Hej!

Jag har en fråga om badrumsrenovering i bostadsrätt. Enligt branschregler så får ju inga rör komma ut så lågt som på bilden (i våtzon 1). När jag frågar min VVS säger hen att det inte är tekniskt möjligt att göra om så att rören kommer ut högre upp. Detta då det som är bakom väggen i så fall hade behövts flyttas osv och enligt hen hade det blivit jättedyrt och svårt och krävts att man svetsar om rör och stänger av vatten till hela byggnaden under längre tid osv. Hens slutsats är alltså att det inte är tekniskt görbart och hen kommer således att skriva en avvikelse på kvalitetsdokumentet.

På andra ställen i badrummet kommer det även upp rör upp ur golvet och detta kan inte heller åtgärdas enligt branschregler eftersom man då hade behövt göra stora ingrepp i våningen under. Styrelsen har varit och tittat och de har sagt att dessa rör måste jag låta vara, men att det borde gå att åtgärda rörgenomföringen på bilden.

Jag vet att man i första hand ska lyssna på fackmän. Men jag undrar ändå, är det någon som varit med om något liknande, att rören kommit ut så lågt och att det inte är tekniskt möjligt att få dem att komma ut högre upp i enlighet med branschregler?
 
  • Rör kommer ut lågt på väggen i badrum under renovering, omgivet av trasig vägg och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi hade det i vår BRF. Tror det är vanligt.

Jag hade sett till att det monterades vinklade avstängningsvetiler där rören kommer ut om det inte finns andra lättillgängliga ventiler i lägenheten.
Man vet aldrig när man behöver stänga av vattnet till lägenheten.
 
  • Gilla
fri_ryd
  • Laddar…
C
Vad är det på andra sidan väggen då?
 
  • Gilla
fri_ryd
  • Laddar…
Gör en låda runt dom och kör på tätskiktet.
 
  • Gilla
Skånepöjk och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad är det på andra sidan väggen då?
På bilden där rören kommer ut sitter en inspektionslucka som gör att man kan komma in bakom väggen där det går en massa rör som tillhör själva bostadshuset. Jag är för dåligt insatt för att veta vad en sådan "central" heter, men det är i alla fall det som finns där bakom. Därför tyckte VVS också att man måste kunna komma åt där...
 
Rören är lilla bekymret, inspektionsluckan/utrymmet är större bekymmer.
 
  • Gilla
fri_ryd
  • Laddar…
T Thomas i Tollarp skrev:
Gör en låda runt dom och kör på tätskiktet.
Har funderat på det, men vi måste kunna komma åt ballofixerna och komma åt där bakom för att kunna stänga vattnet (har jag fått förklarat för mig) ?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Rören är lilla bekymret, inspektionsluckan/utrymmet är större bekymmer.
Ett alternativ hade ju vrit att flytta duschen, men jag får inte flytta golvbrunnen för föreningen för att golvvalven är för tunna och det finns risk att hela golvet spricker och vi borrar oss ner till grannen...
 
Ett alternativ kanske är att kakla in badkaret så att rörgenomföringen skyddas från dropp? Sedan ha en inspektionslucka via vilken man kommer åt att rensa golvbrunn samt stänga vattnet?.. Jag får diskutera med hantverkarna..

Men om jag tolkar era svar rätt så kan det som VVSaren säger stämma? Jag litar inte alltid på hantverkare på grund av dåliga erfarenheter...
 
C
F fri_ryd skrev:
På bilden där rören kommer ut sitter en inspektionslucka som gör att man kan komma in bakom väggen där det går en massa rör som tillhör själva bostadshuset. Jag är för dåligt insatt för att veta vad en sådan "central" heter, men det är i alla fall det som finns där bakom. Därför tyckte VVS också att man måste kunna komma åt där...
Aha, missade luckan, den var väl kamouflerad. :)
Då är det säkert en s.k. slits, dvs. ett utrymme där stamledningarna går genom lägenheten.

Men hur högt över golv hamnar genomföringarna? Ser ut som att om du inte har 10 cm där nu så är det väldigt nära.
 
Paul-Staffanstorp
F fri_ryd skrev:
Enligt branschregler så får ju inga rör komma ut så lågt som på bilden (i våtzon 1).
Spelar kvitta med höjden... man får bara ha rörgenomföringar till blandaren på väggarna i duschzonen.


T Thomas i Tollarp skrev:
Gör en låda runt dom och kör på tätskiktet.
Helt tokigt då man inte får bygga in kopplingar etc. !!!


F fri_ryd skrev:
Ett alternativ hade ju vrit att flytta duschen, men jag får inte flytta golvbrunnen för föreningen för att golvvalven är för tunna och det finns risk att hela golvet spricker och vi borrar oss ner till grannen...
Låter märkligt som tusan...
Förr i tiden när det sattes gjutjärnsbrunnar så kom de väldigt långt ner och när de ska bilas bort idag är det väldigt många som råkar gå genom till lgh under men det är ju inte hela världen utan går att reparera.
I detta fallet ser det betydligt modernare ut och man borde utan problem kunna byta brunn och då även flytta en brunn.
Tyvärr är det däremot ofta så att det sitter totalt inkompetenta människor i föreningarnas styrelser och tar sådana beslut att man inte får det eller detta utan att de vet hur saker fungerar. Tråkigt men sant.
Jag hade krävt att de kom med ritningar som visade hur tjockt valvet är.


Känns som din VVS-are har koll på läget men egentligen är det helt omöjligt att svara på dina frågor bara utifrån den bilden du lagt upp då den inte visar mycket...
Själv ser jag ingen lucka eller ens en golvbrunn i utrymmet.
Förstår inte om du ska göra om det till dusch eller ska ha in badkar igen.
Kanske skulle fungera att öppna upp schaktet och dra ut nya rör till vänster om ytterhörnet t.ex och sätta en lucka där istället.
Ser ut som en eldosa i hörnet också... till vaddå kan man undra ?
 
C
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Spelar kvitta med höjden... man får bara ha rörgenomföringar till blandaren på väggarna i duschzonen.
Jag tror (hoppas?) att detta inte är den blivande duschzonen, utan att TS menar att golvet i hela våtutrymmet och 10 cm upp på väggarna räknas som våtzon 1.
 
Paul-Staffanstorp
C cpalm skrev:
Jag tror (hoppas?) att detta inte är den blivande duschzonen, utan att TS menar att golvet i hela våtutrymmet och 10 cm upp på väggarna räknas som våtzon 1.
Finns väl ingenstans i branschreglerna där det är golvet OCH 10cm upp på väggarna som räknas till våtzon 1 ?
Eller har jag missat någonting ?

Golvet räknas som våtzon 1 och skulle man räkna med någonting av väggarna utanför väggarna i våtzon 1 så skulle det ju logiskt sett i så fall bara varit 50mm upp på väggarna i våtzon 2 eftersom det är det generella kravet på uppvik av golvets tätskikt i t.ex tvättstugor etc.
 
Skånepöjk
T Thomas i Tollarp skrev:
Gör en låda runt dom och kör på tätskiktet.
däremot får man inte bygga in om det är skarvar på tappvatten, en låda med tätskikt samt inspektionslucka
 
  • Gilla
Thomas i Tollarp
  • Laddar…
C
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Finns väl ingenstans i branschreglerna där det är golvet OCH 10cm upp på väggarna som räknas till våtzon 1 ?
Eller har jag missat någonting ?
Nä, det stämmer säkert. Spekulerade bara i hur TS resonerar. Om det är duschutrymme så är det ju både rörgenomföringen, inspektionsluckan, skvallerröret(?), kopplingsdosan och avsaknad av golvbrunn som ställer till det.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.