Byggahus.se

Gipstak badrum

1. J
    Medlem · 63 inlägg

Joonathaan

Medlem
    Hej,
    är nu dags att snygga till taket innan plattsättningen skall utföras av behörig våtrum.

Har frågor angående en ångspärr som många pratar om, vissa säger nej det behövs inte och vissa säger ja, har vi någon med kunskap här som kan berätta hur konstruktionen skall se ut? Ångspärr - Regla - Gips - Våtrumsspackel för gipsskarv? kommer att regla ner 45 för att infällda spottar skall få plats. Tacksam för snabbt svar :) trevlig helg på er!

2. S
    Medlem · västragötalandslän · 173 inlägg

sixten88

Medlem
    Antar att du redan har plast i tak och väggar precis som i alla andra rum. Då skall du varar ha ett våtrumsmålningssystem i taket.

3. lyckograbben
    Allvetare · västkusten · 52 inlägg

lyckograbben

Allvetare
    Jag vet inte om det kommit några nya regler! Det får någon annan svara på. Men när jag renoverade badrummet för 5 år sedan hade jag inget tätskikt i taket. Även jag reglade ner för lite el o rördragning i taket, det blev bra och torrt, värme stiger och om man inte regelbundet sprutar stora mängder vatten på taket ser jag inget problem. Jag tror att ditt undertak kommer att hålla sig knastertorrt - du har ju även inbyggda värmekällor(spottar) som effektivt kommer att öka temperaturen där uppe. Du kan ju måla ditt gipstak med våtrumsfärg om du vill. Då kan du spola av det ibland :)

4. J
    Medlem · 63 inlägg

Joonathaan

Medlem

Är ett 60-tals hus så sitter någon typ av papp som fuktspärr i hela huset, är masonit skiva i dagsläget skruvat mot träpanel i taket, är lite därför jag funderar på en plast i taket som extra.

5. J
    Medlem · 63 inlägg

Joonathaan

Medlem

hej tack för ditt svar, tänker lite samma faktiskt, har en ventilation där inne(självdrag tyvärr) funderar på att montera dit en fläkt, finns någon typ som känner av om det blir fuktigt. Tack för info hur du gjort.

6. E
    Medlem · halland · 173 inlägg

egge80

Medlem
    Jag skulle också struntat i ångspärr i taket skall ej behövas. Hur ser masonit skivorna ut ? Där har du förmodligen svaret.
    Ändra inget om det inte behövs...... jag skulle lagt krutet på ventilationen, mekanisk givetvis! Pax fläkt exempelvis.
    Vanligt spackel och våtrumsfärg så är du hemma, lycka till

7. W
    Husägare · Mälardalen · 1 215 inlägg

witten

Husägare
    Du kanske har asfaltspapp som ångspärr och då behöver du inte sätta en till.

8. S

sixten88

Medlem
    Jag tror att bra ventilation är din bästa lösning om du inte vill plast hela huset. Se till att konstant flöde från badrummet.

9. W
    Husägare · Mälardalen · 1 215 inlägg

witten

Husägare
    Vad har ventilation med saken att göra? Sen gällde väl frågan ett badrumstak och inte ett helt hus.

10. S

sixten88

Medlem
    Som jag ser det är svaret inte så enkelt eller frågan inte tillräckligt bra ställd. Om man har ett hus utan plast i taket och vill skydda det från fukt hade den bästa lösningen varit att plasta hela taket och säkerligen behöva plastat om väggarna också vilket inte är möjligt. Om man däremot kan avvisa fukten direkt innan den hunnit kondensera mot yttertaket eller skapat problem kan ventilation vara en god bit påväg.

11. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 382 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare
    Har du en kall vind ovanför så brukar man ha plast taket under glesen (28x70) som gipsen skruvas i men har du en beboelig ovanvåning så har man inte plast i taket.

Inga tätskikt i tak utan endast våtrumsfärg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.