Hej!

Jag håller på och planerar våran badrum på övervåningen. Det är verkligen inte stort men vi ska försöka klämma in ett sittbadkar ändå.

Badrummet ligger mitt på övervåningen och enda ytterväggen är vägglivet som är 90cm högt.

Kommer det fungera att ha paxfläkten där? Varm fuktig luft stiger ju som bekant men jag tycker ändå att en fläkt borde orka dra ut den fuktiga luften även om fläkten sitter lågt?

Mvh

K
Du kan inte dra rör på vinden sen ut genom yttervägg?

Du kan inte dra upp en frånluftskanal genom taket istället, är en vanlig lösning för övervåning och rakt upp så kan det även bli självdrag.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
K kobbish skrev:
Du kan inte dra rör på vinden sen ut genom yttervägg?
Inredd övervåning dvs ingen vind.

A AndersS skrev:
Du kan inte dra upp en frånluftskanal genom taket istället, är en vanlig lösning för övervåning och rakt upp så kan det även bli självdrag.
Det är väl det vanligaste men jag känner mig inte så pigg på att bryta ångbroms och ta mig igenom 40cm lösull. Risken för läckage kring överföringar i tak är också överhängande.

Men samtidigt behöver ventilationen fungera tillfredsställande.

MTech MTech skrev:
Risken för läckage kring överföringar i tak är också överhängande.
Görs det riktigt och plåtar/tätningar så är det inga problem. Har x antal takhuvar och även flyttat en i närtid, men gör inte själva plåtarbetet själv.
Annars är det bara att ta upp frånluft i väggen, du får då bryta tätskikt istället som ska finnas i badrum.

Mnotera fläkten högt och koppla ett Spirorör som du leder ut var du vill. Klä in hela klabbet om du inte vill ha "industristuket" 😀

A AndersS skrev:
Görs det riktigt och plåtar/tätningar så är det inga problem. Har x antal takhuvar och även flyttat en i närtid, men gör inte själva plåtarbetet själv.
Annars är det bara att ta upp frånluft i väggen, du får då bryta tätskikt istället som ska finnas i badrum.
Badrummet är inte byggt än. Det är bara uppreglat innerväggar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.