Jag har en badrumsfläkt med fuktstyrning och timer. Inuti denna finns anslutning L-LT-N kan jag bygla mellan L och LT
Eller hur skall jag göra?

Jag rekommenderar installationsanvisningen. De flesta fläktar har en extra ingång för strömbrytare som t.ex kan forcera att fläkten går. Det är vanligen inget måste.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
B Boo Eliasson skrev:
Jag har en badrumsfläkt med fuktstyrning och timer. Inuti denna finns anslutning L-LT-N kan jag bygla mellan L och LT
Eller hur skall jag göra?
Om du vill att någon annan ska läsa manualen åt dig måste du tala om vilken modell det är.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja ha! Så jag kan koppla in den genom att enbart L och N?

tommib
Troligen, men det framgår säkert av installationsanvisningen. Du får leta upp någon som saknar Y-kromosom så kan hon säkert läsa den om du inte vill ;)

• Haha
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
Jag har givetvis läst manualen från Julas fläkt! Men det framgår inte i den hur man skall koppla in fläkten!
Så därför undrade jag om någon vet om man kan lägga en bygel mellan L och LT eller inte?
Är det någon som vet? Jag tror att man skall koppla in en brytare till LT.

Eftersom du läst manualen så bör du veta det.
Jag har inte läst manualen eftersom jag inte har installerat en sådan fläkt.
Därför blir mitt enkla och tråkiga svar:
Har ingen som helst aning om hur den ska kopplas in
Lycka till

//Uffe!

Redigerat:
B Boo Eliasson skrev:
Jag har givetvis läst manualen från Julas fläkt! Men det framgår inte i den hur man skall koppla in fläkten!
Så därför undrade jag om någon vet om man kan lägga en bygel mellan L och LT eller inte?
Det finns flera fläktar i Julas sortiment. Om du länkar till den specifika fläkt du köpt kanske någon annan kan läsa och förstå manualen. Om det är en fläkt med inbyggd timer är det troligen en anslutning som skall kopplas till tändtråden för lampan i rummet.

Exakt så tror jag med! På kartongen står det: 98 M3 /H Bathroom Fan H 34 DB IP 24
Jag tror att den heter så.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Ja! Den är det. Som du ser på bild 8 så kommer det in tre kablar, jag har bara enfas d.v.s två kablar.
Jag har ett eluttag vid sidan av fläkten och ett lysrör i taket.
Jag tänker koppla in enbart till eluttaget utan någon kontakt med belysningen.
Så tror det räcker med att kopplande så?

B Boo Eliasson skrev:
Ja! Den är det. Som du ser på bild 8 så kommer det in tre kablar, jag har bara enfas d.v.s två kablar.
Lägger du tändtråden till lampan på "LT" så startar fläkten när du tänder lampan eller när luftfuktigheten går över inställt värde. Skippar du den anslutningen startar fläkten bara baserat på luftfuktigheten. Är fuktsensorn bra nog räcker det säkert.

Tack! Det var så jag tänkte! Tack tack för ditt svar 👍🙏

K
B Boo Eliasson skrev:
Jag har ett eluttag vid sidan av fläkten och ett lysrör i taket.
Jag tänker koppla in enbart till eluttaget utan någon kontakt med belysningen.
Så tror det räcker med att kopplande så?
Men du såg kanske att det fanns fler bilder och sidor i manualen?

• Elektriska kopplingsscheman och installationsanvisningar för en fläkt med kontroller för tid och fuktighet i en manual.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manualsida för installation och underhåll av en produkt med instruktioner, elkretschema och skötselråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Coolman och 1 till
  • Laddar…
B Boo Eliasson skrev:
Varför tror du att någon ska kunna ge ett vettigt svar utan att du talar om vad det är för pryl?

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.