En väninna fick utanpå liggande rör i samband med badrumsrenovering i villan som är byggd för 35 år sedan. Samtidigt monterade VVS firman någon sorts vattenflödes styrnings skruv i inkommande rören till blandarfästet till duschen. Sedan renoveringen flöder vattnet urdåligt. Skruven fungerar tydligen på så sätt att det finns en position då det skall föda mer och sedan strypa igen. Vi har försökt skruva skruven runt runt runt, men det påverkar flödet minimalt, om inte alls. Jag tror vi bara inbillar oss att "det blev lite bättre".
Kan man ta bort denna del?
Vad är syftet med den? Det finns ju andra kranar i huset som man stänger vattnet med. I min egen lägenhet finns inte denna extra del.

• Närbild av en rördel i metall med en justerbar skruv i ett badrum efter renovering, som påverkar vattenflödet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Foliehatten3
Lite bättre helhetsbild vore till hjälp

Är det inte bara för att justera läget för pluppen man behöver trycka in för att komma över barnspärren? (Ren gissning)

Foliehatten3
T TypRätt skrev:
Är det inte bara för att justera läget för pluppen man behöver trycka in för att komma över barnspärren? (Ren gissning)
Tror med att den är för att justera värmen

• Gilla
m.sven
  • Laddar…
Ja det brukar finnas en skruv för det med för att fininställa vilken temp man har med kranen i mitten dvs så man inte bränner sig på det som borde vara neutralt.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Lite bättre helhetsbild vore till hjälp
Här är flera bilder.
Svarta täckpluppen monterad tillbaka.
Bakom pluppen långt in finns alltså skruven.
Det är separata rör för kallt och varmt vatten. Blandaren blandar ju ihop kallt och varmt.

• Svart duschtäcke, separata rör för kallt och varmt vatten, monterade skruvar bakom täckplugg.
    Skapa konto
  • Svart täckplugg återmonterad på duschblandare, separata rör för kallt och varmt vatten syns, monterad på mörka kakelplattor.
    Skapa konto
  • Ledsen
Beesa
  • Laddar…
Och ni trycker in "knappen" på kranen när ni ska ha högre tryck så ni inte bara vrider den till första stoppläget? Dvs det jag kallade för barnspärren.

Jag gjorde det inte själv. Min bror gjorde det och sa att han kunde skruva runt utan att det tog stopp någon gång. Han har själv likadana hos sig, men hos honom blev det tydlig skillnad på vattentrycket beroende på läget på skruven.
Skruven är extremt svåråtkomlig så det är inget man "råkar" komma åt. Den sitter nära väggen, 1cm och 10cm från hörnet, så man måste ha en kort skruvmejsel med smalt hantag så att det går att hålla rakt mot skruven. Och man måster pilla bort gummiluppen för att komma åt den.

J
Din väninna borde kontakta VVS firman som gjorde jobbet. De vet vad som ska göras.

• Gilla
Christer g Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle kollar om det sitter någon strypning i slangen/ duschmunstycket eller eller på blandaren där slangen sitter.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Foliehatten3
K Kristoffer.k skrev:
Jag skulle kollar om det sitter någon strypning i slangen/ duschmunstycket eller eller på blandaren där slangen sitter.
Kan var packningen till duschslangen som hamnat snett och stryper flödet

Tack för tipset! Jag kollade men den var i sin ordning.
Foliehatten3 Solhemsgatan skrev:
Kan var packningen till duschslangen som hamnat snett och stryper flödet

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Ilona Autio Ilona Autio skrev:
Här är flera bilder.
Svarta täckpluppen monterad tillbaka.
Bakom pluppen långt in finns alltså skruven.
Det är separata rör för kallt och varmt vatten. Blandaren blandar ju ihop kallt och varmt.
Det var bland djävligaste jag sett med rördragning!! Usch å fy

• Gilla
S.Areng och 3 till
  • Laddar…
Foliehatten3
O Opus skrev:
Det var bland djävligaste jag sett med rördragning!! Usch å fy
Ser ut som en polsk snickare som lekt rörmokare

• Gilla
stenna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.