A
Arga ingenjörn: Ja den blåa i fixturen och den vita med ”tårtbiten” kvar i stolen. Det är bra tryck på vattnet ändå så man förstår att dom behövs
3 svar · 4,6k läst
·
B
Anonymiserad 284245: De har väl en faktura från leverantören, alt de måste väl veta vad de beställt?
2 svar · 1,4k läst
·
K
kahnilainen: men det är aldrif [citat] Men det är aldrig fel att försöka hjälpa till :)
9 svar · 5,9k läst
B
Berglund_90: [citat] Du har ju rätt angående om att man ”bör” sätta dit ångbroms. Men verkar inte enligt GVK att man ”måste”.
6 svar · 3,6k läst
·
MariaiÖstergötland
MariaiÖstergötland: Kul den dagen det är stopp i golvbrunnen. :sweat:
6 svar · 1,2k läst
T
tank77: Du får tända lampan i badrummet om vi ska se något på bilderna, just nu är dem helt svarta;):D Ingen fara om fogen har försvunnit då du har ett tätskikt under plattorna. Vatten rinner igenom fog på några sekunder.....
1 svar · 822 läst
·
Krilleman
Krilleman: Ser ut som LK PEX 16mm, alltså inte 15mm. Varför sticker bockfixturerna ut från väggen? Extremt svårt att följa monteringsanvisningen i detta skedet nu. :thinking: LK skriver att skruvad bricka som kopplingarna sitter fast i ska användas.
1 svar · 3,4k läst
·
A
Annkina: [citat] Ja, absolut. Den fungerar bra.
18 svar · 20,4k läst
·
H
Hoyas: Yes! Tack! :)
4 svar · 1,8k läst
Dowser4711
Dowser4711: Grubbla är sällan fel, speciellt inte med en öl och rätt sällskap. Men grubbla över något som känns meningsfullt istället. Skål! :beer: (Mina första emoji-öl försvann tydligen.)
4 svar · 1,8k läst
S
Svampe: [citat] Borrar man med skruvdragare/borrmaskin på frihand så är det lätt att vingla lite så att hålet blir lite större än borrens diameter. Så jag brukar alltid ta en borr som är 0,5-1 mm mindre än det står att det ska vara till pluggen för då blir hålet aldrig för stort. Det kan däremot bli aningen för litet, men då går det att "skava" lite med borren mot hålets kant och på
15 svar · 30,3k läst
·
ctxheap
ctxheap: Sen uppdatering här men det var "hattarna" som skulle ur, de satt bara hårt.
2 svar · 5,2k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Gjorde nyligen vid ett badrum i källare från 1973... Fuktspärrade innerväggarna med utvik på golvet samt på ytterväggen och sen bara golv/vägg-vinkeln runt hela. Fuktspärrade alltså inte ytterväggen utan bara ett utvik på den för att skydda båda innerväggarna. Den lösningen tycker jag känns bäst men just källare är knepigt och frågar du 5st så får du fem olika svar på hur
14 svar · 10,1k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det heter att när väggen ska kaklas ska den ska ha en böjstyvhet som motsvarar två lager gipsskivor med kartongyta på reglar med ett regelavstånd på 600 mm. Att det ofta nämns cc450 beror på att man idag mer och mer frångår 1200mm skivmaterial och använder sig av 900mm. Sen om man anser sig kunna lösa det kravet med korsningar eller annat så är det upp till var och en att
5 svar · 6,9k läst
H
hackatall: Fix som kommer igenom?
25 svar · 5,3k läst
·
O
Ollfan: Hej! Jag har en fundering gällande vårt duschutrymme och badrum i våran bostadsrätt. Vi flyttade in i december och valde kort därefter att låta göra en fuktmätning i duschrummet på grund av dålig lukt. Det visade sig bero på att avloppsröret inte höll tätt och efter att ha bytt muff till röret upphörde lukten. Dock så upptäckte Anticimex att det var förhöjda fuktvärden i
0 svar · 2,7k läst
bortek
bortek: Då var det inte så mycket att tänka på än att fortsätta bila. Det var svårt och krävande och röret som gick till högersida gick i taket i över gillestugan. Sen, en fin dag kom rörmokarna och bestämde sig att hyra en mejselhammare och ta resten och därmed hela rubbet ut :) Som tur var gick inte hammare genom taket i gillestugan, bara in i klädkammare som används som
5 svar · 4,9k läst
·
bortek
bortek: Fortsättning följer i det här tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/dilemma-om-att-fortsaetta-bila-golvet.371010/#post-3642580
14 svar · 3,8k läst
·
JLyck
JLyck: Vi renoverar just nu vårt badrum och har valt matta på golv och vägg. Mattläggaren vill ha någonstans mellan 20-25’ för både flytspackling och mattläggningen. Vårt badrum är ca 6,5kvm och högsta punkten på flytspacklet är någonstans mellan 37-39mm. Elektriker vill ha någonstans runt 20’ för sitt arbete då ingår golvvärme, uttag i kommod och lite annat små och gott. Röris
5 svar · 3,4k läst
·
S
salkin85: Ser ut som skugga från handfat respektive toalett
1 svar · 862 läst
·
kimf
kimf: Lådan jag byggt för att dölja cisternen till toaletten slutar i höjd med fönster. Så blir en kombinerad fönsterbräda/lock. Ska vara löstagbar för att kunna inspektera cisternen. Denna fönsterbräda ska bli klädd i mosaik. hittade en 20mm tjock MDF/HDF (osäker på vilken). Tänker mig att jag sågar till den så den passar perfekt i nischen och sedan klär den På framsidan och
0 svar · 1,0k läst
P
Pivar T: [citat] Verkar vara samma! Det luktar likt aceton. Får kontakta Kakelsättaren!
8 svar · 2,2k läst
·
B
bradgard: [citat] Du har en poäng där. Tack för tips :)
3 svar · 1,3k läst
Inger Kier
Inger Kier: Jag får se, hur det går. Har inte fått tvättmaskinen ännu.
8 svar · 5,2k läst
·
M
Msport: Hej! Har bott i vårt hus sen 3 månader. När jag skulle rengöra brunnen/vattenlåset i duschkabinen möttes jag av detta. Se bild. Kan inget om vvs över huvudtaget. Är det bara att skruva upp, rensa rent, sätta tillbaka? Eller varför sitter denna varningstext här? Är det nån packning som bör bytas när jag lossar på brunnen? Mvh
0 svar · 1,2k läst
·
Jojjeberg
Jojjeberg: [citat] Tack
4 svar · 900 läst
J
Jipmannen: [citat] Tack för ditt svar. Ska testa det.
11 svar · 4,5k läst
·
R
RobZombie: Är det bara 1-2 dagar gammalt är det lätt gjort att krafsa ur fogen och ganska lätt få upp ramen utan verktyg och våld. Jag tycker dock det verkar som att det egentligen inte är ett problem. Så låt det vara och lägg energi på något roligare.
13 svar · 4,5k läst
·
elle10
elle10: [citat] Gör det!
2 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.