en fläkt med inbyggd timer är det troligen en anslutning som skall kopplas till tändtråden för lampan i rummet.B Boo Eliasson skrev:
Exakt så tror jag med! På kartongen står det: 98 M3 /H Bathroom Fan H 34 DB IP 24
Jag tror att den heter så.
Jag tror att den heter så.
Är det den här?B Boo Eliasson skrev:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ntilation/badrumsflaktar/badrumsflakt-012903/
Här är manualen i så fall:
https://assets.cdn.jula.com/Digizui...ream/162563/10061?lastmodified=20250912085826
Figur 8 visar hur du kopplar. Strömbrytaren "S" är vanligen samma som till belysningen.
Ja! Den är det. Som du ser på bild 8 så kommer det in tre kablar, jag har bara enfas d.v.s två kablar.
Jag har ett eluttag vid sidan av fläkten och ett lysrör i taket.
Jag tänker koppla in enbart till eluttaget utan någon kontakt med belysningen.
Så tror det räcker med att kopplande så?
Jag har ett eluttag vid sidan av fläkten och ett lysrör i taket.
Jag tänker koppla in enbart till eluttaget utan någon kontakt med belysningen.
Så tror det räcker med att kopplande så?
Lägger du tändtråden till lampan på "LT" så startar fläkten när du tänder lampan eller när luftfuktigheten går över inställt värde. Skippar du den anslutningen startar fläkten bara baserat på luftfuktigheten. Är fuktsensorn bra nog räcker det säkert.B Boo Eliasson skrev:
Tack! Det var så jag tänkte! Tack tack för ditt svar 👍🙏
Men du såg kanske att det fanns fler bilder och sidor i manualen?B Boo Eliasson skrev:
Varför tror du att någon ska kunna ge ett vettigt svar utan att du talar om vad det är för pryl?B Boo Eliasson skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden