Hej!

Vi har precis blivit klar med renoveringen av ett badrum. Efter att ha använt duschen några gånger upptäckte vi att det ligger kvar lite vatten på två eller tre plattor i boarden mot väggen. Vi har påtalat detta för hantverkaren, som kom och tittade på det med vattenpass. En platta närmast väggen lutar lite inåt och två är i stort sett plana. De hävdar att det är en rimlig avvikelse och hävdar att det är svårt att lägga på grund av att plattorna har skiftande storlek (Victorian floor tiles från byggfabriken). Enligt hantverkaren gör det inget och är godkänt enligt branschregler.

Jag tycker det verkar lite konstigt men vad säger ni och vad skulle man kunna göra? Det bör tilläggas att tätskiktet sannolikt har rätt fall.

• Närbild av ett rutigt golve i badrum med röda och vita plattor. Vatten ligger kvar på ett fåtal plattor nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenansamling på golvplattor i ett nyrenoverat badrum, delvis våta vid fogarna nära väggen.
    Skapa konto
  • Victorian golvplattor i badrum med vatten som ligger på plattorna nära vägg, visar lutning och tätning av kakel.
    Skapa konto
A August Borg skrev:
det ligger kvar lite vatten på två eller tre plattor i boarden mot väggen.
Välkommen till forumet! Ser allt bra ut och du är nöjd med jobbet i övrigt skulle jag inte göra något alls. Jag skulle påstå att det alltid finns kvar lite vatten i en dusch som har använts. Ett fall som skulle förmå allt vatten att rinna bort skulle medföra en helt oanvändbar lutning på duschgolvet.

Jag kan inte redogöra för vad branschreglerna säger men jag kan ge mina erfarenheter från alla de duschar jag använt genom åren och de är att det blir blött på golvet och allt rinner definitivt inte bort för så kraftigt fall är inget normalt eller realistiskt fall.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Det är rimligen inte hela världen om det är korrekt utfört i övrigt. Vore väl skillnad om vattnet rent generellt letade sig dit hellre än mot brunnen.

Alfredo Alfredo skrev:
Välkommen till forumet! Ser allt bra ut och du är nöjd med jobbet i övrigt skulle jag inte göra något alls. Jag skulle påstå att det alltid finns kvar lite vatten i en dusch som har använts. Ett fall som skulle förmå allt vatten att rinna bort skulle medföra en helt oanvändbar lutning på duschgolvet.

Jag kan inte redogöra för vad branschreglerna säger men jag kan ge mina erfarenheter från alla de duschar jag använt genom åren och de är att det blir blött på golvet och allt rinner definitivt inte bort för så kraftigt fall är inget normalt eller realistiskt fall.
S Stefan1972 skrev:
Det är rimligen inte hela världen om det är korrekt utfört i övrigt. Vore väl skillnad om vattnet rent generellt letade sig dit hellre än mot brunnen.
Tack för snabba och lugnande svar!

Min oro är kanske framförallt att plattorna lutar inåt mot väggen och alltså tydligt inte i fallets riktning. Ni har rätt att allt vatten såklart inte kommer kunna rinna bort ändå och att det inte är hela värden.

Jag blir extra kräsen när man betalt dyra pengar för en renovering.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag använder duschskrapa på golv och väggar, blir inget stående vatten. Om du har golvvärme så torkar det snabbt upp.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
A August Borg skrev:
Tack för snabba och lugnande svar!

Min oro är kanske framförallt att plattorna lutar inåt mot väggen och alltså tydligt inte i fallets riktning. Ni har rätt att allt vatten såklart inte kommer kunna rinna bort ändå och att det inte är hela värden.

Jag blir extra kräsen när man betalt dyra pengar för en renovering.
A annsofian skrev:
Jag använder duschskrapa på golv och väggar, blir inget stående vatten. Om du har golvvärme så torkar det snabbt upp.
Bilden med vattendropparna/pölarna är tagen ca 2h efter att jag använt duschen och använt både skrapa och har golvvärmen på. Tror att det lilla som är kvar på väggarna rinner ner och samlas där.

BirgitS
A August Borg skrev:
Enligt hantverkaren gör det inget och är godkänt enligt branschregler.
Det säkraste är väl att du kontaktar BKR och frågar. Om de säger nej så borde hantverkaren ändra sig eftersom företaget annars riskerar att bli av med medlemskapet i den organisationen och därmed ökad risk för att det blir färre kunder framöver.

Paul-Staffanstorp
A August Borg skrev:
Bilden med vattendropparna/pölarna är tagen ca 2h efter att jag använt duschen och använt både skrapa och har golvvärmen på. Tror att det lilla som är kvar på väggarna rinner ner och samlas där.
Huvudet på spiken ;)

Det där syns ju tydligt att det är vatten som sökt sig ner längs väggfogarna och sen stannar det ju kvar där p.g.a ytspänningen.

Det är absolut ingenting att hänga upp sig på. 👍

Om nu en platta lutar något lite inåt och två är helt plana så är detta inget du kan se med ögat om du står och tittar på det och då är det helt ok och inom toleranser.
Annat hade det varit om det lutar så vatten rinner dit (men då inte från väggarna) och blir ståendes.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
eftersom företaget annars riskerar att bli av med medlemskapet i den organisationen
Framgår det verkligen någonstans att företaget är medlemmar där?

BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Framgår det verkligen någonstans att företaget är medlemmar där?
Jag antog att TS skulle svara på mitt inlägg med den informationen om företaget inte är det.

A August Borg skrev:
Nöjd med kvalitet på klinkern? Blir den vita plattan smutsig?
Mvh
Karin

K karny889 skrev:
Nöjd med kvalitet på klinkern? Blir den vita plattan smutsig?
Mvh
Karin
Ja, vi tycker det blev jättefint och känns skönt! Vi har ju inte haft golvet så länge ännu. Har impregnerat med linoljesåpa ett par gånger och inte upplevt det som smutsigt. Man måste nog dock vara lite försiktig ibörjan.

Vi hade Victorian tiles i en tidigare lägenhet med mörk/svart fog, den kunde bli lite färgad av den mörka fogen så det kan vara bra att hålla sig till ljusare fog.

• Gilla
karny889
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.