S
Det gäller garageport som var ämnad åt slagport men nu ska ha en modern port. Golvet är plant framför porten.
Tänkte lägga två masonitskivor där rad två av klinkern sett från portväggen. Mellan skivorna där klinkerplattan ska vara så tänkte jag spackla med fix.
Sen tar jag bort masoniten och låter fixet torka. Sen spacklar jag fall från rad två fixet över rad 1 och 3 så det blir fall.
Rad 1 är utanför porten.
Rad 2 framför porten.

Kan detta bli en bra lösning om man lägger klinker på detta?

S
Schematisk bild av sektion av en vägg med markeringar för ute och inne.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förtydligande bild.

Varför inte ta ett handspackel? Det tar ju lång tid för fix att torka i tjocka lager.

S
Stefan N Stefan N skrev:
Varför inte ta ett handspackel? Det tar ju lång tid för fix att torka i tjocka lager.
För det ska utstå frost, vatten och fordon.

Skånepöjk
Fix är bättre än de mesta. Funkar utmärkt i garaget.

Ardex A46 eller fix som blandas med sand, man får då en bättre konsistens vanligt fix är lite som tuggummi att spackla med

S
Jag ändrade strategi. Jag flytspacklade en förhöjning först då det fanns en svacka framför porten vilket skulle vara svårt att spackla rätt med fix. När spacklet har stelnat kommer jag spackla fall från denna förhöjning med fix.

Jag kollade på ARDEX A 46 men två säckar skulle kosta 900kr, vilket är betydligt dyrare än fix.

Funderar på att först spackla med 10mm tandad spackelspade och dra av det som är för högt i fallet. Sen spackla en andra gång i ränderna och på så sätt bygga upp rampen. Ska man då köra primer mellan lagerna eller går det spackla fix på fix utan primer?

Eller ska jag spackla rampen i ett svep? Äger ingen sand så det blir tuggummi förmodligen...

• Nyflytspacklat golv nära port med förhöjning, byggmaterial och verktyg synligt.
    Skapa konto
  • Bild på en nyligen flytspacklad förhöjning framför en garageport med spackelhink och spade.
    Skapa konto
Ja det är dyrare men det är ett spackel som är framtaget för ändamålet.

Ska du spackla med fix så finns det nog sand på de flesta ställen som säljer spackel och bruk...

Annars skulle jag nog dra med 10mm och sen spackla igen rillorna, står nog på säcken om du behöver prima

S
Finns det någon nackdel att prima tro?
Jag lider av latmask idag då jag redan varit på Bauhaus idag.
På tomten finns bara en hög blandad stenmjöl/sand 0-8 till ridbanan.

S
Jag avvaktar till imorgon och åker och köper en påse 0-4 sandlådesand. Regn och ostadigt väder idag, fick täcka med byggplast. Vilka proportioner sand alt fix ska man ha? Konsistens?
Betonplatta täckt med byggplast för skydd, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Skapa konto

S
Så nu är det gjort.
20kg Flexfix och 6kg sandlådesand 0-4.
Det fungerade men skulle jag gjort om det skulle jag troligen använt fogsand istället med mindre fraktion. De större stenarna gjorde spacklingen väldigt jobbig då de fastnade i spackelspaden och gjorde stora spår som jag fick fixa i efterhand.
Metoden jag använde var samma som när man drar en raka över betong. Jag fyllde på framför spackelspaden där det var lite material och förde spackelspaden framåt sakta som jag samtidigt rörde den i sidled fram och tillbaka. Detta gav minst problem med tuggummikonsistensen som fanns kvar i massan.
Spacklade trappsteg i betong under renovering med verktyg och byggmaterial synliga i bakgrunden.
Skapa konto

Nyutlagd grå spackelmassa med synliga sandkorn på en byggarbetsplats med hus i bakgrunden.
Skapa konto

Bild på nyspacklat golv med grov sand som ger en ojämn yta nära en byggnad.
Skapa konto

• Gilla
nino
  • Laddar…
S
Klinkerplatta utlagd på betong som test av fall med konstruktionsmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Provade att lägga ut klinkern.

Klinkerplattor utlagda för kontroll av fall med hjälp av nivelleringsskena och vattenpass.
Skapa konto

Lutar åt rätt hål nu iaf..

Vattenpass ligger på en nyinstallerad klinker för att kontrollera lutningen, visar ett fall på 43mm per meter.
Skapa konto

Fallet är 43mm på en meter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.