Har fått en offert på badrumsrenovering (1 badrum och en liten dusch där det visserligen också står WC och handfat) där följande är uppsecat. Är det något som ser konstigt ut med denna som ni reagerar på och som jag bör tänka på / försöka ändra? Vet inte om jag ska acceptera denna offert ännu, väntar på ytterligare minst en.

AVTALADE TJÄNSTER

• Täckning av golv
• Demontering av befintlig badrumsinredning och vvs
• Demontering av befintligt ytskikt vägg och golv
• Kontroll och översyn av befintlig el samt komplettering med nya brytare
• Demontering av befintlig element
• Byte och flytt av golvbrunnar samt nytt avlopp från källare
• Flytt av wc-stol i stora badrummet, ca 25 cm
• Framdragning av nytt vatten från pannrum
• Montering av byggplyfa och gips/puts på vägg
• Fallspackling med golvvärme
• Montering och målning av nytt skivtak inkl. dimbara ledspottar
• Standardplattsättning vägg och golv inkl. tätskikt, fix, fog, silicon, ytterhörnlist
• Montering av ny badrumsinredning och vvs
• Montering av PAX-fläkt
• Montering av handdukstork
• Återställning av väggar och tak i skafferi
• Fönster- och dörrsnickerier målas vita
• Deponi och miljöavgifter
• Grovstäd

AVVIKELSER & RESERVATIONER
• Reservation mot fukt- och mögelskador, asbets samt befintligt proppade rör. • Kakel och klinker ingår ej.
• Badrumsinredning ingår ej.
• Vid tilläggsarbeten debiteras en timkostnad på 588 kr/h inkl. moms.
• Underlagen ska uppfylla BKRs riktlinjer.

Detta våtrum kommer byggas enligt Byggkeramikrådets branschregler
 Underlagen ska uppfylla BKRs riktlinjer. Kvalitetsdokument lämnas efter 

utfört arbete enligt BKR och Säker Vatteninstallation. Alla yrkesgrupper är certifierade.

Paul-Staffanstorp
Tycker den ser enkel ut men allt verkar ju ingå som jag tolkar det.

Men jag antar att du fått ett fast pris nämnt också och att de 588kr endast är för ev. tilläggsarbeten.

Hej
Det stämmer att jag fått ett fast pris på detta. Men jag vet ju inte alla moment som ingår i en badrumsrenovering så jag kan inte se om det är något som fattas på offerten.

Paul-Staffanstorp
U Upp skrev:
Hej
Det stämmer att jag fått ett fast pris på detta. Men jag vet ju inte alla moment som ingår i en badrumsrenovering så jag kan inte se om det är något som fattas på offerten.
Det är ju bara de som varit på plats och tittat som kan avgöra ifall allt är med också då det kan skilja en hel del mellan olika projekt. ;)

Har du jordfelsbrytare som idag skyddar el som går till badrummet/duschen?

Det är vanligt att det tas upp som en förutsättning i offerten, och blir en tilläggskostnad om det inte redan finns.

Det står standardplattsättning. Det innebär troligen att plattorna skall vara 15x15 cm. Om du vill ha en annan storlek, så kommer de att debitera extra monteringstid.

Det står att tilläggsarbeten debiteras med 588kr/h. I många fall blir det högre timkostnad för vissa kategorier/underentreprenörer. Här står visserligen inget sådant, men jag tror du måste räkna med att tillkommande arbeten från ex. elektriker debiteras högre. Det är troligen en underentreprenör, som då räknas som en "materialkostnad". Kanske kan vara bra att få förtydligat vad som gäller om du ex. vill ha 30x40 plattor. Om plattsättaren också¨är en underentreprenör så kanske det kan bli väldigt dyrt extra. Finns exempel här på forumet med tillägg på uppemot 1000 kr/kvm i arbete för vissa plattstorlekar.

Paul-Staffanstorp
Helt korrekt... standardplattsättning innebär inga nischer och plattor upp till typ 20x20...
Storformatsplattor kräver mer fix och är av granitkeramik vilket gör att det blir ganska fördyrande tidsmässigt också med håltagningar och liknande.

Står det tilläggsarbeten debiteras med 588kr så måste man kunna hävda att det gäller alla arbetstimmar oavsett hantverkare.
Man kan inte omvandla detta till "materialkostnad" i min värld iaf.

Själv brukar jag ge en grundlig offert och sen en slutlig när kund bestämt sig för val av plattor och inredningar så man kan bedöma det sista.... istället för att grisa på från början genom att ta höjd för värsta scenariot... och för att slippa ha saker på löpande.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack
Ska kolla det med plattstorlek - vi vill ju ha lite större storlek på plattorna men har inte bestämt exakt vilka ännu.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.