Badrum
J-O: Det är ju lite svårt säga, men generellt verkar det ligga någonstans mellan 15-30 000 per m2. Om man tar in hantverkare för jobbet. Ett badrum kan ju kosta hur mycket som helst beroende på vilka material man väljer.
Claes Sörmland: Hur gör man i den gamla lägenheten från förra sekelskiftet där vissa av badrumsväggarna är kloasongväggar, alltså massiva brädväggar med vassmatta och kalkputs på? Borrning ger, att vid den förra renoveringen från början av 90-talet tycks man ha satt upp gipsskiva rakt på väggen och kaklat på och det ser snyggt och sprickfritt ut nu 30 år senare. Men duger detta enligt dagens
Bergqkeb: Nej precis dubbelt tätskikt. Badrummet är relativt nytt 15 år men skulle vilja snygga till det då vi inte tycker om det gula klinkers som idag ligger där.
hscn: Jag skulle inte tveka att sätta bara gips om det inte går att få plats med mer. Kanske inte helt OK men ibland får man kompromissa lite, särskilt om det inte är i närheten av våtzon ett som mitt fall enligt bild. [bild]
raveper: Kan det vara så att tätningsringen inte sitter ordentligt mellan stolen och röret.
Bobo Wieland: Tack för alla svar. Tänkt om lite och det blir bänkskiva bara över maskinerna (kommer också fungera som skötbord). Och så blir det ett vägghängt tvättställ med underskåp på 80cm bredvid. Funderar fortfarande på material, men spelar nog mindre roll då det inte är direkt nära vatten längre
hempularen: Vill minnas att det finns färdigblandad fix, på hink. Men för fogen måste du nog blanda. Kapmaskin finns att hyra. Kanske risk att det kostar ungefär lika mycket som att köpa. Kapmaskinen har alltså en vattenkyld diamantklinga, det stänker en del, så jag föredrar att köra den utomhus. Men det går säkert inne också. Man kan också kapa med den gamla beprövade "knäck metoden", en
Oskmeyer: Hej! Vi har precis köpt ett hus med tillhörande komplementbyggnad. Den tidigare ägaren hade som avsikt att installera en toalett i komplementbyggnaden men det blev aldrig av. Så här ser situationen ut idag. - Byggnaden står på betongplatta. - Avlopp finns framdraget direkt utanför byggnaden (ett betongrör som går igenom plattan). - Vatten finns indraget i byggnaden (det finns ett
J-O: [citat] Finns ganska många trådar i ämnet. Delade meningar. Vissa får problem med att mattan blir lite klibbig, och blir lite jobbig att hålla ren. Verkar dock vara skillnad på färg och färg. Jag körde Beckers våtrumsgrund och sen deras våtrumstäck. Blev ett ordentligt lyft, ej svårt att hålla rent och höll i flera år.
TheJesper: [citat] Ja, det är väl en designfråga så klart, men vi satsade på klinkers för det passade in väldigt bra i hur vi vill ha det.
hempularen: jag skulle nog inte stå och duscha direkt mot den väggen. Vi vet inte vad som finns bakom panelen. Förhoppningsvis någon form av tätskikt. Men panelen kommer att bli missfärgad om den ofta utsätts för vatten. Detta att väggen ser så fräsch ut, indikerar att man inte duschat mot väggen tidigare. Om man huvudskaligen använder badkaret som badkar, och kanske dessutom tar för vana att
InsidersUnited: Kolla om villaförsäkringen täcker något av det. Har jag förstått saker rätt så har försäkringsbolagen gjort en gentlemans agreement att de första 30 dagarna efter en fastighetsöverlåtelse så är det säljarens försäkringsbolag som tar skador, därefter tar köparens nya försäkring vid. Värt att kolla, kostar ju inte säljaren något, och hade han en "extra super plus"
Kung-Fredrik: Okej då kör jag med fransk träskruv. Nej den ska bara fästas i väggen på 4 punkter
Paul-Staffanstorp: Kan bara instämma med föregående skribent och om du lyfter på gallret så kan du se att man högst troligt kunde flyttat hela risten så den hade motsvarat en hel platta... I annat fall kanske man kunde flyttat hela plattsättningen det lilla men svårt att säga då man inte ser mer av golvet. Själv brukar jag oftast utgå från brunnen så det blir symmetriskt men det är ju inte alltid
Paul-Staffanstorp: Kan bara instämma med föregående skribent om att det blir jättefult med dessa plattor i ett helt badrum och de är dessutom för små för detta ändamålet tycker jag själv. Smaken är som baken men det blir väldigt flimrigt för ögonen med så små plattor på stora ytor. Ljusgrå fog till 99% av alla vita plattor och själv vägrar jag t.o.m att foga med vit fog... :crysmile: Vit fog
Paul-Staffanstorp: [citat] Korrekt... ville bara förstärka ditt inlägg. :p
BigganX: Vi vill bygga en liten toalett med handfat på övervåningen som tidigare inte haft toalett. Vi har tänkt ansluta till avloppsstammen som går från badrummet som ligger precis under den tilltänkta toaletten. Stammen ligger alltså rakt under den tilltänkta toaletten. Vi har öppnat upp och inser att stammen ligger ca en meter in utanför isoleringen, detta då den förra ägaren ca 2001
BirgitS: Det finns flera trådar om folk som har målat sina våtrumsmattor och/eller våtrumstapeter. För det mesta verkar det gå bra men inte alltid och det beror antagligen just på hur den mattan/tapeten är gjord. Så vitt jag minns så har de använt våtrumsfärg.
Chrillex91: Håller på renovera badrummet och ser nu att syllen som är till duschväggen har helt ruttnat bort! Detta var en stor misstanke eftersom badrumsmattan i duschen var väldigt gammal och sliten då vi köpte huset.. så det har förmodligen läkt in vatten en längre tid då jag enkelt kunde skrapa ut genomrutten blöt syll som helt smulats ihop med tiden.. I övrigt var all annan syll runt om i
Snowmange7: Hej Jag har 2 st. 12 mm kopparrör som kommer ur vögg med cc40mm. Hade tänkt denna väggbricka RSK8531835 men förstår inte vilken 90 graderskoppling som passar. Den ska ha 12mm klämring i andra ändan.
Roffe63: Hej! Har ett företag som renoverar hela mitt badrum efter en vattenskada. När jag kollade in i badrummet då delar av tätskikt var gjort noterade jag att det fanns produkter från helt olika leverantörer. Har jag fått om bakfoten att man inte ska blanda fabrikat då garantier för badrummet ej gäller vid en eventuell framtida skada? Har fattat det som det när jag kollat runt på forumet.
dennis_f: Inga problem med den konstruktionen. Skit rinner neråt inte uppåt :) Om det inte är tätt i röret nedströms förstås. Men då har du andra problem.
Mekaren: Skall inte ha golvvärme. Men det var lite så jag tänkte, en viss tjocklek på spacklet. Då fick jag det bekräftat.Tack för svaret.