Finns det någon möjlighet att man kan ta bort ett el-uttag i ett kaklat badrum och istället bygga en dusch på denna vägg?
Vi har alltså tagit bort vårt bubbelbadkar och skulle nu gärna vilja ha en större dusch istället för det befintliga 80x80 hörnet. Frågan är om vi får nöja oss med att bytta till 90x90 eller om vi faktisk kan utnyttja hela väggen... Skulle ju vara trevligt om man kunde sätta en duschvägg från bastudörren till fönstret på andra sidan. Då skulle man ju kunna sätta upp ytterligare en dusch vid badkarets golvbrunn.
// Andreas
Vi har alltså tagit bort vårt bubbelbadkar och skulle nu gärna vilja ha en större dusch istället för det befintliga 80x80 hörnet. Frågan är om vi får nöja oss med att bytta till 90x90 eller om vi faktisk kan utnyttja hela väggen... Skulle ju vara trevligt om man kunde sätta en duschvägg från bastudörren till fönstret på andra sidan. Då skulle man ju kunna sätta upp ytterligare en dusch vid badkarets golvbrunn.
// Andreas
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå, inga problem.
Slå av säkringen/strömmen.
Ta loss uttaget och leta reda på var andra änden av sladdarna leder (i någon dosa någonstans).
Fimpa sladdarna där och dra ur dom och bort med uttaget. Det kan ev behöva bytas någon kopplingsklämma där man tar bort ledarna.
Sen är det bara att försöka få doshålet tätt mot vatten efter konstens alla regler.
Det kan gå att få en plattsättare att ta sig an detta om du tvekar själv. Men det är nog inget uppdrag med guldkant direkt (svårt att utföra så det uppfyller alla regler), så det är risk att några tackar nej när du frågar.
Eljobbet är det minsta i sammanhanget.
Slå av säkringen/strömmen.
Ta loss uttaget och leta reda på var andra änden av sladdarna leder (i någon dosa någonstans).
Fimpa sladdarna där och dra ur dom och bort med uttaget. Det kan ev behöva bytas någon kopplingsklämma där man tar bort ledarna.
Sen är det bara att försöka få doshålet tätt mot vatten efter konstens alla regler.
Det kan gå att få en plattsättare att ta sig an detta om du tvekar själv. Men det är nog inget uppdrag med guldkant direkt (svårt att utföra så det uppfyller alla regler), så det är risk att några tackar nej när du frågar.
Eljobbet är det minsta i sammanhanget.
Finns ju två aspekter på det hela, elektrisk och vattensäker.
När det gäller det elektriska så ta bort det som sitter i dosan, koppla bort tåtarna i andra änden och dra ur dem ur röret. Går röret nedåt är det viktigt att se till att det inte kan rinna in något vatten som sedan kan rinna ut någon annanstans, i centralen tex!
När det gäller våtrumsväggvattentätheten är vi utanför mitt kompetensområde, nån annan får fylla i.
När det gäller det elektriska så ta bort det som sitter i dosan, koppla bort tåtarna i andra änden och dra ur dem ur röret. Går röret nedåt är det viktigt att se till att det inte kan rinna in något vatten som sedan kan rinna ut någon annanstans, i centralen tex!
När det gäller våtrumsväggvattentätheten är vi utanför mitt kompetensområde, nån annan får fylla i.
Hur skall man göra för att få det tillräckligt tätt?
Det kommer ju aldrig att uppfylla försäkringsbolagets krav och normer, men det kan vi leva med. Bara vi själva känner oss trygga med att det håller tätt.
Det kommer ju aldrig att uppfylla försäkringsbolagets krav och normer, men det kan vi leva med. Bara vi själva känner oss trygga med att det håller tätt.
Utanför mitt kompetensområde också.
Men det bör ju vara ett tätskikt bakom kaklet och fixet idag, det är detta som du på något sätt ska trolla ihop helt vattentätt över hålet.
Knackar man sönder de två plattorna och myyyycket försiktigt avlägsnar kakelbitar och fix så tätskiktet inte skadas så finns det bra förutsättningar för att få tätskiktet tätt över det gamla doshålet.
Men då är det frågan ifall du har två st reservplattor, eller om det fortfarande går att köpa och att bränningen då är så lika att det inte blir ful färgskiftning.
Tråkigt också att det är stora plattor, det är ett ganska drygt jobb att ta bort en stor platta utan att skada tätskikt.
Men det bör ju vara ett tätskikt bakom kaklet och fixet idag, det är detta som du på något sätt ska trolla ihop helt vattentätt över hålet.
Knackar man sönder de två plattorna och myyyycket försiktigt avlägsnar kakelbitar och fix så tätskiktet inte skadas så finns det bra förutsättningar för att få tätskiktet tätt över det gamla doshålet.
Men då är det frågan ifall du har två st reservplattor, eller om det fortfarande går att köpa och att bränningen då är så lika att det inte blir ful färgskiftning.
Tråkigt också att det är stora plattor, det är ett ganska drygt jobb att ta bort en stor platta utan att skada tätskikt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Är det fuktskydd av folietyp så bör man helst veta vilket märke och de flesta går att laga med överlapp och speciellt lim.C cyberknutte skrev:
Dock måste ju båda de berörda plattorna avlägsnas och bytas.
Gör man detta på rätt sätt så är det inget försäkringsbolaget säger emot.
Bra är alltid att fotodokumentera det som görs.
Har ni idag ett kvalitetsdokument från företag som gjort badrummet så kan ni ju nog dock räkna med att deras garantier fortsättningsvis inte kommer att gälla då ni själv gjort ingrepp i badrummet.
Klicka här för att svara