Har ett badrumsgolv (ytan utanför duschområdet) som fått anmärkning i slutbesikning men hustillverkare/plattsättare såklart inte håller med.
De har försökt justera några plattor utan att det blivit bättre.

Det är egentligen inget problem för oss mer än att man får skrapa tillbaka lite vatten efter dusch, det är mer principen att det SKA vara rätt i ett nytt hus.

Nu börjar firman fiska lite om vi kan gå med på en ekonomisk förlikning istället.
Frågan är vad vi ska begära då, tio, tjugo, trettiotusen?

Om golvet ska bli rätt räcker det väl inte att bara justera plattorna, underarbetet måste väl också göras om?
 
Vad säger kommunen om ej godkänd slutbesiktning, får ni flytta in med detta fel? Även banken kan ju ha lite förbehåll för att du ska kunna lägga om dina lån från ett byggnadskreditiv till rena bolån osv

Tror det är dessa frågor jag hade kollt up före eventuella tankar på prisavdrag eller krav på ombyggnation av fallet.

Inget direkt svar på din fråga men mina tankar iaf
Mvh
 
  • Gilla
rBlick
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Vad säger kommunen om ej godkänd slutbesiktning, får ni flytta in med detta fel? Även banken kan ju ha lite förbehåll för att du ska kunna lägga om dina lån från ett byggnadskreditiv till rena bolån osv

Tror det är dessa frågor jag hade kollt up före eventuella tankar på prisavdrag eller krav på ombyggnation av fallet.

Inget direkt svar på din fråga men mina tankar iaf
Mvh
Vi är inflyttade. Kommunen bryr sig inte om sådant, inte banken heller.
Eftersom det inte är risk att vattnet rinner dit det inte ska (blir bara stående på golvet tills golvvärmen torkar upp det), eller tätskikt eller liknande saknas kan man mer se det som ett estetiskt fel även om det är ett byggfel.
 
En väg för att hitta en summa för ersättning är att ta in offert från annat oberoende företag, se hur dom räknar för att göra om och rätt.
 
A arena skrev:
Vi är inflyttade. Kommunen bryr sig inte om sådant, inte banken heller.
Eftersom det inte är risk att vattnet rinner dit det inte ska (blir bara stående på golvet tills golvvärmen torkar upp det), eller tätskikt eller liknande saknas kan man mer se det som ett estetiskt fel även om det är ett byggfel.
Nja..

Du har väl fått ett Kvalitetsintyg för våtrummen från företaget som utfört dessa? Där står det också vilka branschregler de följer. Har du noterat någon avvikelse för fallet där? Har de angivit BBV:s branschregler så gäller dessa. Då är det 1:100-1:200 som gäller för ytan utanför duschzonen och 1:50-1:150 i duschzon (beroende på storlek). Det får inte vara bakfall någon stans. Annan golvlutning ska avtalas och i så fall noteras på kvalitetsintyget. Dock kan ju detta slå tillbaka på dig om du någon gång ska sälja.

Det kan finnas specialfall där man har storformatplattor och då väljer att ha plant golv utanför duschzon eller då brunn och dörr sitter på samma vägg. Är inte så fallet så bör där vara allmänfall eller åtminstone helt plant, ej bakfall.

Personligen hade jag inte nöjt mig med kompensation i detta fallet, i så fall i den övre skalan av ditt förslag.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Hej, kolla med din KA vad han tycker. Jag själv hade inte godtagit det. Är det nybyggt så ska det vara rätt även om det nu ”bara” är etiskt...

Fanns nån skrev tidigare om papper på säkert vatten intyg och att det uppfyller alla krav ha koll på dessa.
 
Jag hade inte nöjt mig, köper man nytt ska det väl vara rätt från början?

Vi bor i radhus från 90 där det finns två golvbrunnar och fallet är fel mellan dessa så att vatten blir liksom stående på "åsen" mellan brunnarna. Inget som rinner där det inte ska vara eller så utan blir liksom bara liggande.

Det är ju rätt irriterande för oss "nya" ägare för om vi ska göra om badrummet lär det ju kosta oss en hel del..
 
Man bör dock förtydliga att det inte finns några funktionskrav såsom att vattnet ska rinna undan. Vid ett allmänfall på 1:200 rinner vattnet generellt inte tillbaka till brunnen (beroende på plattor) men det rinner inte heller på fel håll.
 
F falkn skrev:
Man bör dock förtydliga att det inte finns några funktionskrav såsom att vattnet ska rinna undan. Vid ett allmänfall på 1:200 rinner vattnet generellt inte tillbaka till brunnen (beroende på plattor) men det rinner inte heller på fel håll.
Det är sant. Men påpekade av besiktningsman är helt enkelt att kulan rullar åt fel håll. Lägger jag vattenpass på varje platta är det ett svagt bakfall.

Får detta korrigeras genom att försöka lyfta platta för platta eller krävs en total omflytning?
 
A arena skrev:
Det är sant. Men påpekade av besiktningsman är helt enkelt att kulan rullar åt fel håll. Lägger jag vattenpass på varje platta är det ett svagt bakfall.

Får detta korrigeras genom att försöka lyfta platta för platta eller krävs en total omflytning?
Nej, fallet ska vara rätt på nivån för tätskiktet så det måste rivas upp och flytas om.
 
Här kommer lite info ang fall i våtrum.

Tätskiktet ska ha fall samt ytskiktet ska ha fall

Illustration av Boverkets byggregler för golvlutning och fall mot golvbrunn i våtrum, inklusive grafer och skisser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Ja,förstår inte varför det ska vara så svårt,och varför lägger man plattor innan det är rätt fall? läser alldeles för många trådar om detta,och i nyproduktion,illa!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.