Badrum
hscn: Kan tipsa om http://kakelplattan.se/ Jag har handlat flytspakel, tätskikt och fix där och det fungerade väldigt bra. De har flera instruktionsfilmer på Youtube. Erbjuder telefonrådgivning under arbetet om man köper material (och håller löftet). Har bra priser på material men högre på verktyg et. c.
alliria: [citat] Ja det var det! Tack! Då behöver jag inte oroa mig :)
HEM2121: [citat] Här har det ju inte bytts ut några plattor, utan de har lämnat efter ett dåligt utfört arbete.
Waggan: Jag limmade fabriksmålad panelskiva ( mönster som pärlspont) i duschrummet med vanligt montagelim. Den påverkas inte alls lika mycket av luftfuktigheten som vanlig träpanel.
Stefan N: Det är många faktorer som ska stämma för att det ska gå, sällan det är så. Mattan ska va godkänd, golvet ska ha rätt styvhet tex.
Ollin: Finns det hinder för att dra vattnet inne i väggarna? När vi renoverade vårt badrum stötte vi på ett liknande problem med att vattnet kom in på "fel ställe" (dock ganska nära väggen). Vi satte in ett LK-skåp i väggen som tätades och fick ett skvallerhål vid golvet för att tidigt upptäcka ev. läckage. I skåpet sitter en fördelare med ballofixer som leder vattnet med "rör i
munge: Någon som känner igen den här terrazzon (30 x 30) eller har tips på hur jag kan leta? Vi har den i två badrum och hallen, men det är inte vi som har byggt och jag kan inte få fram information om vad det är. Förr eller senare lär man väl tappa strykjärnet eller något annat och spräcka en platta, och jag skulle gärna ha några i reserv medan de kanske finns i handeln. [bild] [bild]
Kallman: Bra då har jag lite och pyssla med. Tack för ditt svar!
CarinaBerg: Hur gick det för er? Löste ni det bra? Renoverar själv ett omöjligt litet badrum och behöver all hjälp jag kan få :p
JLyck: [citat] Ja, eller hur. Frågan är om det är fixturen inne i väggen, Eller dåligt åtdragen bult?
Paul-Staffanstorp: [citat] Du gör som du vill... det var bara ett tips om ett ännu enklare sätt som jag själv alltid använder mig av vid storformatsplattor... Annars börjar man ju ofta mitt på väggen och jobbar sig neråt när plattorna hänger i fixet.
tergo: glöm inte tryck i lite silikon i borrhålen så blir det bra
joakim_j: Nä, tyvärr inte. Åt två håll är det dörrar ivägen, och åt det tredje vårt redan minimala kök, som dessutom är nyrenoverat. Eller, ja, uppfräschat i alla fall.
BirgitS: I de allra flesta nybyggen finns det väl badrum på båda planen.
Paul-Staffanstorp: Småbubblor är ju inga direkta problem då plattorna ändå får fäste. Värre om man har bubblor där man ska ha små mosaik t.ex då det är svårt att få dem att sitta där de ska då. Hade INTE skurit upp dem då jag anser lappande och lagande värre än små bubblor under en hel folie.
Rille 701103: Då är jag med. Ja använder våtrums lim som dom gav mig i färgaffären. Fick råd om hur det skall göras oxå. Men blev osäker på väven.
Jonatan79: Bra, kämpa på. Isolera ordentligt och fråga på bara så det blir fint och bra gjort!
Ambitiösabob: [citat] Okej, tänkte köra med kiilto så får forska lite i det!
brf1911: Kan tillägga att WC-anslutningen är EN22 och är lämpad för en EN14055 standard dold cistern.
HillC: Du kanske redan löst detta men annars kanske en kranmutternyckel kan funka?
Sittställning: [ [citat] Tja har det klabbar fram och tillbaka så tycker jag väl det är på sin plats med en viss rabatt. Men det är ju upp till var och en att bedöma vid varje tillfälle antar jag. Skönt att du är nöjd iaf
janwide: [citat] Ett sent tack för svaret. Det gick finfint. Och han som kopplade in blandaren var jättenöjd. Det var jag ;)
JeLö: Har själv dålig koll, men vår murare sa att det var "tjockputs" med armering som gällde, så vi litade på honom och körde med det. Är ändå ganska många kilo kakel som ska hänga på väggen.
tjohejdenberg: Ok, det var skönt att höra! Då var det som jag tänkte att man måste skilja på Våtzon 1 och "plats för dusch och bad". Hade inte koll på det innan. Tack snälla för hjälpen att reda ut detta!