Två besiktningsmän har godkänt vår hus byggt 2012 , ingen har gjort anmärkning på detta.
Snart ska huset säljas och jag undrar om golvbrunnen sitter rätt. Den är lite sned monterad och den blåa tätskiktet syns. Vattenlåset går att ta upp utan problem för att rensa brunnen.
Vad tycker ni om snedmonterad golvbrunn ?
 
  • Snedmonterad golvbrunn med synligt blått tätskikt och vattenlås i en dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får nog nedslag på att det sticker ut tätskikt under klämringen.
 
Tack för snabbt svar. Hur ska man åtgärda det? Vad kan det kosta?
 
Är det inte liknade ” fel ” som i detta fall ?
Här sticker tätskiktet också ut ?
 
  • Installationsbrunn med exponerat tätskikt runt kanterna och en vattenansamling i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är det som sticker ut nedanför den skruvade ringen som är problemet, det gör att man inte får rätt tryck.
 
Stefan: du verkar ha koll på detta (eller någon annan har koll). Det verkar som att denna klämring är ett återkommande problem (här På byggahus och i besiktningsprotokoll) dvs att den är felmonterad och att det sticker ut.
Varför är det så ofta detta sker? Är det svårt att skära rätt?
 
Kontrollera vad det är för fabrikat och modell på golvbrunnen.
Ladda ner montageanvisningen och jämför.
I en del ska matta synas under klämringen och i en del inte.
När det är skruvad klämring tippar jag på att tätskiktet ska synas under klämring.
Men som alltid följ tillverkarens anvisning.
 
  • Gilla
Alex101
  • Laddar…
Tack för tipset. Vi har 3 liknande brunnar i huset och alla är lika. De har dessutom genomgått 2 besiktningar utan att man anmärkte på dom
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.