Tjena, har googlat lite på detta men skulle vilja ha lite klassiska killgissningar och experutlåtanden på detta också
Vi funderar på att köpa ett radhus, byggt 2017. I besiktningsprotokollet står det att det finns en "förhöjd fuktindikering" precis under blandaren i en av duscharna. Jag har pratat med besiktningsmannen och han sa att det mycket väl kan vara rören som går där och enda sättet att veta säkert är ju i princip att plocka ner hela badrummet. Han tyckte vi skulle hålla koll ifall fogarna mellan kaklet precis under blev mörkare med tiden.
När jag googlat det står det att det kan mycket väl vara som han säger, att rören går där. Det finns inga utanpåliggande rör så det känns ju inte helt orimligt.
Vad skulle gälla vid en eventuell skada? Gäller vår hemförsäkring om det skulle bli en vattenskada och felet fanns indikerat redan vid köpet och vi inte undersöker det direkt? Hur vi nu skulle göra det utan att riva badrummet?
Och om inte annat, nybyggen har väl garanti i 10 år förstår jag det som, om fel skulle uppstå längre fram kan man kräva byggarna på det då? Dock verkar firman som byggt badrummet gått i konkurs, dock vet jag att byggherren finns kvar.
Huset är kanonfint i övrigt och inga allvarliga anmärkningar utöver några lösa klinkerplattor i hallen som är så liten att det inte kostar många tusenlappar att åtgärda.
Tacksam för kloka råd!