Byggahus.se

Piffa upp badkarskaklet

1. P
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Jag tänkte renovera badkaret (inbyggt) lite. Ytan på det är som sandpapper. Har köpt en 2komponentsfärg för det och hoppas att det blir hyfsat. Kan nog inte bli sämre iaf

Kaklet runtom ser ut som fan också. Tänkte se om jag kan få lite råd om det?

Den där fogmassan (vad heter det?) är lite sprucken och antagligen möglig här och där.
    Klorin? "kakel och fogrent 650ml"?
    Kan man fylla på med lite ny massa tror ni?

Kaklet är lite krackelerat och flisor fattas på vissa ställen.
    Går det att göra något alls åt detta?

Och slutligen. Om någon någonsin har målat ett badkar med 2komponentsfärg och har några tips om det så tar jag gärna emot!

Tack!

2. B
    Medlem · Nivå 23
    Gamla badkar består normalt av emaljerad stålplåt och de målar man då med emaljfärg.

Fogmassan kan man nog inte fylla på i så tunt lager utan då behöver man kratsa ur fogen först och då är det lätt att slå ut flisor i kanten.

Men det finns fogfärg man kan måla med. Det finns också särskild kakelfärg.

Annars har väl det där badrummet väntat på en renovering i många år redan och fixar man ytan är det svårare att komma sig för med att riva ut alltihop.

3. P
    Medlem Nivå 2
    Jag hittade en kakelfärg. Det verkar som att man kan/ska måla över allt med den. Dvs heltäckande lager över kakel samt fogar. Kanske ska ta en titt på det.

Ang "emaljfärg", har du något namn eller ngn länk till det? Jag fick leta som tusan för att hitta en färg som jag hoppas passar.
    Hittade denna men fick inte tag på den: https://www.rustoleum.com/product-catalog/consumer-brands/specialty/tub-and-tile-refinishing-kit/
    Så det blev denna till slut (från ebay...): https://pokolimited.co.uk/new-bath-swiss-formula-2k-enamel-for-bath-refurbishment-p-35.html

Var det något annat du menade?

Ang totalrenovering... hehe, ja det flyttar kanske in ngn här i lägenheten senare som har tid och möjlighet till det:)

4. B
    Medlem · Nivå 23
  5. P
    Medlem Nivå 2
  6. B
    Medlem · Nivå 23
  7. M
    Medlem Nivå 5
    Billack

8. P
    Medlem Nivå 2
    Haha, låter enkelt:)

9. U
    Medlem Nivå 4
    Ursäkta dum fråga, har du testat riktigt brutal avkalkning? Sällan sett emalj bli matt i ytan, oftare sett kalkbeläggningar som ger sträv yta. Jag kan vara färgad av att själv ha hårt vatten och får kalkbeläggningar fort överallt.

• Laddar…
  10. P
    Medlem Nivå 2
    Nix inte testat. Jag vette tusan om det ens är emalj, det kanske redan har målats en gång innan.

Men iallafall, det kan ju vara värt att testa.
    Hur gör jag en "brutal" avkalkning? Ngn speciell metod?

11. V
    Medlem Nivå 1
    Ättika kan fungera. Även bakpulver kan lösa upp gamla kalkfläckar. Eller fix-universal rengöring.

• Laddar…
  12. S
    Medlem Nivå 1
    Hej,

jag har målat gjutjärn/ emaljerat badkar med tvåkomponentsfärg för länge sedan när plånboken inte tillät en komplett renovering. Är man noggrann blir det fint men ingen långsiktigt lösning för förr eller senare blir det lite sprickor som det går in vatten bakom och färgen flagar.
    Mina tips är, rugga upp hela utan med fint sandpapper, även om du säger att det är som sandpapper nu, slipa ändå. Se till att ytan är superren, jag tvättade med rödsprit. Rolla färgen med lackroller, tunna och många lager. Helst ska silen där du stoppar proppen bort så man kan måla under.
    Använd absolut inte badbomber, färgat skumbad eller liknande i badkaret för då har du ett badkar som matchar i färg, det gäller även hårfärg som ska sköljas ur.

Har även gjort samma kakelresa men jag skrapade försiktigt ut mina fogar helt och fogade om, målade plattorna innan omfogning så färgen inte blödde ut i den. Använde vanlig, icke vattenbaserad hobbyfärg och principen är samma som med badkaret. Kaklet höll sig bättre än badkaret pga ovan nämna lärda läxor.

Lycka till!

Lycka till!

• Laddar…
  13. U
    Medlem Nivå 4
    Det effektivaste jag hittat för avkalkning är HESSA Kalkborttagning. Rosa 1 litersflaska på ICA (eller annan affär) Innehåller forsforsyra. Ättika är också effektivt. Prova på en liten yta om det gör skillnad.

• Laddar…
  14. NetNut
    Medlem · Nivå 10
    Det skulle även kunna vara ett s.k. "insatsbadkar" i plast som hade samma form och sattes i det gamla badkaret och fästes med lim.

Om det är en insats så kan det gå att putsa upp plasten om den inte är för ojämnt sliten.

• Laddar…
  15. Rosenmyy
    Medlem Nivå 1
    För att få bort kalk är kalcinex helt klart bäst. Jobbar med hemstäd och det använder vi.

• Laddar…